Stage 3-1 (B-ODISEE-OWL27A)

9 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Wangen Annelies (coördinator) |  De Cock Chloë |  De Geest Jonatan |  De Rudder Reine |  Pieters Bart |  Van Buynder Geert |  Van Hauwermeiren Katrien |  Van den Bossche Hilde |  Vercauteren Katrijn |  Vergaert Siska |  Verstocken Truus |  Wangen Annelies  | MinderMeer
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Een correcte mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid zijn noodzakelijk.

Volgtijdelijkheid: je kan inschrijven voor stage 3-1 tot zolang je niet meer dan 9 studiepunten uit fase 1 en/of fase 2 dient op te nemen (hernemen) en je geslaagd bent voor stage 2.

Leraar in opleiding

Studenten die werkzaam zijn in het onderwijs (leraar in opleiding) hebben een specifieke stageregeling. Zij dienen over een Bachelor-of Masterdiploma te beschikken.

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Stage 3-1 (B-ODISEE-OWL27a)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageEerste semesterEerste semester
De Cock Chloë |  De Geest Jonatan |  De Rudder Reine |  Pieters Bart |  Van Buynder Geert |  Van Hauwermeiren Katrien |  Van den Bossche Hilde |  Vercauteren Katrijn |  Vergaert Siska |  Verstocken Truus |  Wangen Annelies  | MinderMeer
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

  • Het OPO bevat didactische stage in het eerste leerjaar en een didactische stage in de derde graad (zie jaarkalender en stagewebsite):
  • De eerste didactische stage vindt plaats in het eerste leerjaar onder de vorm van teamteaching met een graduele opbouw naar zelfstandigheid.
  • De laatste didactische stage vindt plaats in de derde graad: vijfde of zesde leerjaar. De toekenning van het leerjaar gebeurt in overleg met de stageschool. In deze stage verwachten we volledige zelfstandigheid in het didactisch handelen.
  • In beide leerjaren komen alle leergebieden aan bod; Frans komt alleen in de didactische stage derde graad aan bod.
  • Voor leraren in opleiding vindt de stage gedeeltelijk of volledig in de eigen praktijkcontext plaats: 
    • In de eerste deelstage van SEM 1: 18 halve dagen (zoveel als mogelijk aaneengesloten en bij de start van het schooljaar) stage in het eerste leerjaar
    • In de tweede deelstage van SEM 1: 18 halve dagen in de eigen praktijkcontext; dit mag in verschillende klassen: we verwachten daarbij dat de student de te bereiken competenties op een zelfstandige basis op gevorderd kan tonen én in de rol van klasleraar
    • De initieel vastgelegde stagecontext en -afspraken kunnen in sommige situaties herzien worden: zie concrete informatie in het stagevademecum.

Als bijlage verwijzen we naar het stagevademecum, dat integraal te vinden is op de stagewebsite: https://stage.odisee.be/onderwijs/.

Verplichte leermiddelen:

Aanbevolen leermiddelen:

  • handleidingen bij werk- en leerboeken van de lagere school
  • artikels uit onderwijstijdschriften

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=24145

Doorheen de stage is de student in staat tot:

  • zelfstandig functioneren in de realisatie van het didactisch en pedagogisch handelen in een eerste leerjaar en in de derde graad. We zien hierbij een graduele opbouw: in het eerste leerjaar vindt de stage plaats onder de vorm van teamteaching; in de didactische stage derde graad verwachten we een volledige zelfstandigheid.
  • de eigen prestaties evalueren (zelfevaluatie) en bespreken met mentoren en stagebegeleiders; bereid zijn de eigen praktijk bij te sturen op basis van reflectie o.a. door adequaat gebruik van agenda en verslagen.
  • de attitudes van de leerkracht, aansluitend bij de basiscompetenties, integreren
  • uitvoeren van geplande onderwijsleersituaties én bijhorende administratie (o.a. tijdig en volledig indienen van lesvoorbereidingen).

Leraren in opleiding

  • teamteaching kan heel zinvol zijn om ervaring op te doen, maar is geen vereiste. 

Evaluatieactiviteiten

Stage 3-1 (B-ODISEE-O70579)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

1. DAG- en HAO-studenten

De beoordeling is permanent en gericht op de evolutie van de student.


• Stage 3-1 omvat 2 deelaspecten:

- didactische stage in het eerste leerjaar

- didactische stage in de derde graad (vijfde of zesde leerjaar)


• Indien een student een tekort haalt, dan kan de student maximaal 8/20 halen voor het OPO Stage 3-1.

• Binnen de didactische stage is groei een essentieel gegeven. Na de didactische stage in de derde graad wordt verwacht dat de student gevorderd niveau haalt vanuit het zelfstandig en autonoom voor de klas staan.

