Professionele ontwikkeling 1 (B-ODISEE-ORA88A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19300&OPLID=590
Begintermen
a. De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
b. De docenten wensen ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:
De studenten werken actief mee tijdens de les, respecteren de inbreng van anderen en bereiden de gevraagde oefeningen thuis voor.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORA27B : Professionele ontwikkeling 1
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Professionele ontwikkeling 1 (B-ODISEE-ORA88a)
Inhoud
Er komen verschillende thema’s aan bod i.v.m. persoonlijke en professionele ontwikkeling:
Kwartaal 1-2
- Leren studeren: studeervaardigheden, leerstof verwerken, timemanagement en planning, motivatie, ...
- Leren organiseren: werken met outlook, ms teams, e-mail etiquette,...
- professionele ontwikkeling: eigen talenten onderzoeken
- professionele vaardigheden: presenteren, zakelijk telefoneren, solliciteren
- Werken in een organisatie: professionele houding op de werkplek, communicatievaardigheden, werken in team, omgaan met feedback
Kwartaal 3-4
- Groepsdynamica
- LinkedIn-profiel – en post
- Werken rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
- Vergaderen + agenda + verslag
- Brainstorm thema + keuze bedrijf
- PowerPointpresentatie in groep – schriftelijk + mondeling voorstellen
- Taalworkshop
- Tekststructuren (herkennen en toepassen)
- Samenvatten
- PDCA-verslag
- Outlook
Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data, opdrachten en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.
Studiemateriaal
De docent plaats het studiemateriaal op toledo.
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=29299
Toelichting werkvorm
Feedback - Oefeningen/opdrachten - Reflectie - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
We werken klassikaal, in groep en individueel aan thema’s, dit zowel in de klas alsook thuis. Theorie en oefeningen wisselen elkaar af. Lessen gaan door op campus.
Evaluatieactiviteiten
Professionele ontwikkeling 1 (B-ODISEE-O72191)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Aanwezigheid en actieve deelname tijdens de lessen professionele ontwikkeling zijn verplicht en zijn dus een vereiste om te kunnen slagen. Je mag maximaal 20% ongewettigd afwezig zijn. We werken tijdens dit vak met evaluaties tijdens de lessenreeks (= permanente evaluatie).
Afwezigheidsbeleid: Afwezigheid i.v.m. taken / testen / presentaties: zie richtlijnen DES
Je dient je afwezigheid te melden voor de start van je evaluatiemoment (test/presentatie/examen/…). Registratie kan via computer of smartphone. Deze procedure volg je voor kortdurende afwezigheden.
STAP 1: Je dient per verplichte activiteit een ticket in via deze link: https://odisee.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/4/group/15/create/128
STAP 2: Je laadt binnen de 24 uur op hetzelfde ticket je attest/bewijsstuk op.
Een aanvraag is enkel volledig indien alle stappen tijdig worden uitgevoerd en het bewijsstuk aan het juiste ticket wordt toegevoegd. Gelieve een leesbare foto te gebruiken.
Indien je niet aanwezig kan zijn in een les met verplichte aanwezigheid, verwittig dan je docent persoonlijk via e-mail.
Ongewettigde afwezigheid leidt tot een NA.
Studenten die hun taken te laat indienen worden gesanctioneerd. Na de deadline indienen is per te laat ingediende deelopdracht in kwartaal 1: -5 pt/20. Na de deadline indienen vanaf kwartaal 2 is per te laat ingediende deelopdracht: 0/20. Indienen gebeurt altijd via de oplaadzone in toledo. Het is erg belangrijk dat studenten zich goed organiseren om deze situatie te vermijden.
Evaluaties
- 20% studieplanning
- 20% cv
- 20% motivatiebrief
- 20% groepspresentatie
- 20% ms teams & outlook
Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data, opdrachten en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.
Een vertaalwoordenboek is niet toegelaten tijdens evaluaties.
Een opgeladen computer is steeds verplicht (BYOD) tijdens testen (permanente evaluatie)
Toelichting bij herkansen
Ben je als eindtotaal geslaagd? Proficiat!
Ben je als eindtotaal niet geslaagd of behaalde je een NA (niet afgelegd)? Je herkanst in EP3. De herkansingsopdracht(en) lees je vanaf eind juni via toledo.
Ook bij herkansen: zie richtlijnen ChatGPT