Actuele thema's in de Agro- en Biotechnologie (B-ODISEE-OWA01U)

4 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Aerts Stef (coördinator) |  Aerts Stef
Kernteam Agro- en biotechnologie St-Niklaas

De doelstellingen van dit OPO vind je hier.

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1.   Gebruikt wetenschappelijke kennis en inzicht in systemen en toepassingen van de agro- en biotechnologische sectoren om complexe, sectorgebonden uitdagingen aan te pakken, ook in een niet-vertrouwde context.
8.   Combineert zijn technische kennis en vaardigheden met inzicht in juridische, economische, ecologische en humane ontwikkelingen om duurzaam te handelen in een internationale context.
9.   Communiceert correct en duidelijk over vakgebonden onderwerpen, intern en extern, met zowel een breed als een gespecialiseerd publiek.
13.   Past zijn brede kennis en vaardigheden op een multidisciplinaire manier toe in de agro- en biotechnologische sectoren.
 

Kerndoelen

1.2   De bachelor AB kan procedures en toepassingen vanuit een vertrouwde context toepassen op een nieuwe situatie (2).

8.5   De bachelor AB kent en beheerst de menselijke aspecten van activiteiten binnen de eigen afstudeerrichting (1) en kan op basis daarvan situaties evalueren en oplossingen voorstellen (2).

9.1   De bachelor AB kent en beheerst de algemene en specifieke vakterminologie van de agro- en biotechnologie (1).

13.1   De bachelor AB kan vanuit een brede basiskennis (1) vakoverschrijdende informatie samenbrengen (2) om een probleem op te lossen (3).

A. Volgtijdelijkheid    

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling

B. Competenties    

De student(e) kan, wat competenties betreft, functioneren op secundair onderwijsniveau.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Actuele thema's in de Agro- en Biotechnologie (B-ODISEE-OWA02a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College30 urenEerste semesterEerste semester
Kernteam Agro- en biotechnologie St-Niklaas

Het doel is de brede sector van de agro- en biotechnologie te situeren en vanuit de kennis van de geschiedenis het heden te begrijpen en evoluties in de toekomst te kunnen inschatten. 

  • De eerste drie lessen gaan over de positie van landbouw, voedsel, dieren en natuur in het verleden.
  • De laatste twee lessen geven een overzicht van te verwachten evoluties op deze domeinen
  • De inhoud van de tussenliggende lessen wordt opgebouwd aan de hand van de actualiteit. Wekelijks worden een tweetal items besproken. Thema's uit de verschillende afstudeerrichtingen zullen aan bod komen: voedsel(productie), dierenwelzijn en -houderij, natuurbehoud en groenvoorziening, land- en tuinbouw, ... 

Het studiemateriaal kan je raadplegen via deze link.

De cursus bestaat uit hoorcolleges, aangevuld met digitaal materiaal, en wordt deels ingevuld in functie van de actualiteit.

Studenten die de opleiding via HAO volgen, volgen geen hoor- of werkcolleges, maar verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en via contacten met medestudenten op afstand. Tijdens de monitoraten heb je de gelegenheid om vragen te stellen over de te verwerven theorie.

Evaluatieactiviteiten

Actuele thema's in de Agro- en Biotechnologie (B-ODISEE-O72642)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De hier gepresenteerde informatie m.b.t. lesorganisatie en evaluatiemodaliteiten kan ten allen tijde veranderen in functie van de epidemiologische realiteit. Alle wijzigingen worden gecommuniceerd via Toledo, waar steeds de correcte en toe te passen info vermeld zal staan.