We leggen de nadruk op eigenaarschap binnen de evaluatie: het komt erop neer dat de student na iedere stage een zelfreflectie opmaakt. Na de didactische stage van het eerste leerjaar bespreekt de student met de mentor zijn zelfreflectie. Nadien volgt een coachingsgesprek met de stagecoach en de modulecoach van het eerste leerjaar. Na de didactische stage in de derde graad vindt op basis van de student zijn zelfreflectie een triadisch gesprek plaats tussen de student, de mentor, de stagecoach en de modulecoach van module zorgzame school.

• Het bereikte niveau wordt afgeleid uit:

    - de lesbijwoningsverslagen van de didactische stage van het eerste leerjaar van de stagecoach en de modulecoach van het eerste leerjaar

     - de zelfreflectie van de student met de feedback van de mentor van de didactische stage van het eerste leerjaar, met aanvullend een coachingsgesprek

     - de lesbijwoningsverslagen van de didactische stage van de didactische stage in de derde graad van de stagecoach en de modulecoach van zorgzame school 

     - de neerslag van het triadisch gesprek van de didactische stage in de derde graad.

• Na afronding van de didactische stage eerste leerjaar volgt in functie van groei een coachingsgesprek en krijgt de student zicht op de te bereiken attitudes en functionele gehelen op gevorderd niveau.
• Na afronding van de didactische stage in de derde graad dient de student een gevorderd niveau bereikt te hebben voor de attitudes en functionele gehelen. 

• Vervolgens stellen de stagecoach en de twee modulecoaches een syntheseverslag op. We bekijken hierbij de didactische stage in zijn totaliteit en kijken naar de vorderingen die de student heeft doorgemaakt gedurende het hele stageverloop van de didactische stage van het eerste leerjaar en de didactische stage in de derde graad. Een beoordeling zwak voor taal of één van de decretaal bepaalde basiscompetenties kan leiden tot een tekort voor stage.

• Op basis van de verslagen wordt een weloverwogen voorstel tot eindcijfer voor het OPO Stage 3-1 geformuleerd door de stagecoördinator.
• Daarna volgt een remediërende vergadering met alle stagebegeleiders van fase 3 en wordt het eindcijfer voor het OPO Stage 3-1 bepaald.
• De student ontvangt na publicatie van het rapport het syntheseverslag, dat is opgesteld door de stagecoach en de twee modulecoaches.

2. HAO - Leraren in opleiding

De beoordeling is permanent en gericht op de evolutie van de student.

• Stage 3-1 omvat 2 deelaspecten:

  • In de eerste didactische deelstage van SEM 1: 18 halve dagen stage in het eerste leerjaar
  • In de tweede didactische deelstage van SEM 1: 18 halve dagen in de eigen praktijkcontext


• Indien een student een tekort haalt, dan kan de student maximaal 8/20 halen voor het OPO Stage 3-1.

• Binnen de didactische stage is groei een essentieel gegeven. Na de tweede didactische deelstage wordt verwacht dat de student gevorderd niveau haalt vanuit het zelfstandig en autonoom voor de klas staan.

We leggen de nadruk op eigenaarschap binnen de evaluatie: het komt erop neer dat de student na iedere stage een zelfreflectie opmaakt. Na de didactische stage van het eerste leerjaar bespreekt de student met de mentor zijn zelfreflectie. Nadien volgt een coachingsgesprek met beide stagecoaches. Na de tweede didactische deelstage vindt op basis van de zelfreflectie van de student een triadisch gesprek plaats tussen de student, de mentor en beide stagecoaches.


• Het bereikte niveau wordt afgeleid uit:

    - de lesbijwoningsverslagen van de didactische stage van het eerste leerjaar van beide stagecoaches

     - de zelfreflectie van de student met de feedback van de mentor van de didactische stage van het eerste leerjaar, met aanvullend een coachingsgesprek

     - de lesbijwoningsverslagen van de tweede didactische deelstage van beide stagecoaches

     - de neerslag van het triadisch gesprek van de tweede didactische deelstage

• Na afronding van de didactische stage eerste leerjaar volgt in functie van groei een coachingsgesprek en krijgt de student zicht op de te bereiken attitudes en functionele gehelen op gevorderd niveau.
• Na afronding van de tweede didactische deelstage dient de student een gevorderd niveau bereikt te hebben voor de attitudes en functionele gehelen. 

• Vervolgens stellen beide stagecoaches een syntheseverslag op. We bekijken hierbij de didactische stage in zijn totaliteit en kijken naar de vorderingen die de student heeft doorgemaakt gedurende het hele stageverloop van de didactische stage van het eerste leerjaar en de tweede didactische deelstage. Een beoordeling zwak voor taal of één van de decretaal bepaalde basiscompetenties kan leiden tot een tekort voor stage.

• Op basis van de verslagen wordt een weloverwogen voorstel tot eindcijfer voor het OPO Stage 3-1 geformuleerd door de stagecoördinator.
• Daarna volgt een remediërende vergadering met alle stagebegeleiders van fase 3 en wordt het eindcijfer voor het OPO Stage 3-1 bepaald.
• De student ontvangt na publicatie van het rapport het syntheseverslag, dat is opgesteld door beide stagecoaches.

Er is geen tweede examenkans.