Project Kunstvakken: Kunsteducatie (B-ODISEE-OPS59A)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: gevorderd).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Project kunstvakken) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Project kunstvakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Project Kunstvakken: Kunsteducatie crossover (B-ODISEE-OPS64a)




Inhoud
In het OPO Cross-over combineren studenten een muzisch domein naar keuze of inhouden van hun algemeen vak met het domein media. Studenten experimenteren binnen het domein media en verbreden en verdiepen de werkvormen en bouwstenen waarna zij deze toepassen in een creatief atelier voor een doelgroep. Daarnaast maken studenten kennis met een methodiek over filmwijsheid zodat zij vanuit het medium film dit cross-over media atelier kunnen ontwerpen en uitvoeren met een doelgroep.
Studiemateriaal
- Zie Toledo.
- Handboek: Crul K. (2020). De grote Zeppelin. Pelckmans.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
- Studenten experimenteren met verschillende mediatechnieken en materialen en creëren een experimenteel fragment. Zij nemen actief deel aan de aangeboden workshops.
- Studenten onderzoeken en toetsen een methodiek over filmwijsheid af aan een doelgroep.
- Studenten ontwikkelen een cross-over media atelier en toetsen af aan een doelgroep.
2 sp. Project Kunstvakken: Kunsteducatie publiekswerking (B-ODISEE-OPS65a)




Inhoud
Tijdens dit OPO maakt de student kennis met de publiekswerking binnen een kunstencentrum of museum. Studenten onderzoeken het werk van een hedendaags kunstenaar binnen een tijdelijke tentoonstelling. Waarna zij betekenisvolle informatie en inhouden selecteren om een inspirerende rondleiding voor sociaal cultureel werkers te realiseren.
Daarnaast verdiepen, verbreden studenten zich in een methodiek bv. Visual thinking strategies (VTS), Art-Based Learning (ABL),… om deze later te toetsen aan de praktijk.
Studenten staan als groep centraal binnen de uitwerking en realisatie van deze opdracht. Dit betekent dat zij zowel individueel als in groep met de competenties van hun vorige fases uit de opleiding een stap verder durven zetten en creatief en innovatief aan de slag gaan met deze opdracht.
Studiemateriaal
- Het studiemateriaal is het procesmateriaal dat de student verzamelt tijdens zijn onderzoek van de tentoonstelling.
- Aanbevolen: Kroeze Y. en Holtes J. (2018 eerste druk). Voorbij de kunst. Palmslag.
- Aanbevolen handboek: Crul K. (2020). De grote Zeppelin. Pelckmans.
- Zie Toledo.
Toelichting werkvorm
Er wordt via innoverende werkvormen een museumbezoek voor sociaal cultureel werkers vormgegeven. Studenten ontwikkelen zowel samen als individueel, zowel tijdens als buiten de contacturen (zelfstudie) een interactieve rondleiding. Er wordt gewerkt aan volgende criteria:
- Benadering van het kunstwerk door wisselwerking tussen betekenis en overdracht van de kunstenaar naar het publiek en omgekeerd te realiseren.
- Het cultureel bewustzijn van de bezoekers verruimen door naast een samenvatting over de betekenis ook ervaringen op te doen bij deze betekenis.
- De opdrachten bij een kunstwerk worden kort en duidelijk in correct Nederlands geformuleerd in een brochure of online drager.
Studenten werken co-creatief en komen tot een innovatief geheel dat bestaat uit samenhangende individuele onderdelen van de rondleiding. Studenten werken constructief samen, geven constructieve, kritische peer feedback staan open voor nieuwe werkvormen en vragen zelfstandig of in groep coaching aan.
Museumbezoeken (rondleiding) vinden mogelijk plaats buiten de contacturen.
2 sp. Project Kunstvakken: Erfgoededucatie (B-ODISEE-OPS66a)




