Werkplekleren 1 (B-ODISEE-ORM38B)

7 studiepuntenNederlands112 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Vanmechelen Katrien (coördinator) |  Clinckspoor Saar |  Desloovere Hein |  Dewil Justien |  Eyskens Kristina |  Kaisala Baseke |  Kaniki Masengo Kelia |  Mermans Annemie |  Touat Siham |  Van Kerkhoven Sarah |  Van de Walle Annelies |  Vanherstraeten Lien |  Vanmechelen Katrien  | MinderMeer
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORM75A : Professioneel leren en werken 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM76A : Professioneel leren en werken 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM95A : Professioneel leren en werken 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM39B : Werkplekleren 1
ORM65B : Werkplekleren 1

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

7 sp. Werkplekleren 1 (B-ODISEE-ORM38b)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Werkplekleren112 urenEerste semesterEerste semester
Clinckspoor Saar |  Desloovere Hein |  Dewil Justien |  Eyskens Kristina |  Kaisala Baseke |  Kaniki Masengo Kelia |  Mermans Annemie |  Touat Siham |  Van Kerkhoven Sarah |  Van de Walle Annelies |  Vanherstraeten Lien |  Vanmechelen Katrien  | MinderMeer
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

THEMALESSEN 'Professioneel leren en werken'

Er komen verschillende thema’s aan bod rond studeervaardigheden, soft skills, persoonlijke ontwikkeling en professionele (arbeids)attitude met focus op professioneel leren en de zoektocht naar een werkplek.  

  • Professioneel leren: opdrachten maken, plagiaat & fraude, bronvermelding, kwalitatief werk afleveren, plannen voor taken/testen/examens, studeren voor examens ...
  • Persoonlijke ontwikkeling: samenwerken met anderen, initiatief tonen, talenten onderzoeken en competenties ontwikkelen
  • Voorbereiding solliciteren voor een werkplek

Studenten leren reflecteren en focussen op een realistisch zelfbeeld, het belang van feedback, zelforganisatie, kwaliteitsbewustzijn, oplossingsgerichtheid, teamgericht handelen. Daarnaast reflecteren studenten over het eigen functioneren en de ervaringen in de oefenfirma (intern werkplekleren). Bovendien worden studenten ook voorbereid op het werkplekleren in het volgende semester.
  

WERKPLEKLEREN 1

De student oefent vaardigheden vanuit de les in een virtuele bedrijfsomgeving op de campus (intern werkplekleren). Studenten werken samen in een team aan concrete opdrachten en cases. 


Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.

Feedback - Oefeningen/opdrachten - Portfolio - Reflectie - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

THEMALESSEN 'Professioneel leren en werken'

  • Thema’s worden aangebracht aan de hand van realistische of authentieke voorbeelden door de docent of door gastsprekers. Ook ervaringen van de studenten komen aan bod.
  • Groepsdynamische activiteiten.
  • (Online)tests om zelfkennis te verhogen.
  • Leergesprekken in groep (intervisiegesprekken). De student wordt voortdurend uitgedaagd om over het eigen leerproces te reflecteren met het oog op bijsturing, finetuning en integratie in de bedrijfscontext.
  • Intervisie- en supervisiegesprekken n.a.v. reflectie over ervaringen tijdens het intern werkplekleren. 


WERKPLEKLEREN 1

Studenten werken in leergroepen samen aan concrete opdrachten in een authentieke context. De student vertoont een professionele beroepsattitude en evolueert. De docent observeert en stuurt bij. 

Evaluatieactiviteiten

Werkplekleren 1 (B-ODISEE-O73653)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

De student wordt beoordeeld op professioneel gedrag, leerbereidheid en arbeidsrijpheid tijdens het intern werkplekleren en tijdens de themalessen.

Slagen voor dit OPO is een voorwaarde om toegelaten te worden tot werkplekleren 2 (extern werkplekleren in een bedrijf of organisatie).

OPGELET!

Aanwezigheid en actieve participatie tijdens het werkplekleren en in de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van essentieel belang en zijn dus een vereiste om te kunnen slagen. Opdrachten worden altijd ingediend via Toledo en/of het online portfolio. Vragen stellen over opdrachten gebeurt tijdens de contactmomenten. Het aan- en afwezigheidsbeleid van de cluster Bedrijfskunde is van toepassing.

Studenten krijgen een NA-score als ze teveel afwezig zijn geweest en/of onvoldoende (bewijs-)materiaal hebben aangeleverd om te kunnen evalueren.

  • De student is meer dan 20% van de contacturen van de themalessen ‘Professioneel leren en werken’ afwezig.
  • De student is meer dan 20% van het intern werkplekleren afwezig.
  • De student is aanwezig tijdens het intern werkplekleren maar kan daarvan geen bewijsstukken tonen in het online portfolio.
  • De student heeft geen portfolio ingediend en/of neemt niet deel aan de eindpresentatie intern werkplekleren.

Op het einde van kwartaal 1 kan al door de opleiding worden beslist dat de student meer dan 20% afwezig is geweest en/of niet actief participeert en dus Werkplekleren 1 niet kan verder zetten in kwartaal 2.

AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dat niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende (NG). Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten geen AI-tools mag gebruiken en je doet dat toch, dan wordt dit als fraude beschouwd. De docent kan mondeling extra toelichting vragen in het geval van twijfel.

100% permanente evaluatie

De aard van de tweede examenkans zal bepaald worden op individuele basis door het team van coachen en vakdocenten en kan verschillende vormen aannemen. Alle informatie over de tweede zit wordt gecommuniceerd via Toledo, het online portfolio en/of e-mail.

Studenten die een NG-score halen, herkansen altijd in semester 2. Er is geen herkansing mogelijk in EP3.

Studenten die een NA-score halen tijdens de 1e zit periode kunnen niet herkansen in 2e zit. De student moet het opleidingsonderdeel hernemen.