Afstudeerproject Communicatie (B-ODISEE-ORM36A)

8 studiepuntenNederlands28 urenTweede semesterTweede semester
Vanthienen Sarah (coördinator) |  Dewil Amber |  Van den Bogaert Bram |  Vanthienen Sarah
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18645&OPLID=547

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORM66A : Afstudeerproject communicatie
ORM57B : Afstudeerproject Communicatie
ORM58B : Afstudeerproject Communicatie
ORM78B : Afstudeerproject communicatie
ORM24B : Afstudeerproject communicatie

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

8 sp. Afstudeerproject communicatie (B-ODISEE-ORM36a)

8 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht28 urenTweede semesterTweede semester
Dewil Amber |  Van den Bogaert Bram |  Vanthienen Sarah
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

De student wordt tijdens dit opleidingsonderdeel begeleid om voor zijn werkplek binnen een communicatieafdeling een relevant afstudeerproject op te zetten.  

Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo. 

Begeleide zelfstudie - Feedback - Portfolio - Werkplekleren

De vakdocent begeleidt de student doorheen het ganse proces van het afstudeerproject tijdens de contactmomenten. Tijdens die sessies krijgt de student tips en tricks voor de aanpak van een project.

Evaluatieactiviteiten

Afstudeerproject communicatie (B-ODISEE-O72019)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student neemt dit opleidingsonderdeel tegelijkertijd op met het opleidingsonderdeel ‘Werkplekleren 4’ (of ‘Professioneel leren en werken eindpresentatie’). Daarvoor moet die tegen een bepaalde deadline een werkplek hebben gevonden.

  • Als de student geen werkplek heeft en dus niet kan starten met werkplekleren kan ook ‘Afstudeerproject’ niet worden opgenomen. De student wordt dan geadviseerd om dit opleidingsonderdeel uit het ISP te halen voor de nodige deadline. Als de student dat niet doet, krijgt die een NA-score.
  • Als de student al geslaagd is voor ‘Werkplekleren 4’ (of ‘Professioneel leren en werken eindpresentatie’) neemt die contact op met de coördinator van het Afstudeerproject vóór de start van het opleidingsonderdeel om te bespreken aan welk project die kan werken.


Toelichting evaluatievorm:  Permanente evaluatie met mondelinge presentatie & verdediging (pitch) tijdens de examenperiode  

  • 30% vooronderzoek
  • 10% poster
  • 60% portfolio concrete output en toelichting   

De pitch in de examenperiode kan het eindresultaat positief of negatief beïnvloeden met -2, -1, +0, +1 of +2  


Toelichting eindresultaat:  

  • De student kan enkel slagen indien hij aan alle onderdelen heeft deelgenomen. Eén van de onderdelen niet afleggen, leidt tot een NA-score.
  • De pitch wordt beoordeeld door een jury.
  • Bij een onvoldoende op het geheel van het vooronderzoek, de poster & het portfolio wordt de student geadviseerd om niet deel te nemen aan de presentatie voor de jury en wordt doorverwezen naar de tweede examenkans.
  • Dit vak is niet tolereerbaar. Als je lager scoort dan 10/20, dan moet je deelnemen aan de herkansing.


Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van essentieel belang en zijn dus een vereiste om te kunnen slagen. Studenten die meer dan 20% van de contacturen afwezig zijn, krijgen een NA-score. Opdrachten worden altijd ingediend via Toledo. Vragen stellen over opdrachten gebeurt tijdens de contactmomenten. Het aan- en afwezigheidsbeleid van de cluster Bedrijfskunde is van toepassing.

AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dat niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende (NG). Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten geen AI-tools mag gebruiken en je doet dat toch, dan wordt dit als fraude beschouwd. De docent kan mondeling extra toelichting vragen in het geval van twijfel.

Toelichting evaluatievorm:  

De evaluatiemethode in tweede zit is niet gelijk aan de eerste examenkans. De student krijgt  geen nauwe opvolging meer door de docent of mentor en zal het project zelfstandig moeten doorlopen.

  • 30% vooronderzoek
  • 10% poster
  • 60% portfolio concrete output en toelichting

De presentatie in de examenperiode kan het eindresultaat positief of negatief beïnvloeden met -2, -1, +0, +1 of +2


Toelichting eindresultaat:

  • De student kan enkel slagen indien hij aan alle onderdelen heeft deelgenomen. Eén van de onderdelen niet afleggen leidt tot een NA-score.
  • De presentatie wordt beoordeeld door een jury.
  • Wanneer het vooronderzoek, de poster en het portfolio niet voor de afgesproken deadline is ingediend (informatie via Toledo), kan de student niet deelnemen aan het mondelinge examen.
  • Dit vak is niet tolereerbaar.