Professioneel leren en werken 3 (B-ODISEE-ORM85A)

5 studiepuntenNederlands112 urenTweede semesterTweede semester
Kaisala Baseke (coördinator) |  Kaisala Baseke
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19459&OPLID=547

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORM84A : Professioneel leren en werken 3
ORM04B : Professioneel leren en werken 3
ORM46B : Werkplekleren 3
ORM45B : Werkplekleren 3
ORM71B : Werkplekleren 3

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Professioneel leren en werken 3 (B-ODISEE-ORM85a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum28 urenTweede semesterTweede semester
Kaisala Baseke
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Er komen verschillende thema’s aan bod rond soft skills, persoonlijke ontwikkeling en professionele (arbeids)attitude met focus functioneren op de werkplek en groeien

  • Creativiteit, bronnenonderzoek
  • Digitaal welzijn, productiviteit
  • Eigenaarschap, zelfpromotie
  • MVO, intercultureel samenwerken
  • ...

De student leert reflecteren en focust op een realistisch zelfbeeld, het belang van feedback, zelforganisatie, kwaliteitsbewustzijn, oplossingsgerichtheid, team- & klantgericht handelen. 

Reflecteren over het eigen functioneren en de ervaringen op de werkplek: kwaliteit en kwantiteit van het geleverde werk, beroepsspecifieke competenties en talenten, oplossingsgerichtheid en proactiviteit, integratie in de bedrijfscultuur en het team, groeien als persoon en als werknemer 

Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo. 

Feedback - Oefeningen/opdrachten - Reflectie

  • Thema’s worden aangebracht aan de hand van realistische of authentieke voorbeelden door de docent of door gastsprekers. Ook ervaringen van de studenten komen aan bod.
  • Groepsdynamische activiteiten.
  • (Online)tests om zelfkennis te verhogen.
  • Leergesprekken in groep (intervisiegesprekken). De student wordt voortdurend uitgedaagd om over het eigen leerproces te reflecteren met het oog op bijsturing, finetuning en integratie in de bedrijfscontext. 
  • Intervisie- en supervisiegesprekken n.a.v. reflectie over ervaringen op de werkvloer. 

3 sp. Werkplekleren B (B-ODISEE-ORM89z)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Werkplekleren84 urenTweede semesterTweede semester
Kaisala Baseke
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

De student draait 3 dagen per week mee op een werkplek binnen het domein van marketing en/of communicatie. Het takenpakket van de student wordt bepaald binnen de krijtlijnen van de beroepsrollen en competenties van de opleiding, rekening houdend met de mogelijkheden van de concrete werkplek en afgestemd op de individuele interesses en talenten van de student.  

Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo. 

Portfolio

Op de werkplek werkt de student aan opdrachten, taken en activiteiten meegegeven door de werkplekmentor en neemt deel aan activiteiten in de organisatie, op basis van de leerresultaten/competeties van de opleiding. De student houdt het werk bij in een online portfolio. De werkplekmentor (op werkplek) geeft feedback en stuurt bij. De coach (bij Odisee) observeert vanop afstand via het online portfolio van de student, geeft feedback en stuurt bij.  

Evaluatieactiviteiten

O-Professioneel leren en werken 3 (B-ODISEE-O72297)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

De student is verantwoordelijk om voor de start van het werkplekleren een werkplek te vinden. Daarvoor levert die de nodige inspanningen en respecteert de opgelegde deadlines. De coach ondersteunt de student in de zoektocht. Daarom is het belangrijk om de coach op de hoogte te houden. Alle afspraken worden gecommuniceerd via Toledo, in de lessen en/of infosessies over werkplekleren. Een student die tegen de afgesproken deadline geen werkplek vindt, krijgt een NA-score.  

Themalessen 

  • De student wordt beoordeeld op gedrag en activiteit tijdens de themalessen, waar die toont in staat te zijn om zich professioneel te gedragen.  
  • De student maakt opdrachten gekoppeld aan de thema’s. 

Werkplekleren 

  • De student wordt beoordeeld op gedrag en activiteit tijdens het werkplekleren, waar die toont in staat te zijn om zich professioneel te gedragen.
  • De student werkt aan competenties, maakt reflectieverslagen en verzamelt bewijsstukken van het gedane werk. Die informatie wordt verzameld in een online portfolio. 
  • Gesprekken tussen de werkplekmentor, coach (interne begeleider) en student zijn belangrijk om bij te sturen en het persoonlijke groeitraject van de student te kunnen beoordelen.  

Slagen voor dit OPO is een voorwaarde om toegelaten te worden voor werkplekleren 4

OPGELET!

Aanwezigheid en actieve participatie tijdens het werkplekleren en in de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van essentieel belang en zijn dus een vereiste om te kunnen slagen. Opdrachten worden altijd ingediend via Toledo en/of het online portfolio. Vragen stellen over opdrachten gebeurt tijdens de contactmomenten. Het aan- en afwezigheidsbeleid van de cluster Bedrijfskunde is van toepassing.

Studenten krijgen een NA-score als ze teveel afwezig zijn geweest en/of onvoldoende (bewijs-)materiaal hebben aangeleverd om te kunnen evalueren.

  • De student is meer dan 20% van de contacturen van de themalessen ‘Professioneel leren en werken’ afwezig.
  • De student wordt ontslagen op de werkplek.
  • De student is gaan werkplekleren maar kan daarvan geen of onvoldoende bewijsstukken tonen in het online portfolio.
  • De student heeft niet gecommuniceerd met de coach (werkplekbegeleider Odisee).
  • De student heeft geen portfolio ingediend (zonder overleg met de docent) in combinatie met bovenstaande.

AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dat niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende (NG). Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten geen AI-tools mag gebruiken en je doet dat toch, dan wordt dit als fraude beschouwd. De docent kan mondeling extra toelichting vragen in het geval van twijfel.

100% permanente evaluatie

De aard van de tweede examenkans zal bepaald worden op individuele basis door het team van coachen en vakdocenten en kan verschillende vormen aannemen. Alle informatie over de tweede zit wordt gecommuniceerd via Toledo, het online portfolio en/of e-mail.

Als een student een NG-score haalt omwille van een negatieve eindbeoordeling werkplekleren en er wordt beslist dat de student een periode werkplekleren opnieuw moet doen, kan dat als gevolg hebben dat er geen tweede zit in de zomerperiode mogelijk is. In dat geval zal de student het volledige opleidingsonderdeel moeten hernemen.

Studenten die een NA-score halen tijdens de 1e zit periode kunnen niet herkansen in 2e zit. De student moet het opleidingsonderdeel hernemen.