Communicatietechnieken Nederlands 2 (B-ODISEE-ORM13A)

3 studiepuntenNederlands28 urenTweede semesterTweede semester
Van de Walle Annelies (coördinator) |  Merens Maaike |  Van Kerkhoven Sarah |  Van de Walle Annelies
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18622&OPLID=547

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORM18B : Communicatietechnieken - Nederlands 2 intermediate (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM43A : Communicatietechnieken Nederlands 2

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Communicatietechnieken Nederlands 2 (B-ODISEE-ORM13a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum28 urenTweede semesterTweede semester
Merens Maaike |  Van Kerkhoven Sarah |  Van de Walle Annelies
Kernteam Marketing en Communicatiesupport GRAD BRU

Er wordt gewerkt rond interne en externe communicatie met tools uit de offline en online communicatie. De lessen zijn erop gericht de student te trainen in zich mondeling en schriftelijk correct en professioneel uitdrukken voor luisteren, spreken, interactie (gesprekken voeren), lezen en schrijven.  

(Gebaseerd op de Europese taalniveaus zoals beschreven in https://taalunie.org/dossiers/47/europees-referentiekader-erk)

Daarbij komen volgende thema’s aan bod:   

  • Informatie geven & verwerken   
  • Vergaderen en notuleren
  • Telefoneren 
  • Presentatietechnieken   
  • Schrijven voor print en web
  • Initiatie mening vormen en verwoorden 
  • Spelling, woordenschat, zinsbouw en grammatica  
  • ...

Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van essentieel belang. Opdrachten indienen is een vereiste om te kunnen slagen. Niet ingediende opdrachten kunnen leiden tot een NA-score. Opdrachten worden altijd ingediend via Toledo. Vragen stellen over opdrachten gebeurt tijdens de contactmomenten. Het aan- en afwezigheidsbeleid van de cluster Bedrijfskunde is van toepassing.

Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data, opdrachten en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo. 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=27807

 

Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

Interactieve colleges met lesopdrachten en oefeningen vanuit of op de werkplek. 

20% participatie

80% permanente evaluatie

Evaluatieactiviteiten

Communicatietechnieken Nederlands 2 (B-ODISEE-O71996)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

  • 80% permanente evaluatie over volledige lesperiode 
  • 20% actieve deelname aan lessen en verwerking van de leerstof 

Permanente evaluatie zonder examen: Aan elke les kunnen opdrachten voor de permanente evaluatie gekoppeld worden.  

Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van essentieel belang en zijn dus een vereiste om te kunnen slagen. Studenten die meer dan 20% van de contacturen afwezig zijn, krijgen een NA-score. Opdrachten worden altijd ingediend via Toledo. Vragen stellen over opdrachten gebeurt tijdens de contactmomenten. 

De student is zélf verantwoordelijk om de docent op de hoogte te brengen van de gewettigde afwezigheid. In samenspraak wordt er een nieuwe deadline bepaald.  

Gebruik AI-tools​

AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dat niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dat toch, dan wordt dit als fraude beschouwd. De docent kan mondeling extra toelichting vragen in het geval van twijfel.

Alle richtlijnen, afspraken en regels over afwezigheden, niet indienen van opdrachten, toetsmomenten en/of examens wordt gecommuniceerd via Toledo.​

 

 

 

De evaluatie voor de tweede kans verschilt van de eerste kans:

  • Permanente evaluatie (taken worden opnieuw gemaakt of gelijkaardige taken worden gemaakt) 
  • Mondeling examen tijdens EP3 waarbij de student aantoont dat hij de doelstellingen van EP2 verworven heeft

Er worden geen deelvrijstellingen gegeven voor evaluatieonderdelen. 

Het tijdig indienen van de paper is een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan het mondeling examen.

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dit niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.

Een definitief overzicht van de (alternatieve) opdrachten met praktische afspraken en datum van indiening vinden de studenten steeds terug op Toledo.