Vennootschapsrecht - verdieping (B-ODISEE-ORA67A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18557&OPLID=541
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORA14A : Vennootschapsrecht - verdieping (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORA40A : Vennootschapsrecht - verdieping
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Vennootschapsrecht (B-ODISEE-ORA67a)
Inhoud
- Overzicht van de structuur en inhoud van het nieuwe wetboek van vennootschappen en verenigingen Goedkeuren
- Structuur, organisatie en werking van de meest voorkomende vennootschapsvormen doorheen alle levensfasen ( van hun oprichting tot hun ontbinding )
- soorten vennootschappen en verenigingen
- beperkingen en karakteristieken
- verplichtingen
- oprichting
- werking
- beëindiging
- vereffening
- wet continuïteit ondernemingen ( gerechtelijk akkoord en faling )
- Minder courante vennootschapsvormen
Rapporteringsverplichtingen, verslaggeving en bijzondere verslaggeving doorheen de levensfasen van de onderneming
Toelichting werkvorm
Bij online lessen in MS Teams zal er meer klemtoon worden gelegd op zelfstudie, aangevuld met praktische ondersteuning via Teams.
Bij klassikale lessen op de campus wordt de cursus gegeven onder de vorm van een hoorcollege met prakticum voor wat betreft de rapportering, verslaggeving en bijzondere verslaggeving voorzien in het wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Evaluatieactiviteiten
Vennootschapsrecht (B-ODISEE-O71932)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Evaluatie:
Eindvaluatie in groepjes met voorlegging van de groepsgedragen oplossingen op de gestelde vennootschapsrechtelijke problemen met neerlegging van schriftelijk verslag per groep op 100 % van de punten.
Afwezigheidsbeleid: Wat te doen in geval van ziekte, tijdens opdrachten, toetsen of presentaties, of afwezigheid tijdens een examen? Gelieve het Bedrijfskunde afwezigheidsbeleid te volgen zoals online gepubliceerd: https://www.odisee.be/bedrijfskunde-jouw-afwezigheid-melden
Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden ( zie link afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be ).
Beleid inzake AI, documentauthenticiteit en fraude: ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd. Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link: https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee
Toelichting bij herkansen
Evaluatie:
Schriftelijk examen op 100 % van de punten
Tijdens de herkansing is het gebruik van cursusmateriaal niet toegelaten.Afwezigheidsbeleid: Wat te doen in geval van ziekte, tijdens opdrachten, toetsen of presentaties, of afwezigheid tijdens een examen? Gelieve het Bedrijfskunde afwezigheidsbeleid te volgen zoals online gepubliceerd: https://www.odisee.be/bedrijfskunde-jouw-afwezigheid-melden
Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden ( zie link afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be ).
Beleid inzake AI, documentauthenticiteit en fraude: ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd. Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link: https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee