Bedrijfscommunicatie (B-ODISEE-ORM52B)

4 studiepuntenNederlands42 urenTweede semesterTweede semester
Dewil Justien (coördinator) |  Dewil Justien
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORM83A : Bedrijfscommunicatie
ORM03B : Bedrijfscommunicatie
ORM75B : Bedrijfscommunicatie

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Bedrijfscommunicatie (B-ODISEE-ORM52b)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum42 urenTweede semesterTweede semester
Dewil Justien
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Studenten krijgen aan de hand van thematische lessen en concrete opdrachten een globaal overzicht van de bedrijfscommunicatiepraktijk. Diverse technieken, zowel voor interne als externe communicatie binnen een bedrijfs- of organisatiecontext, komen hierbij aan bod. Gezien het meertalige karakter van de Belgische bedrijfscultuur worden de lessen gegeven in het Nederlands, Engels en Frans. Ook opdrachten worden in deze drie talen ingediend.

Enkele thema’s:

  • Inleiding tot bedrijfscommunicatie: definitie en begrippenkader (identiteit, imago, reputatie, cultuur, branding, stakeholder management…)  
  • Interne communicatie en aanverwante specialismen (o.a. employee communication & advocacy, leadership and change communication…)
  • Externe communicatie en aanverwante specialismen (o.a. mediarelaties, public relations & affairs, crisiscommunicatie,…)
  • Inclusieve communicatie
  • Interculturele communicatie
  • ESG / Corporate Social Responsibility

Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.

Tijdens de lessen wordt Nederlands, Frans en Engels gebruikt.

Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Werkplekleren

Colleges met leergesprekken aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. 

Werkplekleren: de studenten passen het aangeleerde toe in de praktijk op de werkplek en brengen ervaringen (van de werkplek) mee naar de les.

Studenten maken individuele opdrachten en/of groepsopdrachten om de theorie te vertalen naar de praktijk.

Evaluatieactiviteiten

Bedrijfscommunicatie (B-ODISEE-O73674)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100 % permanente evaluatie:

  • Individuele en/of groepsopdrachten
  • Actieve deelname tijdens de lessen

Toledo
Alle richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, niet indienen van opdrachten, toetsmomenten en/of examens wordt gecommuniceerd via Toledo.

Bring Your Own Device
Dit is een BYOD-vak. Je dient bij permanente evaluatie een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om de opdrachten te kunnen afleggen.

Aanwezigheid en participatie 
Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van essentieel belang. Opdrachten indienen is een vereiste om te kunnen slagen. Niet ingediende opdrachten kunnen leiden tot een NA-score. Opdrachten worden altijd ingediend via Toledo. Vragen stellen over opdrachten gebeurt tijdens de contactmomenten. Het aan- en afwezigheidsbeleid van de cluster Bedrijfskunde is van toepassing.

Opdrachten die door gewettigde afwezigheid niet uitgevoerd worden, moeten tegen een afgesproken deadline gemaakt worden. De student is zélf verantwoordelijk om de docent op de hoogte te brengen van de gewettigde afwezigheid. In samenspraak wordt er een nieuwe deadline bepaald.

Gebruik van AI-tools (ChatGPT, Copilot…)
AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dat niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dat toch, dan wordt dit als fraude beschouwd. De docent kan mondeling extra toelichting vragen in het geval van twijfel.​

De evaluatie voor de tweede kans verschilt van de eerste kans.

  • 50% - ‘Take home’-paper waarbij opdrachten van de permanente evaluatie of gelijkaardige opdrachten (opnieuw) worden gemaakt. Een definitief overzicht van de (alternatieve) opdrachten met praktische afspraken, instructies en de specifieke datum van indienen wordt gecommuniceerd via Toledo. Het tijdig indienen van de paper is een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan het mondeling examen.
  • 50% - Mondeling examen tijdens EP3 (aug/sept) waarbij de student aantoont dat hij de doelstellingen van EP2 verworven heeft. 

Gebruik van AI-tools (ChatGPT, Copilot…)
AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dat niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dat toch, dan wordt dit als fraude beschouwd. De docent kan mondeling extra toelichting vragen in het geval van twijfel.​