Stage 2 (B-ODISEE-OWL09A)

12 studiepuntenNederlands10 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Wangen Annelies (coördinator) |  De Geest Jonatan |  De Rudder Reine |  Gekiere Petja |  Pieters Bart |  Pil Annelies |  Van Stappen Katrien |  Van Uytvanck Ruth |  Vergaert Siska |  Verstocken Truus |  Wangen Annelies  | MinderMeer
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

  • De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
  • Een correcte mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid zijn noodzakelijk.
  • Volgtijdelijkheid: je kan inschrijven voor stage 2 tot zolang je niet meer dan 9 studiepunten uit fase 1 dient op te nemen (hernemen) en je geslaagd bent voor stage 1.

Leraar in opleiding

Studenten die werkzaam zijn in het onderwijs (leraar in opleiding) hebben een specifieke stageregeling. Zij dienen over een Bachelor-of Masterdiploma te beschikken.

Onderwijsleeractiviteiten

12 sp. Stage 2 (B-ODISEE-OWL09a)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage10 urenBeide semestersBeide semesters
De Geest Jonatan |  De Rudder Reine |  Gekiere Petja |  Pieters Bart |  Pil Annelies |  Van Stappen Katrien |  Van Uytvanck Ruth |  Vergaert Siska |  Verstocken Truus |  Wangen Annelies  | MinderMeer
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

  • Het OPO Stage 2 omvat didactische ateliers en didactische stage.
  • De didactische ateliers worden in de hogeschool georganiseerd. Daarin worden specifieke vaardigheden geanalyseerd en geoefend en wordt gewerkt aan een reflectieve houding.
  • De didactische stage gaat door in de ankerschool in respectievelijk het derde (eerste semester) en het vijfde of zesde leerjaar (tweede semester) (zie jaarkalender en stagewebsite).
  • Daarnaast is er ook de gedifferentieerde stage voor de campusstudenten.
  • Voor HAO-studenten die vrijgesteld zijn van Stage 1 en die geen relevante werkervaring of geen vooropleiding hebben als leraar kleuteronderwijs of secundair onderwijs, is er een extra begeleiding voorzien door verplichte deelname aan een leergemeenschap tijdens het eerste semester, waarbij we uitgaan van collectief leren  (zie stageplanning HAO op stagewebsite). Bij overmacht wordt een vervangtaak voorzien.
  • Voor leraren in opleiding vindt de stage gedeeltelijk of volledig in de eigen praktijkcontext plaats: 
    • In SEM 1: 18 halve dagen in de eigen praktijkcontext; dit mag in verschillende klassen: we verwachten daarbij dat de student de te bereiken competenties op een zelfstandige basis op doorgroeiniveau kan tonen én in de rol van klasleraar.
    • In SEM 2: 18 halve dagen (zoveel als mogelijk aaneengesloten) stage in de 3de graad.
    • De initieel vastgelegde stagecontext en -afspraken kunnen in sommige situaties herzien worden: zie concrete informatie in het stagevademecum.
  • Als bijlage verwijzen we naar het stagevademecum, dat integraal terug te vinden is op de stagewebsite: http://stage.odisee.be/onderwijs.

Verplichte leermiddelen:

Aanbevolen leermiddelen:

  • handleidingen bij werk- en leerboeken van de lagere school
  • artikels uit onderwijstijdschriften

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22423

 

Doorheen de stage is de student in staat tot:

  • intens samenwerken met de mentor d.m.v. teamteaching, vanuit een graduele opbouw naar meer zelfstandigheid.
  • nauwkeurig en creatief voorbereiden van het didactisch handelen in overleg met de mentoren en lectoren.
  • uitvoeren van geplande onderwijsleersituaties én bijhorende administratie (o.a. tijdig en volledig indienen van lesvoorbereidingen).
  • gericht realiseren van het didactisch handelen door sterke interactie met de klas als groep en passend reageren op individuele leerlingen.
  • onderwijzen van alle leergebieden en dit in toenemend volume en met afnemende ondersteuning bij de voorbereiding door de vaklectoren en door de mentor.
  • gericht reflecteren over en persoonlijk evalueren van de eigen prestaties, in samenspraak met mentoren en lectoren.
  • gericht werken aan de eigen werkpunten.
  • toepassen van de attitudes van de leerkracht, aansluitend bij de basiscompetenties.

Leraren in opleiding

  • teamteaching kan heel zinvol zijn om ervaring op te doen, maar is geen vereiste. 

 

Evaluatieactiviteiten

Stage 2 (B-ODISEE-O70120)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

1. Dag- en HAO-studenten

De beoordeling is permanent en gericht op de evolutie van de student.

• Stage 2 omvat de stage van het derde leerjaar en het vijfde of zesde leerjaar.

• De stage bestaat uit teamteaching, zelfstandig te geven lessen en een didactische stage.

• De student dient zowel in de stage van het derde als het vijfde of zesde leerjaar doorgroeiniveau te halen. Indien een student een tekort haalt, dan kan de student maximaal 8/20 halen voor het OPO Stage 2.

