Frans 2-1 (B-ODISEE-OWL05A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16162&OPLID=249
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Wenselijke aanvangscompetenties: verworven kennis van het Frans in het secundair onderwijs en in het OPO Frans 1-2.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Frans 2-1 (B-ODISEE-OWL05a)




Inhoud
- Productieve taalvaardigheden: spreken, mondelinge interactie en schrijven
- Didactiek: visie van Frans in het basisonderwijs, ERK, eindtermen en leerplandoelen, differentiatie, feedback en evaluatie, uitspraak en fonetiek, woordenschat, grammatica, luister-, lees-, spreek- en schrijfvaardigheid, mondelinge interactie, TPRS, methodes Frans uit het basisonderwijs, cultuur, liedjes, poëzie, film en video, prentenboek, taalspelletjes en online tools
Toelichting onderwijstaal
De lessen worden hoofdzakelijk in het Nederlands gegeven.
Toelichting werkvorm
DAG
- Variatie in werkvormen: hoor- en werkcolleges
- Begeleid zelfstandig werken: uitwerken examentaak taalspel a.d.h.v. een prentenboek
HAO
- De studenten volgen geen hoor- of werkcolleges, maar verwerken het studiemateriaal op zellfstandige basis.
- Zelfstandig werken: uitwerken examentaak taalspel a.d.h.v. een prentenboek
- Er vinden twee oefensessies plaats tijdens het semester.
Evaluatieactiviteiten
Frans 2-1 (B-ODISEE-O70116)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen bestaat uit een schriftelijk examen didactiek (50%), het schriftelijk uitwerken en mondeling toelichten van een taalspel gelinkt aan een prentenboek (40%) en een mondelinge aftoetsing van de Franse klasinstructies (10%). Alle instructies en scorewijzers zijn terug te vinden op Toledo.
Bepaling eindpunt: het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor. Indien de indiendatum van de examentaak niet gerespecteerd wordt, wordt deze taak als niet ingeleverd beschouwd en als 'niet-afgelegd' (NA) beoordeeld. Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het OPO.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.
Er worden geen deelvrijstellingen verleend.
De student herwerkt de examentaak aan de hand van de verkregen feedback na EP1 en dient deze opnieuw in tegen de vooropgestelde deadline.