Nederlands 2-1 (B-ODISEE-OWL01A)

3 studiepuntenNederlands23 urenEerste semesterEerste semester
Van den Bossche Hilde (coördinator) |  Van Nieuwenhuyze Elke |  Van den Bossche Hilde
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Verwachte voorkennis: de leerstof van Nederlands 1-1 en Nederlands 1-2 van deze opleiding.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Nederlands 2-1 (B-ODISEE-OWL01a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht23 urenEerste semesterEerste semester
Van Nieuwenhuyze Elke |  Van den Bossche Hilde
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

DIDACTIEK en basisinhouden

Binnen de didactiek van de principes van krachtig taalonderwijs komen geïntegreerd aan bod:

  • de functies en structuur van taal binnen het communicatiemodel en de concrete aanwezigheid ervan binnen het 'dagelijkse leven' bij mondelinge en schriftelijke communicatie
  • de didactiek, werk- en organisatievormen en media voor voortgezet lees- en schrijfonderwijs
  • studie van het leerplan ZILL 

TAALCOMPETENTIES VAN DE LEERKRACHT (TAC)

  • verdieping van het taaldoel “schrijven” (dus o.a. van de academische taalcompetentie):
  • taalzorg (stijltips en grammaticale fouten wegwerken): herhaling en uitdieping
  • herhaling en uitdieping van spelling van de werkwoordsvormen, algemene spellingregels van het Nederlands
  • informerende brieven aan ouders
  • schriftelijke evaluatie bij een stelwerk of een andere oefening van leerlingen
  • band tussen kaders voor zakelijk-academisch schrijven en schrijfopdrachten binnen andere, niet-talige OPO’s van de opleiding
  • verslag schrijven van een vergadering met medestudenten over een onderwijskundig thema (bv. taalintegratie in de klas)

de onderwijstaal van het Vlaamse basisonderwijs

DIDACTIEK en basisinhouden

  • DAG-studenten vinden op toledo een overzicht van de inhoud per contactmoment. Ze nemen in functie daarvan vóór elk contactmoment -per hoofdstuk van de betreffende les- zelfstandig de leerdoelen door in de studiewijzer en het bijhorende hoofdstuk van 'Volop Taal'. Ze noteren vragen/opmerkingen en brengen die mee. Afhankelijk van de leerstof zullen ze oefeningen voorbereiden en/of gericht materiaal meebrengen. Tijdens de contactmomenten komt de theorie aan bod in concrete oefeningen en presentaties, leggen de studenten verbanden (ze herkennen en bespreken de theorie in die concrete oefeningen) en krijgen ze de mogelijkheid om vragen te stellen. Ze zullen geregeld in groep overleggen. Actieve betrokkenheid en medewerking tijdens de contacturen zijn een vereiste. Voor HAO (afstandsstudenten) richt de opleiding specifieke sessies in die we ten zeerste aanbevelen. Afstandsstudenten vinden op toledo een babbelplaat waarin belangrijke elementen over dit OPO opgenomen zijn.

TAC

  • Hoorcollege: het scheppen van een kader voor de oefeningen en het zelfstandig werk. Individuele oefeningen en groepsoefeningen: het verkennen van allerlei mondelinge en schriftelijke taalgebruikssituaties, het verwerken van feedback.
  • DAG: actieve inbreng van de studenten, gedeeltelijke voorbereiding van de werkcolleges, noteren tijdens de hoorcolleges teneinde de beoogde doelstellingen en competentieniveaus te bereiken. 
  • HAO: begeleide zelfstudie. Je volgt geen hoor- of werkcolleges maar verwerkt het studiemateriaal op zelfstandige basis en tijdens de practica.

Evaluatieactiviteiten

Nederlands 2-1 (B-ODISEE-O70112)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

DIDACTIEK EN BASISINHOUDEN ÉN TAC: het eindcijfer Nederlands 2-1 is voor DAG-studenten berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor: 60% voor het schriftelijk examen (didactiek en basisinhouden) en 40% voor de permanente evaluatie. 

  • Schriftelijk examen (60%): open vragen met digitaal gebruik van leerplan, delen van leesmap en lesschema's. Wie het materiaal niet bij heeft, mag het niet ontlenen van medestudenten
  • Permanente evaluatie (40%): voorbereiding voor en actieve betrokkenheid en medewerking tijdens de contactmomenten didactiek en basisinhouden én talige leerkrachtcompetenties (TAC), oefeningen didactiek en TAC

Het eindcijfer Nederlands 2-1 voor HAO bestaat uit het cijfer van het schriftelijk examen. 

TAC is een jaarvak met evaluatie binnen Nederlands 2-2.  

Voor TAC wordt P+/P/F toegekend voor TAC op basis van volgende elementen:                     

  • Aanwezigheid en actieve medewerking tijdens de contactmomenten of de HAO-sessies;
  • Verdere verdieping van het taaldoel “schrijven” en de academische taalcompetentie, tijdens de contacturen en tijdens zelfstandig werk. Indienen van enkele bewijsstukken om dit te staven.
  • In Nederlands 2-2: minstens 1 keer een zinvolle vraag stellen over en aan de hand van een eigen schrijfproduct tijdens een taalatelier in Nederlands 2-2. Het schrijfproduct mag kaderen binnen een opdracht van een ander OPO (bv. Praktijkonderzoek…), binnen stage… Verdere duiding volgt in de contacturen of de HAO-sessies. HAO-studenten richten hun vraag in het practicum of via mail.

Wie op één of meer van deze 3 punten onvoldoende presteert, behaalt een F voor TAC. Wie zich onderscheidt op elk van deze 3 punten, behaalt een P+. De P+/P/F wordt verrekend binnen de permanente evaluatie van het OPO Nederlands 2-2, dus in semester 2. Wie P+ behaalt, krijgt een bijkomend punt voor permanente evaluatie. Wie een P behaalt, behoudt het punt voor permanente evalutie. Wie een F behaalt, verliest een punt voor permanente evaluatie.

Wie meer dan 1 keer ongewettigd afwezig is tijdens de contacturen en/of de oefeningen niet maakt, krijgt een NA voor het deel TAC en dus een NA voor het OPO.

Meer duiding is te vinden op Toledo.

zelfde modaliteit als in EP 1.