Het bereikte niveau wordt afgeleid uit:

  • de lesbijwoningsverslagen van de twee stagecoaches van de stage van het derde leerjaar
  • de feedback van de mentor van de stage van het derde leerjaar in het Verslag stage 2
  • de voorbereiding van het coachingsgesprek door de student a.d.h.v. een reflectie over focuspunten van de stage binnen het Verslag stage 2
  • de lesbijwoningsverslagen van de twee stagecoaches van de stage van het vijfde of zesde leerjaar
  • de feedback van de mentor van de stage van het vijfde of zesde leerjaar in het Verslag stage 2
  • de neerslag van het triadisch gesprek van het vijfde of zesde leerjaar in het Verslag stage 2, dat voorbereid wordt door de mentor via een holistische blik op de stage en door de student a.d.h.v. een reflectie over persoonlijke leerdoelen. Dit gesprek wordt aangestuurd door één van de twee stagecoaches of door beide stagecoaches.

• Na afronding van de stage van het derde leerjaar krijgt de student een tussentijds syntheseverslag met feedback i.v.m. het behaalde niveau van de stage tot nog toe en wordt aangegeven of de student op dat ogenblik al dan niet de beoogde competenties behaalt.
• Na afronding van de stage van het derde leerjaar en de stage van het vijfde of zesde leerjaar dient de student een doorgroeiniveau bereikt te hebben voor de attitudes en functionele gehelen.
• We bekijken hierbij de stage in zijn totaliteit en kijken naar de vorderingen die de student heeft doorgemaakt gedurende het hele stageverloop van de stage van het derde leerjaar en de stage van het vijfde of zesde leerjaar. Een beoordeling zwak voor taal of één van de decretaal bepaalde basiscompetenties kan leiden tot een tekort voor stage. De student ontvangt na publicatie van het rapport een syntheseverslag van het OPO Stage 2, dat is opgesteld door de stagecoaches.
• Op basis hiervan wordt een weloverwogen voorstel tot eindcijfer voor het OPO Stage 2 geformuleerd door de stagecoördinator. Daarna volgt een remediërende vergadering met het ganse lectorenkorps en wordt het eindcijfer voor het OPO Stage 2 bepaald.

2. HAO - Leraren in opleiding

De beoordeling is permanent en gericht op de evolutie van de student.

• Stage 2 omvat volgende deelstages:

  • In SEM 1: 18 halve dagen in de eigen praktijkcontext; dit mag in verschillende klassen: we verwachten daarbij dat de student de te bereiken competenties op een zelfstandige basis op doorgroeiniveau kan tonen én in de rol van klasleraar
  • In SEM 2: 18 halve dagen (zoveel als mogelijk aaneengesloten) stage in de 3de graad

• De stage bestaat uit zelfstandig te geven lessen tijdens de didactische stage; teamteaching is geen vereiste.

• De student dient zowel in de stage van het eerste semester als het tweede semester doorgroeiniveau te halen. Indien een student een tekort haalt, dan kan de student maximaal 8/20 halen voor het OPO Stage 2.

Het bereikte niveau wordt afgeleid uit:

  • de lesbijwoningsverslagen van de twee stagecoaches van de eerste deelstage
  • de feedback van de mentor van de stage van het derde leerjaar in het Verslag stage 2
  • de voorbereiding van het coachingsgesprek door de student a.d.h.v. een reflectie over focuspunten van de stage binnen het Verslag stage 2
  • de lesbijwoningsverslagen van de twee stagecoaches van de stage in de derde graad
  • de feedback van de mentor van de stage van het vijfde of zesde leerjaar in het Verslag stage 2
  • de neerslag van het triadisch gesprek van het vijfde of zesde leerjaar in het Verslag stage 2, dat voorbereid wordt door de mentor via een holistische blik op de stage en door de student a.d.h.v. een reflectie over persoonlijke leerdoelen. Dit gesprek wordt aangestuurd door één van de twee stagecoaches of door beide stagecoaches.

• Na afronding van de stage van de eerste deelstage krijgt de student een tussentijds syntheseverslag met feedback i.v.m. het behaalde niveau van de stage tot nog toe en wordt aangegeven of de student op dat ogenblik al dan niet de beoogde competenties behaalt.
• Na afronding van de tweede deelstage dient de student een doorgroeiniveau bereikt te hebben voor de attitudes en functionele gehelen.
• We bekijken hierbij de stage in zijn totaliteit en kijken naar de vorderingen die de student heeft doorgemaakt gedurende het hele stageverloop van de stage van de eerste en de tweede deelstage. Een beoordeling zwak voor taal of één van de decretaal bepaalde basiscompetenties kan leiden tot een tekort voor stage. De student ontvangt na publicatie van het rapport een syntheseverslag van het OPO Stage 2, dat is opgesteld door de stagecoaches.
• Op basis hiervan wordt een weloverwogen voorstel tot eindcijfer voor het OPO Stage 2 geformuleerd door de stagecoördinator. Daarna volgt een remediërende vergadering met het ganse lectorenkorps en wordt het eindcijfer voor het OPO Stage 2 bepaald.

 

 

Er is geen tweede examenkans.