Marketing- en communicatiestrategie (B-ODISEE-ORM70A)

5 studiepuntenNederlands28 urenEerste semesterEerste semester
Allemeersch Anaïs (coördinator) |  Allemeersch Anaïs |  Eyskens Kristina |  Kaniki Masengo Kelia |  Van Kerkhoven Sarah
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19407&OPLID=547

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORM92A : Marketing- en communicatiestrategie

Onderwijsleeractiviteiten

2.5 sp. Marketingstrategie (B-ODISEE-ORM70a)

2.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht14 urenEerste semesterEerste semester
Allemeersch Anaïs |  Van Kerkhoven Sarah
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Binnen deze lessenreeks verkennen we de strategische technieken en principes van het marketingvak aan de hand van praktijkgerichte voorbeelden, cases, gastcolleges en/of bedrijfsbezoeken. 

Onderstaande thema's komen aan bod: 

  • Inleiding in het begrip bedrijfs- en marketingstrategie 
  • Missie en visie 
  • Analyse van de marketingomgeving 
  • SMART doelen en KPI's 
  • Segmentatie, positionering en targeting   
  • Marketingmixstrategieën (product- en merkbeleid, prijs- en distributiebeleid, marketingcommunicatiebeleid) 
  • …  

Een definitief overzicht van de verschillende lessen of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data, opdrachten en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.  

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35519 

Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

  • Interactieve colleges met praktijkgerichte cases, voorbeelden en oefeningen 
  • Bedrijfsbezoeken en/of gastcolleges met praktijkgerichte cases, voorbeelden en oefeningen 
  • Verdere inoefening tijdens werkplekleren 1 

2.5 sp. Communicatiestrategie (B-ODISEE-ORM98z)

2.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum14 urenEerste semesterEerste semester
Allemeersch Anaïs |  Eyskens Kristina |  Kaniki Masengo Kelia
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Binnen deze lessenreeks verkennen we de strategische technieken en principes van het communicatievak aan de hand van praktijkgerichte voorbeelden, cases en gastcolleges. Het communicatieplan wordt ontleed en toegepast in verschillende contexten. We laten de student kennis maken met de opbouw van een communicatieplan:

  • Situering, SWOT analyse
  • Doel van een communicatieplan
  • Boodschap, doelgroep en tools/media
  • Monitoring en bijsturing
  • Evaluatie en rapportering

Alle richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, niet indienen van opdrachten, toetsmomenten en/of examens wordt gecommuniceerd via Toledo.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35552

Interactievormen - Oefeningen/opdrachten

  • Interactieve colleges met praktijkgerichte cases, voorbeelden en oefeningen 
  • Verdere inoefening tijdens werkplekleren 1 

Evaluatieactiviteiten

Marketing- en communicatiestrategie (B-ODISEE-O72276)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
ORM70a - Marketingstrategie1-20/20 puntenschaal
ORM98z - Communicatiestrategie1-20/20 puntenschaal

Toelichting examenvorm:

Schriftelijk examen tijdens de examenperiode van kwartaal 2

Het examen bestaat uit onderstaande vragen:

  • Meerkeuze (mét giscorrectie)
  • Cases

Toelichting eindresultaat:

  • Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel van essentieel belang. Vragen stellen over de leerstof en voorbereiding voor het examen gebeurt tijdens de contactmomenten.
  • Binnen dit opleidingsonderdeel (=OP0) zijn er deeloverdrachten mogelijk bij een geslaagd deelresultaat van 1 van de 2 onderliggende onderwijsleeractiviteiten (=0LA)
    • OLA 1: ORM70a - Marketingstrategie (binnen en over academiejaar)
    • OLA 2: ORM98z - Communicatiestrategie (binnen en over academiejaar)

Alle richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, niet indienen van opdrachten, toetsmomenten en/of examens wordt gecommuniceerd via Toledo.​

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • ORM70a - Marketingstrategie (binnen en over academiejaar)
  • ORM98z - Communicatiestrategie (binnen en over academiejaar)

Toelichting examenvorm:

Schriftelijk examen tijdens het flexibel herexamenmoment van kwartaal 3 of tijdens de herexamenperiode in augustus/september.

Het examen bestaat uit onderstaande vragen:

  • Meerkeuze (mét giscorrectie)
  • Cases
  • ...

De student dient zich zelf in te schrijven voor 1 van de twee herkansingsmomenten.

 

Toelichting eindresultaat:

  • Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel van essentieel belang. Vragen stellen over de leerstof en voorbereiding voor het examen gebeurt tijdens de contactmomenten.
  • Binnen dit opleidingsonderdeel (=OP0) zijn er deeloverdrachten mogelijk bij een geslaagd deelresultaat van 1 van de 2 onderliggende onderwijsleeractiviteiten (=0LA)
    • OLA 1: ORM70a - Marketingstrategie (binnen en over academiejaar)
    • OLA 2: ORM98z - Communicatiestrategie (binnen en over academiejaar)

Alle richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, niet indienen van opdrachten, toetsmomenten en/of examens wordt gecommuniceerd via Toledo.​