Communicatietechnieken Nederlands 1 (B-ODISEE-ORM12A)
Doelstellingen
Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18621&OPLID=547
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORM17B : Communicatietechnieken - Nederlands 1 intermediate (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM42A : Communicatietechnieken Nederlands 1
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Communicatietechnieken Nederlands 1 (B-ODISEE-ORM12a)
Inhoud
De lessen zijn erop gericht de student te trainen in zich mondeling en schriftelijk correct en professioneel uitdrukken op doorstroomniveau voor luisteren, spreken, interactie (gesprekken voeren, lezen en schrijven).
(Gebaseerd op de Europese taalniveaus zoals beschreven in https://taalunie.org/dossiers/47/europees-referentiekader-erk)
Daarbij komen volgende thema’s aan bod:
- Initiatie mening vormen en verwoorden
- Mondeling en schriftelijk rapporteren
- Leesbare teksten schrijven
- Teksten samenvatten
- Presentatietechnieken basis
- Informatie geven & verwerken
- E-mailcommunicatie
- Cv & sollicitatie
- Spelling, woordenschat en grammatica
- ...
Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van essentieel belang en zijn dus een vereiste om te kunnen slagen. Studenten die meer dan 20% van de contacturen afwezig zijn, krijgen een NA-score. Opdrachten worden altijd ingediend via Toledo. Vragen stellen over opdrachten gebeurt tijdens de contactmomenten. Het aan- en afwezigheidsbeleid van de cluster Bedrijfskunde is van toepassing.
Alle studenten nemen bij het begin van het academiejaar verplicht deel aan de taalmeting. De taalmeting bestaat uit een online test (eLAO), een schriftelijke en eventueel een mondelinge proef.
Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data, opdrachten en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/beheer/pages/BeheerStmOlaKoppeling.aspx?OID=27806
+ eLAO taaltest (richtprijs: €8)
Toelichting werkvorm
Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Interactieve colleges met lesopdrachten en oefeningen. Daarnaast zijn er ook oefenkansen in het virtueel bedrijf (intern werkplekleren 1), zowel mondeling als schriftelijk.
Alle studenten leggen bij het begin van het academiejaar verplicht een taaltest (eLAO) af.
Evaluatieactiviteiten
Communicatietechnieken Nederlands 1 (B-ODISEE-O71995)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- 80% permanente evaluatie over volledige lesperiode
- 20% actieve deelname aan lessen en verwerking van de leerstof
Permanente evaluatie zonder examen: aan elke les kunnen opdrachten voor permanente evaluatie gekoppeld worden. De student is zélf verantwoordelijk om de docent op de hoogte te brengen als die tijdens een evaluatie gewettigd afwezig is. In samenspraak wordt er een nieuwe deadline bepaald. Afspraken worden meegedeeld op Toledo.
Als de student meer dan 20 procent van de lessen CT1 afwezig is, krijgt de student een NA voor dit vak.
AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dat niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dat toch, dan wordt dit als fraude beschouwd. De docent kan mondeling extra toelichting vragen in het geval van twijfel.
(Gebaseerd op de Europese taalniveaus zoals beschreven in https://taalunie.org/dossiers/47/europees-referentiekader-erk)
Toelichting bij herkansen
De evaluatie van de tweede examenkans verschilt van de eerste examenkans: er is een schriftelijk examen.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dit niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.