Onderwijsontwikkelingen 2-2 (B-ODISEE-OWL17A)

3 studiepuntenNederlands23 urenTweede semesterTweede semester
Pieters Bart (coördinator) |  Pieters Bart |  Pil Annelies
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderwijsontwikkelingen 2-2 (B-ODISEE-OWL17a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht23 urenTweede semesterTweede semester
Pieters Bart |  Pil Annelies
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

Binnen onderwijsontwikkelingen belichten we de laatste nieuwe trends binnen het onderwijslandschap.
We bereiden de studenten voor op de steeds veranderende onderwijscontext. 
Vanuit de overheid  ligt de focus op dit moment onder andere op STEM.
In een complexe maatschappij als de onze is er een grote nood aan mensen met STEM-profielen.
Het is belangrijk om loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen en techniek te stimuleren.

Dit OPO is opgebouwd uit een deel basiskennis en een deel waarbij didactiek en praktijk uitgevoerd en geanalyseerd worden.

Voor het deel basiskennis komen de onderstaande inhouden uit het boek 'De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool' aan bod:

  • Aggregatietoestanden
  • Geluid
  • Licht
  • Magnetisme
  • Elektriciteit
  • Energie
  • Krachten
  • Overbrengingen
  • Constructies

Voor het didactische deel baseren wij ons op het handboek 'Sterk in Stem, inspiratiegids voor het lager onderwijs' en komen onderstaande hoofdstukken aan bod:

  • Waarom STEM?
  • STEM ontrafeld
  • Pijlers van onderzoekend leren
  • Inspirerende invalshoeken
  • Computationeel denken
  • WAt wordt er nu geleerd?
  • STEM-didactiek
  • Inspirerende praktijkvoorbeelden

 https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22431  

Handboeken:

  • Boulez S., Hulsen K., Mennes F., Merckx B en Pools K. (2018).  De basis, wetenschappen en techniek voor de basisschool. Leuven: Acco.
  • Van De Keere K. en Neyrynck G. (2020).  Sterk in Stem, inspiratiegids voor het lager onderwijs.  Leuven: Acco.

Cursus:

  • Basiskennis OO 2-2: oefeningen en vragen

DAG:

De DAG studenten worden via een aantal sessies ondergedompeld in de visie en de methodieken van STEM.  Het probleemoplossend denken en handelen van de studenten wordt gestimuleerd via onderzoeksvragen/probleemstellingen die hen uitdagen tot onderzoek en ontwerp. Hierbij leidt deze onderzoekende aanpak tot zowel het opbouwen van kennis als het ontwikkelen van onderzoeks- en ontwerpvaardigheden binnen STEM-activiteiten. Tijdens deze begeleide activiteiten krijgen de studenten de kans om aspecten van een technisch proces te exploreren. Op zelfstandige basis (oa boek en MOOC) verwerken de studenten de inhouden van de basiskennis.

Daarna werken de studenten onder begeleiding een concrete STEM-activiteit uit.
Deze activiteit testen ze uit binnen een veilige context van een proefschool. 

HAO:

De HAO studenten worden via 2 sessies ondergedompeld in de visie en de methodieken van STEM.  Het probleemoplossend denken en handelen van de studenten wordt gestimuleerd via onderzoeksvragen/probleemstellingen die hen uitdagen tot onderzoek en ontwerp. Hierbij leidt deze onderzoekende aanpak tot zowel het opbouwen van kennis als het ontwikkelen van onderzoeks- en ontwerpvaardigheden binnen STEM-activiteiten. Tijdens deze begeleide activiteiten krijgen de studenten de kans om aspecten van een technisch proces te exploreren. Op zelfstandige basis (oa boek en MOOC) verwerken de studenten de inhouden van de basiskennis.

Daarna werken de HAO studenten zelfstandig, met mogelijkheid tot feedback, een concrete STEM-activiteit uit.
Deze activiteit testen ze uit tijdens hun (aanvullende) stage.

Evaluatieactiviteiten

Onderwijsontwikkelingen 2-2 (B-ODISEE-O70128)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindpunt voor het OPO onderwijsontwikkelingen 2-2 wordt als volgt samengesteld: 

Deel 1: 20%: beoordeling van de uitgevoerde STEM-activiteit door de mentor (DAG + HAO) en de docenten (DAG)

Deel 2: 80%: beoordeling (= punt) van een schriftelijke reflectieverslag van de uitgeteste STEM-activiteit, de lesvoorbereiding van de STEM-activiteit en de correctiesleutel van de werkbundel van de kinderen. De reflectie gebeurt op basis van het sjabloon STEM-didactiek uit het handboek 'Sterk in Stem, inspiratiegids voor het lager onderwijs'.

Deel 3: basiskennis STEM (geslaagd/niet geslaagd voor het OPO): de cesuur ligt hierbij op 16/20

Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van de schaal 20 - 80 van de delen 1 en 2 (zoals hierboven beschreven): indien op één van de deelevaluaties een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer.

Bindende voorwaarden om te kunnen slagen voor het OPO onderwijsontwikkelingen 2-2:

  • de student moet minstens 16/20 halen op deel 3: basiskennis STEM
  • de student moet de STEM-activiteit uitgetest hebben binnen een praktijkcontext

Als aan 1 van de bindende voorwaarden niet voldaan is, dan kan de student maximaal 8/20 behalen voor het OPO.

Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het OPO.

Voor het schrijven van het schriftelijke reflectieverslag is het gebruik van AI NIET toegestaan.

De evaluatie voor onderwijsontwikkelingen 2-2 in EP3 wordt na overleg met de student in EP2 bepaald.