Stage 3-2 (verkort optie 2) (B-ODISEE-OWL38A)

6 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Wangen Annelies (coördinator) |  Wangen Annelies
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Een correcte mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid zijn noodzakelijk.

Volgtijdelijkheid: je kan inschrijven voor stage 3-2 (verkort optie 2) tot zolang je niet meer dan 9 studiepunten uit fase 1 en/of fase 2 dient op te nemen (hernemen) en je geslaagd bent voor stage 2.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Stage 3-2 (verkort optie 2) (B-ODISEE-OWL38a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageTweede semesterTweede semester
Wangen Annelies
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

Het OPO stage 3-2  (verkort optie 2) omvat minimaal 4 weken ingroeistage. Tijdens de ingroeistage bouwt de student zelfstandigheid op binnen de competenties die ruimer schoolgebonden zijn. We denken hierbij vooral aan die basiscompetenties die horen bij de cluster van leraar als lid van een schoolteam. Mogelijke activiteiten zijn vervangingen, mee helpen begeleiden van openluchtklassen, bijwonen van een MDO, participeren aan een pedagogische studiedag, teamteaching met een (zorg)leerkracht ...​

Een student neemt  binnen  het OPO stage 3-2 (verkort optie 2) ook oefenkansen op als organisator en als innovator/onderzoeker. Uiteraard blijven ook de attitudes en de andere basiscompetenties van belang.

Een student heeft een planningskalender vanuit zijn specieke stagetraject. Een student bespreekt samen met de directeur en/of stageschoolcoördinator de specifieke planningskalender om tot een zinvolle concretisering van de ingroeistage te komen.

Als bijlage verwijzen we naar het stagevademecum, dat integraal te vinden is op de stagewebsite: http://stage.odisee.be/onderwijs.

Verplichte leermiddelen:

  • stagevademecum en leidraden met bindende afspraken voor stage (zie stagewebsite: https://stage.odisee.be/onderwijs/)
  • eindtermen, leerplannen, cursussen vakdidactiek
  • Toledo als communicatiemiddel
  • digitaal zelfstudiepakket EHBO (zie toledo)
  • lesmateriaal sessies module (zie toledo > informatie > EHBO-module)
  • sjabloon logboek (zie toledo > evaluatie)
  • Stageportaal Odisee (https://waas.odisee.be/stage/)
  • Digitale toegang tot leermateriaal en software van de lagere school (https://www.academicsoftware.eu/)

Aanbevolen leermiddelen:

  • handleidingen bij werk- en leerboeken van de lagere school
  • artikels uit onderwijstijdschriften

 

https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=24151

 

Doorheen de stage is de student in staat tot:

  • het ondersteunen en het deels zelfstandig opnemen van activiteiten van de leerkracht op klas- en schooniveau.
  • het evalueren van de eigen prestaties en het nemen van initiaitief om tussentijds feedback te vragen aan de stagebegeleiders op de stageschool. Hierbij is de student bereid om de eigen praktijk bij te sturen op basis van reflectie.
  • het integreren van de attitudes van de leerkracht, aansluitend bij de basiscompetenties. 

De student neemt de verantwoordelijkheid voor de eigen opdrachten op.

Evaluatieactiviteiten

Stage 3-2 (verkort optie 2) (B-ODISEE-O70591)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Tijdens Stage 3-2 (verkort optie 2) gaan we uit van een veilige werkcontext waarbij een student toegroeit naar startbekwaamheid vanuit een grote mate van zelfstandigheid. We vinden het belangrijk dat een student exploreert, zoveel mogelijk uitprobeert en leert uit zijn fouten. Een open communicatie tussen de student en alle begeleiders achten we tijdens de stageduurtijd essentieel. De verantwoordelijkheid ligt bij de student om tussentijds feedback te vragen en zijn leerproces bij te sturen.

Op het einde van de stage vindt een triadisch gesprek plaats over de ingroeistage. Op dit gesprek zijn de student, de coördinator internationalisering of een stagecoach en één of meerdere vertegenwoordiger(s) van de ankerschool aanwezig. Dit gesprek vindt digitaal plaats of op de stageschool.

De student bereidt dit triadisch gesprek voor vanuit een zelfevaluatie (sjabloon is te vinden op de stagewebsite).

Tijdens dit triadisch gesprek wordt een synthese van Stage 3-2 (verkort optie 2) opgesteld en worden de deelscores samen bepaald op basis van alle aspecten die deel uitmaken van Stage 3-2. Dit gebeurt op basis van alle aspecten die deel uitmaken van Stage 3-2 (verkort optie 2). We achten hierbij vijf clusters cruciaal:

1. De leraar als organistor

2. De leraar als innovator/onderzoeker

3. De leraar als lid van een schoolteam

4. De attitudes van een leerkracht

5. Het reflectievermogen.

Tijdens het triadisch gesprek wordt in overleg beslist of de student 'onvoldoende - voldoende - goed tot zeer goed' op elk van deze clusters presteert. Het eindpunt van het OPO Stage 3-2 wordt door de opleiding bepaald. Indien de student op één van de vijf clusters onvoldoende scoort, kan de student niet slagen voor Stage 3-2 (verkort optie 2). In dat geval leidt Stage 3-2 (verkort optie 2) tot maximaal 8/20.

Er is geen tweede examenkans.