Inhoud
Het OPO erfgoededucatie omvat het uitgebreid kennis maken met het begrippenkader van erfgoed in al zijn vormen binnen en buiten onderwijs onder de algemene noemer van cultuureducatie. Het belang van erfgoededucatie, de verschillende actoren in het veld, de methodieken, … komen aan bod en kunnen als inspiratiebron aangehaald worden.
De student moet voldoende opzoekingswerk uitvoeren voor het realiseren van een erfgoedreeks voor het onderwijs. Daarnaast onderzoekt de student zelfstandig de mogelijkheden van digital storytelling en kan hij deze toepassen op een persoonlijk erfgoedverhaal.
1/ Student als kunsteducator en didactisch educatief expert.
- Verzamelen van didactisch materiaal
De student gaat op zoek naar didactisch materiaal in zijn persoonlijke omgeving. Je test één formule uit en schrijft er een recensie over. Wat werkt, wat werkt niet, wat was je ervaring?
- Erfgoed lesmap
De student ontwerpt een participatief erfgoedaanbod.
Concrete vereisten worden toegelicht in de opdrachtomschrijving en de les.
2/ Student als innovator; onderzoek naar storytelling methodieken.
- Onderzoek naar een eigen persoonlijk erfgoedverhaal aan de hand van kwaliteitsvolle literaire bronnen (erfgoedwebsites, bibliotheken).
- Gebruik van relevante interviews, vraaggesprekken, oude foto's, van betrokken personen uit de eigen omgeving.
- Presentatie van het eigen verhaal in een bepaalde digitale vorm (audio / visueel), waarbij de (stilstaande) foto’s, tekst, interviews, … gemonteerd en samengebracht worden. Een filmpje opgenomen met de gsm is niet voldoende.
Studiemateriaal
De cursus en powerpoint wordt per les op Toledo geplaatst. Daarnaast geldt eigen opzoekwerk als studiemateriaal.
Toelichting werkvorm
Studenten krijgen algemene toelichting over methodes voor en het belang van erfgoededucatie. Ze ervaren en verkennen diverse werkvormen.
Evaluatieactiviteiten
Project Kunstvakken: Kunsteducatie (B-ODISEE-O73920)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OPS64a - Project Kunstvakken: Kunsteducatie crossover | 1-20/20 puntenschaal |
OPS65a - Project Kunstvakken: Kunsteducatie publiekswerking | 1-20/20 puntenschaal |
OPS66a - Project Kunstvakken: Erfgoededucatie | 1-20/20 puntenschaal |
Cross-over:
1) Studenten experimenteren en gaan actief aan de slag:
- Studenten experimenteren met mediatechnieken en materialen en creëren een experimenteel fragment. (/15)
- Medewerking en coaching (/5)
2) Studenten onderzoeken en toetsen een methodiek over filmwijsheid af aan een doelgroep.
- Uitvoering methodiek (voor en/of nabespreking film, uitvoering lesmap) (/15)
3) Studenten ontwikkelen een cross-over media atelier en toetsen dit ontwerp af aan een doelgroep.
- Schriftelijk ontwerp cross-over media atelier (/15)
- Uitvoering en reflectie cross-over media atelier (/20)
Publiekswerking:
- 1) Permanente evaluatie: actieve en constructieve deelname en samenwerking tijdens de contact- en coachingsmomenten (/10)
- 2) Schriftelijke ontwerp en analyse van de praktijkproef: schriftelijk vooronderzoek, voorbereiding omkadering, reflectie en exit-ticket (/20)
- 3) Praktijkproef: uitvoering interactieve rondleiding voor een specifieke doelgroep (/20)
- 4) Projectweek (Londen-Brussel): de neemt student actief deel aan de (onderzoeks)opdrachten en excursies. (/10)
Opmerkingen:
- De aanwezigheid tijdens de contacturen en leeruitstappen (zoals bv. musea, projectweek) is verplicht.
- Studenten die gewettigd afwezig zijn, nemen contact op met ombudsdienst en docent om in overleg met inhaalopdrachten het gemiste deel in te halen.
- Het niet of te laat indienen van opdrachten leidt automatisch tot een NA (niet afgelegd) voor dit OPO.
- Studenten met een examencontract nemen contact op met de docent van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Erfoedgeducatie:
1/ Student als kunsteducator en didactisch educatief expert.
- Verzamelen van didactisch materiaal
De student gaat op zoek naar didactisch materiaal in zijn persoonlijke omgeving. Je test één formule uit en schrijft er een recensie over. Wat werkt, wat werkt niet, wat was je ervaring?
- Erfgoed lesmap
De student ontwerpt een participatief erfgoedaanbod.
Concrete vereisten worden toegelicht in de opdrachtomschrijving en de les.
2/ Student als innovator; onderzoek naar storytelling methodieken.
- Onderzoek naar een eigen persoonlijk erfgoedverhaal aan de hand van kwaliteitsvolle literaire bronnen (erfgoedwebsites, bibliotheken).
- Gebruik van relevante interviews, vraaggesprekken, oude foto's, van betrokken personen uit de eigen omgeving.
- Presentatie van het eigen verhaal in een bepaalde digitale vorm (audio / visueel), waarbij de (stilstaande) foto’s, tekst, interviews, … gemonteerd en samengebracht worden. Een filmpje opgenomen met de gsm is niet voldoende.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OPS64a - Project Kunstvakken: Kunsteducatie crossover (binnen en over academiejaar)
- OPS65a - Project Kunstvakken: Kunsteducatie publiekswerking (binnen en over academiejaar)
- OPS66a - Project Kunstvakken: Erfgoededucatie (binnen en over academiejaar)
Cross-over - Publiekswerking:
- De student neemt autonoom contact op met de docent voor de start van SEM 2 van het geldende academiejaar.
- Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat.
- Studenten die gewettigd afwezig zijn tijdens de uitvoeringen van de ateliers, kunnen in overleg met ombudsdienst en de betrokken docent bekijken hoe dit binnen haalbare tijd tijdens het academiejaar (SEM 2) kan ingehaald worden.
Erfgoededucatie: