Godsdienst 2-2 (B-ODISEE-OWL11A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16168&OPLID=249
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Verwachte voorkennis voor GO2-2: Studenten beheersen de doelstellingen van het OPO GO1-1.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Godsdienst 2-2 (B-ODISEE-OWL11a)




Inhoud
- Hoe God zich laat kennen in het O.T. en de didactiek van de 'wederkerige ontsluiting' toepassen op deze Bijbelverhalen.
- Hoe Jezus’ Blijde Boodschap verkondigd wordt in het N.T. en de didactiek van de 'wederkerige ontsluiting' toepassen op deze Bijbelverhalen.
- Interreligieus leren en interlevensbeschouwelijke competenties binnen het vak R.K.G. implementeren.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22425
Aanbevolen literatuur en websites:
- 'Naomi' ( voor 1e graad), 'Simon' (voor 2e graad) en 'Samuel' (voor 3e graad) Geloofstijdschriften voor kinderen, uitgeverij Averbode. Deze tijdschriften kan je ook raadplegen in de Odisee campusbib.
- https://www.kuleuven.be/thomas/page/basisonderwijs/
- https://www.kuleuven.be/thomas/page/lesimpulsen-basisonderwijs/
- http://www.bijbelin1000seconden.be
- http://nabbi.be/
- https://www.geloventhuis.nl/
- https://welzijnszorg.be/
- https://welzijnszorg.be/wat-kan-je-doen/lager-onderwijs
- https://www.broederlijkdelen.be/nl
- https://www.broederlijkdelen.be/nl/voor-scholen/basisonderwijs
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten
De cursus wordt op verschillende manieren aangereikt :
- de cursustekst
- contacturen op de campus (ON CAMPUS)
- synchrone lessen : (ONLINE- LIVE op het moment dat de les ingeroosterd is)
- asynchrone lessen : (ONLINE - te bekijken en te verwerken tijdens persoonlijke werktijd (zogenaamd PWT)
Bij live contactmomenten zowel ON CAMPUS als bij synchrone lessen verwachten we je actieve deelname aan het lesgebeuren. Immers, door actief mee te denken en te werken ontdek je beter de leerinhouden en de toepassingen ervan naar de onderwijspraktijk. We verwachten dat studenten voorbereid naar de lessen komen (of die nu op de campus of online plaatsvinden) : voorbereidende taken en oefeningen maken, filmmateriaal vooraf bekijken, (Bijbel)verhalen lezen... (Blended Learning !) Je werkt actief met de Bijbel, met het leerplan RKG en met ZILL. Logisch dat je die dan, samen met de cursus ook meebrengt naar de lessen.
HAO-studenten participeren actief aan de avondsessies die voor hen worden georganiseerd. Zij verwerken zelfstandig de leermiddelen die via Toledo aangeboden worden in het tempo waarin de contacturen voor CAM-studenten vorderen.
De leertaak ‘interreligieus leren’ staat beschreven op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Godsdienst 2-2 (B-ODISEE-O70122)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- De evaluatie bestaat uit 2 deelaspecten:
- Een leertaak ‘Interreligieus leren’ waarbij je 2 lessen van 50 minuten schriftelijk voorbereidt en realiseert in je stage. Deze lessen stel je voor je stage voor aan de vaklector R.K. Godsdienst. Deze examentaak telt voor 20% van de punten. Meer info vind je op het takenblad op Toledo onder evaluatie. HAO- en creditstudenten nemen tijdig contact op met de vaklector helene.dekegel@odisee.be. HAO studenten hebben een andere opdracht.
- Een mondeling examen tijdens EP2. Het examen duurt 25 min per student en bestaat enerzijds uit 2 vragen die mondeling worden beantwoord en anderzijds een xtoledotoets die afgelegd wordt tijdens het examen zelf. Voor de 2 vragen wordt er 10 minuten voorbereidingstijd voorzien. (meer info via Toledo onder evaluatie: tips en richtlijnen voor G02-2).Het mondeling examen telt voor 80% van de punten.
- Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor : indien op één van de deelevaluaties een cijfer van 8/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel terug- gebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer.
“De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.”
- Indien een student ons vóór de aangegeven vervaldatum contacteert met een gegronde reden waarom hij het werkstuk niet binnen de gegeven termijn kan afleveren, kan de docent een nieuwe inleveringstermijn bepalen. In dat geval geldt bovenstaande regel opnieuw. Indien de student de nieuwe inleveringstermijn niet respecteert, krijgt hij alsnog een NA.
Toelichting bij herkansen
Hierbij gelden dezelfde afspraken als bij EP 2.
De student krijgt een alternatieve examentaak en dient deze in tijdens EP3 op een afgesproken datum.