Keuze 3-1: Ervaringsgericht leren (B-ODISEE-OWL37A)

3 studiepuntenNederlands23 urenEerste semesterEerste semester
Van Uytvanck Ruth (coördinator) |  Van Uytvanck Ruth |  Vergaert Siska
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Wenselijke aanvangscompetenties: stage 1 & 2 en DVLO 2-1.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Keuze 3-1: Ervaringsgericht leren (B-ODISEE-OWL37a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage23 urenEerste semesterEerste semester
Van Uytvanck Ruth |  Vergaert Siska
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De student

  • verdiept zich in het ervaringsgericht werken.
  • staat stil bij de vanzelfsprekendheden binnen het reguliere onderwijssysteem.
  • kijkt kritisch naar andere onderwijssystemen.
  • krijgt zin om het leren anders aan te pakken.
  • laat het leren aansluiten bij wat écht leeft bij het kind om tot authentiek leren te komen.

De student kijkt over het muurtje van andere onderwijssystemen en vormen van (informeel) leren die hij zelf kiest (methodeonderwijs, kleuteronderwijs, natuureducatieve organisaties, kunsteducatieve organisaties, Studio Globo,...). Hij laat zich inspireren en verwonderen door actief en van kortbij de klas/schoolwerking te ervaren. De student observeert, participeert en reflecteert. 

De student doorloopt dit traject als schakel in een keuzetrajectgroep. Hij brengt persoonlijke ervaringen en inzichten mee naar deze groep. Leren van en met elkaar staat centraal tijdens de terugkommomenten. Het leren geraakt zodoende in een steeds hogere versnelling.

De student komt tot nieuwe inzichten en formuleert een aantal leerdoelen die hij, tijdens semester 6, in de eigen ankerschool wil nastreven .

Meer concreet:

* coachingssessies op de campus en via Teams binnen de keuzetrajectgroep. 

* introductiedagen en innovatiebad via team-teaching binnen een gekozen context.

Evaluatieactiviteiten

Keuze 3-1: Ervaringsgericht leren (B-ODISEE-O70590)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Binnen OPO keuze 3-1 verwerven studenten competenties op gevorderd niveau, vanuit een aansturing door de coördinatoren van het keuzetraject. We stellen daarvoor generieke leerdoelen op die haalbaar zijn binnen de keuzestage.

Daarnaast formuleren studenten persoonlijke leerdoelen. 

Studenten zijn eigenaar van hun eigen leerproces. Zodoende krijgen ze ook een belangrijke stem in de evaluatie binnen het keuzetraject.  We gaan uit van zelfevaluatie en focussen vooral op het proces dat de studenten hebben doorlopen.

De studenten worden betrokken in het bepalen van de evaluatiecriteria. (zie evaluatierooster)

Mogelijke evaluatiecriteria zijn:

  • De boodschap op een heldere manier brengen
  • Een verzorgde mondelinge taal hanteren
  • Correcte vakterminologie gebruiken
  • Actieve deelname aan de hand van de communicatieregels van verkennen en exploreren
  • De keuze van persoonlijke leerdoelen motiveren
  • Het centraal stellen van persoonlijke leerdoelen doorheen het leerproces
  • Het duiden en concretiseren van de groei binnen de persoonlijke leerdoelen

Na het evaluatiemoment vult de student individueel een zelfevaluatie in en bepaalt een beheersingsniveau voor zijn persoonlijke leerdoelen en de generieke doelen. Hij baseert zich hiervoor op persoonlijke bedenkingen en ervaringen en de feedback die hij kreeg.  Indien nodig passen de coördinatoren het toegekende beheersingsniveau aan. 

Aangepaste modaliteiten vanuit gekregen feedback.