Communicatietechnieken Nederlands 3 (B-ODISEE-ORM81A)
Doelstellingen
Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19434&OPLID=547
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORM21B : Communicatietechnieken - Nederlands 3 advanced (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM99A : Communicatietechnieken Nederlands 3
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Communicatietechnieken Nederlands 3 (B-ODISEE-ORM81a)
Inhoud
Er wordt gewerkt rond interne en externe communicatie met tools uit de offline en online communicatie. De lessen zijn erop gericht de student te trainen in zich mondeling en schriftelijk correct en professioneel uitdrukken voor luisteren, spreken, interactie (gesprekken voeren), lezen en schrijven.
(gebaseerd op de Europese taalniveaus zoals beschreven in http://www.europeestaalportfolio.nl/. Daar vind je ook meer voorbeelden bij de indicatoren)
Daarbij komen volgende thema’s aan bod:
- Teksten schrijven voor online en offline kanalen
- Briefing
- Pitchen
- Persoonlijke en professionele mening vormen
- Spelling, woordenschat, zinsbouw en grammatica
- ...
Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data, opdrachten en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Interactieve colleges met lesopdrachten en oefeningen die een duidelijke link vertonen met het werkveld.
Evaluatieactiviteiten
Communicatietechnieken Nederlands 3 (B-ODISEE-O72287)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Permanente evaluatie (kwartaal 1 & 2)
Inhoud van de opdrachten en de puntenverdeling worden op Toledo meegedeeld.
Aanwezigheid in de lessen is belangrijk om te kunnen slagen voor een vak met permanente evaluatie. Opdrachten indienen is een vereiste. Opdrachten worden altijd ingediend via Toledo. Niet ingediende opdrachten kunnen leiden tot een NA-score.
De student is zélf verantwoordelijk om de docent op de hoogte te brengen van de gewettigde afwezigheid. In samenspraak wordt er een nieuwe deadline bepaald. Alle richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, niet indienen van opdrachten, toetsmomenten en/of examens wordt gecommuniceerd via Toledo.
Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be)). Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.
Dit is een BYOD-vak. Je dient bij examens of voor permante evaluatie een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om de evaluatie te kunnen afleggen.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dit niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.
Toelichting bij herkansen
De evaluatie voor de tweede kans verschilt van de eerste kans:
- Paper (taken van de permanente evaluatie worden opnieuw gemaakt of gelijkaardige taken worden gemaakt).
- Mondeling examen tijdens EP3 waarbij de student aantoont dat hij de doelstellingen van EP2 verworven heeft
Er worden geen deelvrijstellingen gegeven voor evaluatieonderdelen.
Het tijdig indienen van de paper is een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan het mondeling examen.
In geval van vermoedelijke fraude kan de student gevraagd worden om het portfolio mondeling toe te lichten. Dit punt vervangt dan het punt van het portfolio.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dit niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.
Een definitief overzicht van de (alternatieve) opdrachten met praktische afspraken en datum van indiening vinden studenten steeds terug op Toledo.