Wereldoriëntatie 2-2 (B-ODISEE-OWL12A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16169&OPLID=249
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Wenselijke aanvangscompetenties : Wereldoriëntatie 1, Wereldoriëntatie 2 en Wereldoriëntatie 2-1.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wereldoriëntatie 2-2 (B-ODISEE-OWL12a)




Inhoud
Wereldoriëntatie is een totaalpakket van leerinhouden in verband met technologie, natuur, geschiedenis, aardrijkskunde,…, kortom alles wat met de ons omringende wereld te maken heeft. Het neemt dan ook binnen onze opleiding een zeer belangrijke plaats in.
Gedurende 3 jaar worden studenten gevormd om wereldoriëntatie te onderwijzen in de basisschool. Dit houdt enerzijds in dat heel wat inhouden aangebracht worden en anderzijds leren studenten tijdens de vakdidactische momenten hoe ze deze inhouden naar de lagere school kunnen vertalen. Verder wordt aandacht besteed aan werken met het leerplan.
Er zit een graduele opbouw in de aanpak van de lessen wereldoriëntatie: cursorisch – thematisch.
In dit OPO (DAG en HAO) bieden we een bad aan van didactische principes, methodieken/werkvormen en inhouden in functie van leerwandelingen en excursies.
De inhoudelijke focus ligt onder andere op
- De geschiedenis van België
- Verhaal van Vlaanderen
- Actualiteit
- Basiskennis wereldoriëntatie niveau lagere school
- …
Toelichting werkvorm
In dit OPO bieden we onderstaande werkvormen aan:
- Excursie(s): voordoen en samendoen
- Colleges: inhoudelijke en didactische bespreking
- Zelfstudie
Evaluatieactiviteiten
Wereldoriëntatie 2-2 (B-ODISEE-O70123)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie van het opleidingsonderdeel Wereldoriëntatie 2-2 gebeurt aan de hand van een schriftelijk examen (gesloten boek), waarbij zowel de component didactiek als inhouden afzonderlijk worden beoordeeld.
- Voor het onderdeel inhouden bedraagt de cesuur 10/20.
- Voor het onderdeel didactiek bedraagt de cesuur 10/20.
De student moet voor beide onderdelen de cesuur behalen om te slagen voor dit opleidingsonderdeel. Indien de student voor één of beide onderdelen de cesuur niet behaalt, wordt het volledige examen als niet geslaagd beschouwd en behaalt men max. 8/20.
De student dient enkel het deel (of delen) te hernemen tijdens EP3 waarvoor de cesuur niet behaald wordt.
Toelichting bij herkansen
De student dient enkel het deel (of delen) te hernemen tijdens EP3 waarvoor de cesuur niet behaald wordt. Hierbij gelden dezelfde voorwaarden en afspraken als bij de eerste examenkans.