Stage 3-2 (B-ODISEE-OWL33A)

15 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Wangen Annelies (coördinator) |  De Rudder Reine |  Wangen Annelies
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Een correcte mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid zijn noodzakelijk.

Volgtijdelijkheid: je kan inschrijven voor stage 3-2 tot zolang je niet meer dan 9 studiepunten uit fase 1 en/of fase 2 dient op te nemen (hernemen) en je geslaagd bent voor stage 2.

Studenten keuzetrajecten met clustering van opleidingsonderdelen

Een student volgt voor het OPO Stage 3-2 van 15 studiepunten een keuzetraject. Ieder keuzetraject is een verplichte clustering van volgende opleidingsonderdelen: innovatiestage als onderdeel binnen het OPO stage 3-2, Bachelorproef  en één van volgende OPO's: Keuze 3-1 ervaringsgericht leren,  Keuze 3-1 e-learning, Keuze 3-1 inclusie. De bedoeling is dat de student verdiepend en innovatief aan de slag gaat rond een bepaald thema en uiteindelijk zal afstuderen met een kleur/specialisatie. De drie OPO's worden afzonderlijk geëvalueerd, maar worden in de regel wel gelijktijdig opgenomen. De keuzetrajecten zijn geënt op een aantal speerpunten uit de opleiding: inclusie, ervaringsgericht leren en e-learning.

Studenten zonder clustering van opleidingsonderdelen

Een student die het OPO Stage 3-2 volgt en die vrijgesteld is van het OPO keuze 3-1 en van het OPO bachelorproef 3, neemt OPO Stage 3-2 op als apart OPO.

Onderwijsleeractiviteiten

15 sp. Stage 3-2 (B-ODISEE-OWL33a)

15 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageTweede semesterTweede semester
De Rudder Reine |  Wangen Annelies
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

Studenten keuzetrajecten met clustering van opleidingsonderdelen​

Het OPO Stage 3-2 omvat ingroeistage en innovatiestage:

  • Tijdens de ingroeistage bouwt de student zelfstandigheid op binnen de competenties die ruimer schoolgebonden zijn. We denken hierbij vooral aan die basiscompetenties die horen bij de cluster van leraar als lid van een schoolteam. Mogelijke activiteiten zijn vervangingen, mee helpen begeleiden van openluchtklassen, bijwonen van een MDO, participeren aan een pedagogische studiedag, teamteaching met een (zorg)leerkracht ...​ We verwachten dat de student zich verdiept in EHBO-vaardigheden en deze ook inoefent.
  • Tijdens de innovatiestage staan in het bijzonder de competenties van de leraar als innovator/onderzoeker centraal. De student werkt innoverend en verdiepend rond het gekozen keuzetraject en vanuit het eerder gekozen OPO keuze 3-1 ervaringsgericht leren, OPO keuze 3-1 inclusie of OPO keuze 3-1 e-learning.

Een student neemt binnen het OPO stage 3-2 ook oefenkansen op als organisator en uiteraard blijven de attitudes en de andere basiscompetenties van belang.

Een student heeft een planningskalender vanuit zijn specifieke stagetraject. De innovatiestage omvat 15 dagen stage, waarin het de bedoeling is dat de student innoverend en verdiepend werkt. Hierin zitten ook 5 dagen vervat voor het uittesten en bijsturen van de bachelorproef. De student krijgt hiervoor begeleiding van een duo van coaches van het keuzetraject. De ingroeistage duurt ongeveer 5 weken en ligt vooral in het tweede semester verspreid. Een student bespreekt samen met de directeur en/of stageschoolcoördinator de specifieke planningskalender van het keuzetraject om tot een zinvolle concretisering van de ingroeistage te komen.

Studenten zonder clustering van opleidingsonderdelen

Het OPO Stage 3-2 omvat een aantal weken ingroeistage: voor het concrete volume verwijzen we naar het stagevacemecum, respectievelijk van dagstudenten of afstandsstudenten. Tijdens de ingroeistage bouwt de student zelfstandigheid op binnen de competenties die ruimer schoolgebonden zijn. We denken hierbij vooral aan die basiscompetenties die horen bij de cluster van leraar als lid van een schoolteam. Mogelijke activiteiten zijn vervangingen, mee helpen begeleiden van openluchtklassen, bijwonen van een MDO, participeren aan een pedagogische studiedag, teamteaching met een (zorg)leerkracht ...​ We verwachten dat de student zich verdiept in EHBO-vaardigheden en deze ook inoefent.

Een student neemt  binnen het OPO stage 3-2 ook oefenkansen op als organisator en als innovator/onderzoeker. Uiteraard blijven ook de attitudes en de andere basiscompetenties van belang.

Een student voorziet zelf een planningskalender vanuit zijn specifieke stagetraject. Een student bespreekt samen met de directeur en/of stageschoolcoördinator de specifieke planningskalender om tot een zinvolle concretisering van de ingroeistage te komen.

 

Als bijlage verwijzen we naar het stagevademecum, dat integraal te vinden is op de stagewebsite: https://stage.odisee.be/onderwijs/.

