Nederlands 1 (B-ODISEE-OWL41A)

4 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Van den Bossche Hilde (coördinator) |  Van Nieuwenhuyze Elke |  Van den Bossche Hilde
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

- Ik illustreer op basisniveau vakdidactische kennis over de principes van krachtig taalonderwijs.

- Ik beoordeel kritisch praktijkvoorbeelden en ik verantwoord mijn didactische keuzes op basis van de principes van krachtig taalonderwijs. 

- Ik ontwerp leer- en ontwikkelingsactiviteiten vanuit de beoogde taaldoelen en ik verantwoord mijn didactische keuzes op basis van de principes van krachtig taalonderwijs.

- Ik beheers vakinhoudelijke kennis vanuit de beoogde taaldoelen. 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3034 : Nederlands 1-1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Nederlands 1 (B-ODISEE-OWL41a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Van Nieuwenhuyze Elke |  Van den Bossche Hilde
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

deel didactiek:

- principes van krachtig taalonderwijs: een positief talige grondhiouding stimuleren, contextrijk zijn, functioneel zijn, (inter)actief zijn, ondersteuning geven, aandacht hebben voor impliciet en expliciet leren, kansen tot reflectie bieden

- taal en taalsysteem

- mondelinge taalvaardigheid: luisteren, spreken, sprekend leren, voorlezen

- (mondelinge) taalbeschouwing, communicatieschema, poëzie

- woordenschat

- spelling

deel TAC: 

- Schriftelijke en mondelinge taalcompetenties van de leerkracht: vertellen, voorlezen, vragen en instructies formuleren, schooltaal, taalontwikkelend lesgeven, een mondelinge presentatie houden,​ e-mailetiquette, een informerende brief voor ouders schrijven, zakelijke teksten schrijven​

Bron: Nederlandse Taalunie (2020). De taalcompetente leraar Een referentiekader voor taalcompetenties van leraren in Nederland en Vlaanderen.​ https://taalunie.org/publicaties/196/de-taalcompetente-leraar.

de taal van het Vlaamse onderwijs

deel didactiek:

- theorie vanuit ervaringen en voorbeelden op eigen niveau met koppeling aan lesschema's

- onderzoeken van oefeningen uit methodes in het kader van principes van krachtig taalonderwijs en ZILL-leerplan

- formatieve evaluatie tijdens de contacturen: oefeningen in de studiewijzer, oefenen met voorlezen, oefenen met gedichtanalyse

 

deel TAC: 

Er zijn contacturen en er is werktijd om zelfstandig te werken aan de opdrachten. Aanwezigheid tijdens de contacturen is gewenst. Tussentijdse feedback wordt voorzien in de vorm van (peer) feedback bij het portfolio TAC tijdens de contacturen. 

Evaluatieactiviteiten

Nederlands 1 (B-ODISEE-O73548)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor:

- schriftelijk examen (70%): open vragen met digitaal gebruik van ZILL-leerplan, lesschema's en delen van de leesmap. Wie het materiaal niet bij heeft, mag het niet ontlenen van medestudenten.

- permanente evaluatie (30%): voorbereidingen voor contactmomenten, aanwezigheid én actieve betrokkenheid en medewerking tijdens de contactmomenten didactiek én taalcompetenties van de leerkracht (TAC), leertaak leesmap, formatieve evaluatie binnen didactiek en TAC.

TAC is een jaarvak dat binnen Nederlands 2 wordt geëvalueerd via een presentatiemoment en een portfolio TAC.

zelfde modaliteiten als tijdens de eerste examenperiode