Wereldoriëntatie 2-1 (B-ODISEE-OWL03A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16160&OPLID=249
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Wenselijk aanvangscompetenties : Wereldoriëntatie 1 en wereldoriëntatie 2.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wereldoriëntatie 2-1 (B-ODISEE-OWL03a)




Inhoud
- Wereldoriëntatie is een totaalpakket van leerinhouden in verband met technologie, natuur, geschiedenis, aardrijkskunde,…, kortom alles wat met de ons omringende wereld te maken heeft. Het neemt dan ook binnen onze opleiding een zeer belangrijke plaats in.
- Gedurende 3 jaar worden studenten gevormd om wereldoriëntatie te onderwijzen in de basisschool. Dit houdt enerzijds in dat heel wat inhouden aangebracht worden en anderzijds leren studenten tijdens de vakdidactische momenten hoe ze deze inhouden naar de lagere school kunnen vertalen. Verder wordt aandacht besteed aan werken met het leerplan.
- Er zit een graduele opbouw in de aanpak van de lessen wereldoriëntatie: cursorisch – thematisch – projectmatig werken. In de eerste fase van de opleiding wordt vooral cursorisch gewerkt. In de tweede fase van wordt in het bijzonder aandacht besteed aan het thematisch werken via uitgewerkte thema’s en excursies.
- Volgende onderdelen komen aan bod tijdens het OPO wereldoriëntatie 2-1:
- Thema duurzaamheid/wereldburgerschap a.d.h.v. activerende werkvormen (EDO). Hierbij worden verschillende onderwerpen behandeld:
- afval
- water
- klimaatverandering
- biodiversiteit
- energie
- ongelijke verdeling van welvaart
- vluchtelingenproblematiek
- waarden en normen van verschillende culturele groepen
- racisme
- Rechten van de mens/kind.
- internationale organisaties om het welzijn en/of vrede in de wereld te verborderen.
- Outdoor education
- Thema duurzaamheid/wereldburgerschap a.d.h.v. activerende werkvormen (EDO). Hierbij worden verschillende onderwerpen behandeld:
Afhankelijk van de tijd en beschikbare lestijden worden sommige inhouden uitvoeriger (of beknopter) behandeld.
Toelichting werkvorm
- Dagstudenten beleven het uitgewerkte thema (duurzaamheid) op de campus in colleges en vakdidactische sessies. De didactiek van de uitwerking van een thema wordt toegelicht tijdens de sessies. Eveneens wordt ingezet op een variatie van activerende werkvormen die bruikbaar zijn in de lagere school. Deze werkvormen worden eveneens geduid tijdens de sessies.
- Voor afstandsstudenten worden monitoraten voorzien waarbij thema's en de didactiek van een thema worden toegelicht.
Evaluatieactiviteiten
Wereldoriëntatie 2-1 (B-ODISEE-O70114)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het eindpunt voor het OPO wereldoriëntatie 2-1 wordt via een examen getoetst waarbij inhoudelijke als vakdidactische vragen worden gesteld.
Toelichting bij herkansen
Bij een onvoldoende voor OPO wereldoriëntatie 2-1 na de 1ste examenperiode (EP1) krijgt de student een herkansing in de 3de examenperiode (EP3) die conform aan EP1 verloopt.