Nederlands 1 (B-ODISEE-OWL41A)

Doelstellingen
- Ik illustreer op basisniveau vakdidactische kennis over de principes van krachtig taalonderwijs.
- Ik beoordeel kritisch praktijkvoorbeelden en ik verantwoord mijn didactische keuzes op basis van de principes van krachtig taalonderwijs.
- Ik ontwerp leer- en ontwikkelingsactiviteiten vanuit de beoogde taaldoelen en ik verantwoord mijn didactische keuzes op basis van de principes van krachtig taalonderwijs.
- Ik beheers vakinhoudelijke kennis vanuit de beoogde taaldoelen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3034 : Nederlands 1-1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Nederlands 1 (B-ODISEE-OWL41a)




Inhoud
deel didactiek:
- principes van krachtig taalonderwijs: een positief talige grondhiouding stimuleren, contextrijk zijn, functioneel zijn, (inter)actief zijn, ondersteuning geven, aandacht hebben voor impliciet en expliciet leren, kansen tot reflectie bieden
- taal en taalsysteem
- mondelinge taalvaardigheid: luisteren, spreken, sprekend leren, voorlezen
- (mondelinge) taalbeschouwing, communicatieschema, poëzie
- woordenschat
- spelling
deel TAC:
- Schriftelijke en mondelinge taalcompetenties van de leerkracht: vertellen, voorlezen, vragen en instructies formuleren, schooltaal, taalontwikkelend lesgeven, een mondelinge presentatie houden, e-mailetiquette, een informerende brief voor ouders schrijven, zakelijke teksten schrijven
Bron: Nederlandse Taalunie (2020). De taalcompetente leraar Een referentiekader voor taalcompetenties van leraren in Nederland en Vlaanderen. https://taalunie.org/publicaties/196/de-taalcompetente-leraar.
Toelichting onderwijstaal
de taal van het Vlaamse onderwijs
Toelichting werkvorm
deel didactiek:
- theorie vanuit ervaringen en voorbeelden op eigen niveau met koppeling aan lesschema's
- onderzoeken van oefeningen uit methodes in het kader van principes van krachtig taalonderwijs en ZILL-leerplan
- formatieve evaluatie tijdens de contacturen: oefeningen in de studiewijzer, oefenen met voorlezen, oefenen met gedichtanalyse
deel TAC:
Er zijn contacturen en er is werktijd om zelfstandig te werken aan de opdrachten. Aanwezigheid tijdens de contacturen is gewenst. Tussentijdse feedback wordt voorzien in de vorm van (peer) feedback bij het portfolio TAC tijdens de contacturen.
Evaluatieactiviteiten
Nederlands 1 (B-ODISEE-O73548)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor:
- schriftelijk examen (70%): open vragen met digitaal gebruik van ZILL-leerplan, lesschema's en delen van de leesmap. Wie het materiaal niet bij heeft, mag het niet ontlenen van medestudenten.
- permanente evaluatie (30%): voorbereidingen voor contactmomenten, aanwezigheid én actieve betrokkenheid en medewerking tijdens de contactmomenten didactiek én taalcompetenties van de leerkracht (TAC), leertaak leesmap, formatieve evaluatie binnen didactiek en TAC.
TAC is een jaarvak dat binnen Nederlands 2 wordt geëvalueerd via een presentatiemoment en een portfolio TAC.
Toelichting bij herkansen
zelfde modaliteiten als tijdens de eerste examenperiode