Zorgzame school 3-1 (B-ODISEE-OWL25A)

6 studiepuntenNederlands46 urenEerste semesterEerste semester
Pieters Bart (coördinator) |  Pieters Bart |  Van den Bossche Hilde |  Van den Bulcke Sara |  Vandenabeele Ineke
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Zorgzame school 3-1 kan je enkel opnemen in combinatie met stage 3-1.

Wenselijke aanvangscompetenties: 

  • Verworven competenties vanuit fase 1 en 2. De geziene inhouden en didactiek moet je toepassen met oog voor en integatie van handelingsgericht werken en de verticale en horizontale leerlijnen.
  • Vaardigheid in en vertrouwdheid met vakliteratuur en doelgericht inzetten van inzichten uit die vakliteratuur.
  • Leerinhouden module eerste leerjaar, i.h.b. voor wiskunde en Nederlands.
  • De wil en attitude om in het kader van de talige leerkrachtcompetenties van elke leerkracht mondeling (verder) te werken aan een behoorlijke beheersing van vlot Standaardnederlands op niveau van de kinderen en de hulpverlenende instellingen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0FV : Zorgzame school 5 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Zorgzame school 3-1 (B-ODISEE-OWL25a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht46 urenEerste semesterEerste semester
Pieters Bart |  Van den Bossche Hilde |  Van den Bulcke Sara |  Vandenabeele Ineke
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

Binnen de module komen zoveel mogelijk geïntegreerd aan bod:

- Decreet leersteun: zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, redelijke aanpassingen (REDICODIS), inclusief onderwijs, ...

- Verdieping door docenten en/of gastsprekers over

  • autismespectrumstoornis, dyslexie en andere
  • 'Teach like a champion'
  • inclusief onderwijs
  • rouwen met kinderen
  • communiceren met ouders e.a.
  • hoogbegaafdheid
  • stemproblemen
  • executieve functies
  • wiskunde
  • Nederlands
  • ...

de taal van het Vlaamse onderwijs

Binnen de module komen afwisselend aan bod: 

  • werkplekleren (WPL) in combinatie met stage: gerichte observaties en praktijk op de ankerschool 
  • intervisiemomenten en coachingsmomenten
  • colleges en werksessies (op de campus en als thuiswerk)
  • feedbackmoment(en) 
  • zelfstudie

Evaluatieactiviteiten

Zorgzame school 3-1 (B-ODISEE-O70577)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Verwachte leeruitkomsten module zorgzame school:

  • De student werkt in de context van de (stage-)praktijk en opleiding handelingsgericht samen met leerlingen, mentoren, ouders en andere betrokkenen, vanuit een betrokken en proactieve grondhouding, waarbij hij laat zien zorgvuldig met informatie om te gaan.
  • De student brengt vanuit het zorgcontinuüm de leer- en ontwikkelingsnoden binnen de context van de (stage-)praktijk en opleiding inzichtelijk in beeld en kan dit onderbouwd toelichten.
  • De student maakt in afstemming met de mentor de leef- en belevingswereld én het ontwikkelingsniveau van één kind inzichtelijk en onderbouwt dit vanuit door de opleiding geselecteerde concepten.
  • De student past doelgericht vakdidactiek toe in zijn rol als ontwerper van speel-/leeractiviteiten binnen de context van de (stage-)praktijk. 
  • De student ontwerpt, begeleidt en evalueert vanuit een handelingsgerichte grondhouding binnen fase 0 en 1 van het zorgcontinuüm en in afstemming met de mentor zelfontworpen leeractiviteiten afgestemd op de leef-, leer- en belevingswereld en het niveau van de leerlingen. 
  • De student communiceert afgestemd, betekenisvol, en (taal-)technisch correct, mondeling en schriftelijk met mentoren, directie, team, ouders en andere betrokkenen binnen en buiten de school, over het leren en de ontwikkeling van kinderen en over andere relevante aangelegenheden.

De evaluatie voor het opleidingsonderdeel Zorgzame School gebeurt tijdens het triadisch gesprek met student, stagecoach, modulecoach en mentor en bestaat uit één geïntegreerde opdracht op basis van de leeruitkomsten en zoals beschreven op Toledo.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.
Alleen wordt het triadisch gesprek vervangen door een gesprek (mondeling examen) met de student en 1 of meerdere modulecoaches.
Of zoals in onderling overleg anders besproken.