Communicatietechnieken Frans 3 intermediate (B-ODISEE-ORM88A)

3 studiepuntenFrans28 urenEerste semesterEerste semester
Touat Siham (coördinator) |  Touat Siham
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19462&OPLID=547

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORM89A : Communicatietechnieken Frans 3 advanced
ORM01B : Communicatietechnieken Frans 3

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Communicatietechnieken Frans 3 intermediate (B-ODISEE-ORM88a)

3 studiepuntenFransWerkvorm: College-practicum28 urenEerste semesterEerste semester
Touat Siham
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Alle studenten nemen bij het begin van de opleiding verplicht deel aan de taalmeting. De taalmeting bestaat uit een betalende online test (eLAO), een schriftelijke en eventueel een mondelinge proef. Het resultaat bepaalt de niveaugroep waar de student in terechtkomt. De lessen zijn erop gericht de student te trainen in zich mondeling en schriftelijk correct en professioneel uitdrukken op basisniveau voor luisteren, spreken, interactie (gesprekken voeren), lezen en schrijven.
(Gebaseerd op de Europese taalniveaus zoals beschreven in http://www.europeestaalportfolio.nl/. Daar vind je ook meer voorbeelden bij de indicatoren) 

Concreet komen de volgende thema's en communicatietechnieken onder meer aan bod:

- Maatschappelijk verantwoord ondernemen (la responsabilité sociétale des entreprises)

- Opbouw van een project van pitch tot projectbrief

Introductie tot copywriting

Onthaaltechnieken

- Persoonlijke en professionele mening vormen/debatteren over verschillende uiteenlopende thema's. Hoe ga je akkoord? Op welke manier onderbouw je een argument. Op welke manier kan je een argument weerleggen?

- Spelling, woordenschat, zinsbouw en grammatica

  ...

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dit niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.

Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data, opdrachten en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.

De student is zélf verantwoordelijk om de docent op de hoogte te brengen van de gewettigde afwezigheid. In samenspraak wordt er een nieuwe deadline bepaald. Alle richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, niet indienen van opdrachten, toetsmomenten en/of examens worden gecommuniceerd via Toledo. 

  • https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=29682

Frans

Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

Interactieve colleges met lesopdrachten en oefeningen die een duidelijke link vertonen met het werkplekleren, op "intermediate" niveau.

Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van essentieel belang. Opdrachten indienen is een vereiste om te kunnen slagen. Niet ingediende opdrachten kunnen leiden tot een NA-score. Opdrachten worden altijd ingediend via Toledo. Vragen stellen over opdrachten gebeurt tijdens de contactmomenten. 

Evaluatieactiviteiten

Communicatietechnieken Frans 3 intermediate (B-ODISEE-O72300)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Permanente evaluatie : aan elke les kunnen opdrachten en een eindproject voor de permanente evaluatie gekoppeld worden. De inhoud van de opdrachten en de puntenverdeling worden op Toledo meegedeeld.  

Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van essentieel belang en zijn dus een vereiste om te kunnen slagen. Studenten die meer dan 20% van de contacturen afwezig zijn, krijgen een NA-score. Opdrachten worden altijd ingediend via Toledo. Vragen stellen over opdrachten gebeurt tijdens de contactmomenten.

De student is zélf verantwoordelijk om de docent op de hoogte te brengen van de gewettigde afwezigheid. In samenspraak wordt er een nieuwe deadline bepaald. Alle richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, niet indienen van opdrachten, toetsmomenten en/of examens worden gecommuniceerd via Toledo. 

De evaluatie voor de tweede kans verschilt van de eerste kans: Paper en mondeling examen tijdens EP3 waarbij de student aantoont dat hij de doelstellingen van EP1 verworven heeft. Er worden geen deelvrijstellingen gegeven voor evaluatieonderdelen. 

Een definitief overzicht van de (alternatieve) opdrachten met praktische afspraken en datum van indiening vinden de studenten steeds terug op Toledo.