Didactische verdieping in LO 2-1 (B-ODISEE-OWL08A)

3 studiepuntenNederlands23 urenEerste semesterEerste semester
Van Uytvanck Ruth (coördinator) |  De Cock Chloë |  Van Hauwermeiren Katrien |  Van Uytvanck Ruth
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Wenselijke aanvangscompetenties: voor 'Didactische verdieping in LO 1-1' en 'stage 1' reeds een credit behaald hebben.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Didactische verdieping in LO 2-1 (B-ODISEE-OWL08a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht23 urenEerste semesterEerste semester
De Cock Chloë |  Van Hauwermeiren Katrien |  Van Uytvanck Ruth
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

  • Ervarings- en procesgericht werken in de basisschool vanuit welbevinden en betrokkenheid.
  • Uitdieping betrokkenheidsverhogende factoren (een positief klasklimaat, werkelijkheidsnabijheid, activiteit, expressie, samen leren, leerlinginitiatief) met specifieke aandacht voor aanpassing aan de mogelijkheden (differentiatie).
  • Executieve functies en leren leren.
  • Evalueren om te leren.

  • Via verschillende activerende werkvormen verkennen we de fundamenten van proces- en ervaringsgericht onderwijs en werken we rond de verschillende betrokkenheidsverhogende factoren, aspecten van leren leren en executieve functies en evalueren om te leren. We verwachten dat de studenten deze inzichten transfereren naar de eigen onderwijspraktijk binnen een leertaak.
  • We vinden het belangrijk om congruent op te leiden: we passen de betrokkenheidsverhogende factoren zoveel mogelijk zelf toe en bieden een variatie aan werkvormen aan (bv. flipping the classroom, coöperatieve werkvormen, activerende werkvormen, hoeken- en/of contractwerk, jigsaw,...) 
  • Feedback neemt een belangrijke plaats in doorheen het leerproces: we voorzien tussentijdse formatieve feedbackmomenten waarbij docenten en studenten feedback geven op het doorlopen proces en het tussentijds product. 

Evaluatieactiviteiten

Didactische verdieping in LO 2-1 (B-ODISEE-O70119)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student stelt een didactisch portfolio samen, waarbij hij functioneel bewijsmateriaal verzamelt, hierop kritisch reflecteert en linkt aan het aangeboden theoretisch kader. De student toont hiermee aan dat hij rond de verschillende kerndoelen werkte doorheen het semester. De verschillende onderdelen die aan bod komen zijn: een procesgerichte aanpak van leren, differentiatie, evalueren om te leren en executieve functies en leren leren. De docent stelt een stappenplan op dat richting geeft aan het verzamelen en kritisch analyseren van verzameld materiaal.  Voor meer informatie (doelen, stappenplan en criteria) verwijzen we naar het takenblad en evaluatierooster op Toledo.

Indien de student op één van beide onderdelen (docentevaluatie of zelfevaluatie) minder dan of gelijk aan 8/20 scoort, wordt het totaalcijfer herleid tot het laagste deelcijfer. 

Indien de student één van de onderdelen van het didactisch portfolio niet uitwerkt, kan hij maximaal 10/20 behalen.

Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, wordt de examentaak als niet-ingeleverd beschouwd en als 'niet-afgelegd' (NA) beoordeeld.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd. Vanuit feedback kan de student zijn didactisch portfolio bijsturen.