School en maatschappij 3-2 (B-ODISEE-OWL31A)

3 studiepuntenNederlands23 urenTweede semesterTweede semester
Van Hauwermeiren Katrien (coördinator) |  Baert Justine |  Huysveld Heidi |  Van Hauwermeiren Katrien |  Van den Bossche Hilde |  Verstocken Truus  | MinderMeer
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

De student moet inzicht hebben in de structuur en de werking van het onderwijs, zowel op micro- als mesoniveau. Er wordt uitgegaan van enige stage-ervaring, om voldoende achtergrond te hebben en om kritisch te kunnen reflecteren. 

Integreren van inzichten uit psychopedagogiek 3. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. School en maatschappij 3-2 (B-ODISEE-OWL31a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht23 urenTweede semesterTweede semester
Baert Justine |  Huysveld Heidi |  Van Hauwermeiren Katrien |  Van den Bossche Hilde |  Verstocken Truus
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

Drie inhoudelijke thema's: 

1. onderwijs in een grootstedelijke context

2. overgang basis - secundair onderwijs

3. organisatie en reglementering van het onderwijs

de taal van het Vlaamse onderwijs

Via colleges en werkbezoeken (verkennen van een school in een grootstedelijke context) krijgen studenten input in verband met actuele thema's die te maken hebben met onderwijs in een grootstedelijke context, overgang lager - secundair, de rechtspositie van de leerkracht en de relatie tussen onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen. Deze input moet aanzetten tot kritische reflectie ten aanzien van bestaande systemen, structuren... 

Evaluatieactiviteiten

School en maatschappij 3-2 (B-ODISEE-O70583)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Computer, Cursusmateriaal, Rekenmachine, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat uit 2 delen:

Mondelinge evaluatie:

- DAG en HAO: groepsdiscussie waarbij iedere student vooraf individueel 2 stellingen bezorgt aan de docenten. Deze stellingen moeten kaderen binnen 'onderwijs in een grootstedelijke context' en/of 'overgang lager - secundair' en dus gebaseerd zijn op de input vanuit de module (70%). Meer info is te vinden opToledo. 

Schriftelijk: 

- evaluatie deel  'organisatie en reglementering van het onderwijs' (30%):

  • DAG: aan de hand van een openboekexamen 
  • HAO: aan de hand van een individuele taak (zie Toledo)

Indien op één van de deelevaluaties een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer. 

Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het OPO.

 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.