Stage 3-2 (B-ODISEE-OWL40A)




Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16940&OPLID=194
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Een correcte mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid zijn noodzakelijk.
Volgtijdelijkheid: je kan inschrijven voor stage 3-2 tot zolang je niet meer dan 9 studiepunten uit fase 1 en/of fase 2 dient op te nemen (hernemen) en je geslaagd bent voor stage 2.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Stage 3-2 (B-ODISEE-OWL40a)




Inhoud
Het OPO stage 3-2 wordt ofwel ingevuld als ingroeistage ofwel gebeurt dit via Lesson Study.
In het geval van ingroeistage (dagstudenten): Tijdens de ingroeistage bouwt de student zelfstandigheid op binnen de competenties die ruimer schoolgebonden zijn. We denken hierbij vooral aan die basiscompetenties die horen bij de cluster van leraar als lid van een schoolteam. Mogelijke activiteiten zijn vervangingen, mee helpen begeleiden van openluchtklassen, bijwonen van een MDO, participeren aan een pedagogische studiedag, teamteaching met een (zorg)leerkracht ...
In het geval van Lesson Study (afstandsstudenten): Hiervoor hanteren we volgend stappenplan:
1. Formuleer doel en onderzoeksvraag
2. Ontwerp de onderzoeksles
3. Geef en observeer de onderzoeksles
4. Bespreek de onderzoeksles na
5. Herzie, geef en bespreek opnieuw
6. Reflecteer en deel
Als bijlage verwijzen we naar het stagevademecum van campusstudenten en het stagevademecum van afstandsstudenten, die integraal te vinden zijn op de stagewebsite: https://stage.odisee.be/onderwijs/.
Studiemateriaal
Verplichte leermiddelen:
- stagevademecum en leidraden met bindende afspraken voor stage (zie stagewebsite: https://stage.odisee.be/onderwijs/)
- eindtermen, leerplannen, cursussen vakdidactiek
- Toledo als communicatiemiddel
- digitaal zelfstudiepakket EHBO (zie toledo)
- lesmateriaal sessies module (zie toledo > informatie > EHBO-module)
- sjabloon logboek (zie toledo > evaluatie)
- Stageportaal Odisee (https://waas.odisee.be/stage/)
- Digitale toegang tot leermateriaal en software van de lagere school (https://www.academicsoftware.eu/)
Aanbevolen leermiddelen:
- handleidingen bij werk- en leerboeken van de lagere school
- artikelen uit onderwijstijdschriften
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=24184
Toelichting werkvorm
Het OPO stage 3-2 wordt ofwel ingevuld als ingroeistage ofwel gebeurt dit via Lesson Study.
In het geval van ingroeistage:
Doorheen de stage is de student in staat tot:
- het ondersteunen en het deels zelfstandig opnemen van activiteiten van de leerkracht op klas- en schooniveau tijdens de ingroeistage.
- innoverend en verdiepend werken in co-creatie met de stagebegeleiders op de stageschool (directie, stageschoolcoördinator en/of coachende mentor(en)).
- het evalueren van de eigen prestaties en het nemen van initiatief om tussentijds feedback te vragen aan de stagebegeleiders op de stageschool. Hierbij is de student bereid om de eigen praktijk bij te sturen op basis van reflectie.
- het integreren van de attitudes van de leerkracht, aansluitend bij de basiscompetenties.
De student neemt de verantwoordelijkheid voor de eigen opdrachten op.
In het geval van Lesson Study:
Doorheen de stage is de student in staat tot:
- collegiaal leren waarbij een gemeenschappelijk aandachtspunt wordt uitgediept.
- het nemen van initiatief om tussentijds feedback te vragen aan alle mogelijke betrokken actoren. Hierbij is de groep bereid om de eigen praktijk bij te sturen op basis van reflectie.
- het delen en evalueren van goepsresultaten.
De student neemt de verantwoordelijkheid voor de groepsopdrachten op.
Evaluatieactiviteiten
Stage 3-2 (B-ODISEE-O70593)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De student doet voor dit OPO ofwel ingroeistage ofwel Lesson Study.
In het geval van ingroeistage:
Op het einde van de stage vindt een triadisch gesprek plaats over de ingroeistage. Op dit gesprek zijn de student, de stagecoach en één of meerdere vertegenwoordiger(s) van de ankerschool aanwezig. Dit gesprek vindt digitaal plaats of op de stageschool.
De student bereidt dit triadisch gesprek voor vanuit een zelfevaluatie (sjabloon is te vinden op de stagewebsite).
Tijdens dit triadisch gesprek wordt een synthese van Stage 3-2 opgesteld en worden de deelscores samen bepaald op basis van alle aspecten die deel uitmaken van Stage 3-2. We achten hierbij vijf clusters cruciaal:
1. De leraar als organistor
2. De leraar als innovator/onderzoeker
3. De leraar als lid van een schoolteam
4. De attitudes van een leerkracht
5. Het reflectievermogen.
• Indien een student een tekort haalt, dan kan de student maximaal 8/20 halen voor het OPO Stage 3-2.
Tijdens het triadisch gesprek wordt in overleg beslist of de student 'onvoldoende - voldoende - goed tot zeer goed' op elk van deze clusters presteert. De opleiding bepaalt het eindcijfer voor deze stage. Indien de student op één van de vijf clusters onvoldoende scoort, kan de student niet slagen voor Stage 3-2. In dat geval leidt Stage 3-2 tot maximaal 8/20.
In het geval van Lesson Study:
Studenten nemen actief deel aan de Lesson Study en op basis van permanente evaluatie kent de stagecoach een stagecijfer toe.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.