Verplichte leermiddelen:

  • stagevademecum en leidraden met bindende afspraken voor stage (zie stagewebsite: https://stage.odisee.be/onderwijs/)
  • eindtermen, leerplannen, cursussen vakdidactiek
  • Toledo als communicatiemiddel
  • digitaal zelfstudiepakket EHBO (zie toledo)
  • lesmateriaal sessies module (zie toledo > informatie > EHBO-module)
  • sjabloon logboek (zie toledo > evaluatie)
  • Stageportaal Odisee (https://waas.odisee.be/stage/)
  • Digitale toegang tot leermateriaal en software van de lagere school (https://www.academicsoftware.eu/)

Aanbevolen leermiddelen:

  • handleidingen bij werk- en leerboeken van de lagere school
  • artikels uit onderwijstijdschriften

 

https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=24151

 

Doorheen de stage is de student in staat tot:

  • het ondersteunen en het deels zelfstandig opnemen van activiteiten van de leerkracht op klas- en schooniveau tijdens de ingroeistage.
  • innoverend en verdiepend werken tijdens de innovatiestage en dit in co-creatie met de stagebegeleiders op de stageschool (directie, stageschoolcoördinator en/of coachende mentor(en)).
  • het evalueren van de eigen prestaties en het nemen van het voortouw om tussentijds feedback te vragen aan de stagebegeleiders op de stageschool. Hierbij is de student bereid om de eigen praktijk bij te sturen op basis van reflectie.
  • het integreren van de attitudes van de leerkracht, aansluitend bij de basiscompetenties. 
  • het toepassen van het stappenplan en de basisvaardigheden EHBO.

De student neemt de verantwoordelijkheid voor de eigen opdrachten op.

Evaluatieactiviteiten

Stage 3-2 (B-ODISEE-O70585)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Tijdens Stage 3-2 gaan we uit van een veilige werkcontext waarbij een student toegroeit naar startbekwaamheid vanuit een grote mate van zelfstandigheid. We vinden het belangrijk dat een student exploreert, zoveel mogelijk uitprobeert en leert uit zijn fouten. Een open communicatie tussen de student en alle begeleiders achten we tijdens de stageduurtijd essentieel. De verantwoordelijkheid ligt bij de student om tussentijds feedback te vragen en zijn leerproces bij te sturen.

Studenten keuzetrajecten met clustering van opleidingsonderdelen​

Op het einde van de stage vindt een triadisch gesprek plaats over zowel de innovatiestage als de ingroeistage. Op dit gesprek zijn de student, één van de coaches van het keuzetraject en één of meerdere vertegenwoordiger(s) van de ankerschool aanwezig. Dit gesprek vindt digitaal plaats of op de stageschool.

De student bereidt dit triadisch gesprek voor vanuit een zelfevaluatie (sjabloon is te vinden op de stagewebsite).

Tijdens dit triadisch gesprek wordt een synthese van Stage 3-2 opgesteld en worden de deelscores samen bepaald op basis van alle aspecten die deel uitmaken van Stage 3-2. We achten hierbij vijf clusters cruciaal:

1. De leraar als organistor

2. De leraar als innovator/onderzoeker

3. De leraar als lid van een schoolteam

4. De attitudes van een leerkracht

5. Het reflectievermogen.

We peilen tijdens dit gesprek ook naar het doornemen van het zelfstudiepakket EHBO of het volgen van de EHBO-module en het fungeren als EHBO-verantwoordelijke op de school. Tijdens het triadisch gesprek wordt in overleg beslist of de student 'onvoldoende - voldoende - goed of zeer goed' op elk van deze clusters presteert. Het eindpunt van het OPO Stage 3-2 wordt door de opleiding bepaald. Indien de student op één van de vijf clusters onvoldoende scoort, kan de student niet slagen voor Stage 3-2. In dat geval leidt Stage 3-2 tot maximaal 8/20.

Studenten zonder clustering van opleidingsonderdelen​

Op het einde van de stage vindt een triadisch gesprek plaats over de ingroeistage. Op dit gesprek zijn de student, de stagecoach en één of meerdere vertegenwoordiger(s) van de ankerschool aanwezig. Dit gesprek vindt digitaal plaats of op de stageschool.

De student bereidt dit triadisch gesprek voor vanuit een zelfevaluatie (sjabloon is te vinden op de stagewebsite).

Tijdens dit triadisch gesprek wordt een synthese van Stage 3-2 opgesteld en worden de deelscores samen bepaald op basis van alle aspecten die deel uitmaken van Stage 3-2. We achten hierbij vijf clusters cruciaal:

1. De leraar als organistor

2. De leraar als innovator/onderzoeker

3. De leraar als lid van een schoolteam

4. De attitudes van een leerkracht

5. Het reflectievermogen.

We peilen tijdens dit gesprek ook naar het doornemen van het zelfstudiepakket EHBO of het volgen van de EHBO-module en het fungeren als EHBO-verantwoordelijke op de school. Tijdens het triadisch gesprek wordt in overleg beslist of de student 'onvoldoende - voldoende - goed of zeer goed' op elk van deze clusters presteert. Het eindpunt van het OPO Stage 3-2 wordt door de opleiding bepaald. Indien de student op één van de vijf clusters onvoldoende scoort, kan de student niet slagen voor Stage 3-2. In dat geval leidt Stage 3-2 tot maximaal 8/20.

Er is geen tweede examenkans.