Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16924&OPLID=249
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De student moet inzicht hebben in de structuur en de werking van het onderwijs, zowel op micro- als mesoniveau. Er wordt uitgegaan van enige stage-ervaring, om voldoende achtergrond te hebben en om kritisch te kunnen reflecteren.
Integreren van inzichten uit psychopedagogiek 3.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. School en maatschappij 3-2 (B-ODISEE-OWL31a)




Inhoud
Drie inhoudelijke thema's:
1. onderwijs in een grootstedelijke context
2. overgang basis - secundair onderwijs
3. organisatie en reglementering van het onderwijs
Toelichting onderwijstaal
de taal van het Vlaamse onderwijs
Toelichting werkvorm
Via colleges en werkbezoeken (verkennen van een school in een grootstedelijke context) krijgen studenten input in verband met actuele thema's die te maken hebben met onderwijs in een grootstedelijke context, overgang lager - secundair, de rechtspositie van de leerkracht en de relatie tussen onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen. Deze input moet aanzetten tot kritische reflectie ten aanzien van bestaande systemen, structuren...
Evaluatieactiviteiten
School en maatschappij 3-2 (B-ODISEE-O70583)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit 2 delen:
Mondelinge evaluatie:
- DAG en HAO: groepsdiscussie waarbij iedere student vooraf individueel 2 stellingen bezorgt aan de docenten. Deze stellingen moeten kaderen binnen 'onderwijs in een grootstedelijke context' en/of 'overgang lager - secundair' en dus gebaseerd zijn op de input vanuit de module (70%). Meer info is te vinden opToledo.
Schriftelijk:
- evaluatie deel 'organisatie en reglementering van het onderwijs' (30%):
- DAG: aan de hand van een openboekexamen
- HAO: aan de hand van een individuele taak (zie Toledo)
Indien op één van de deelevaluaties een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer.
Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het OPO.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.