Biologie: Levende en niet levende natuur 3 (B-ODISEE-OPS53A)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: gevorderd).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Om dit (opleidingsonder)deel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de volgende (delen van) opleidingsonderdelen van de opleiding, actief kan inzetten.
De docent wenst ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:
Voldoende motivering, een ruime belangstelling en de juiste attitude voor exacte wetenschappen vormen de beste garantie tot slagen. Dit veronderstelt nauwkeurigheid, een goed observatievermogen, een zekere hand- en onderzoeksvaardigheid en een kritische ingesteldheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Biologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Biologie: Levende en niet levende natuur 3 (B-ODISEE-OPS57a)




Inhoud
Endocrien stelsel:
- bouw en functies van verschillende endocriene klieren bij de mens
Zenuwstelsel:
- bouw en werking van het zenuwstelsel bij de mens
Zintuigen:
- bouw en werking van huid-, reuk-, smaak-, gezichts-, gehoor- en evenwichtszintuigen
- practicum: dissectie kalfsoog
Microbiologie:
- bacteriën en virussen
Genetica:
- Mendeliaanse overerving
- Chromosomale basis van overerving
- Bijzondere gevallen van overerving
- Gekoppelde genen, crossing-over en genenkaart
- Voorbeeld van gekoppelde genen en crossingover bij de mens
- Geslachtsgebonden overerving
- Modificatie en mutatie
- Oorzaken van mutaties
- Soorten mutaties
- Mutaties en het ontstaan van kanker
Toelichting werkvorm
• Werkvormen: doceren, onderwijsleergesprek, zelfstandig werk, groepswerk, onderzoekende en illustratieve practica (observatie op levend materiaal, dissectie, microscopie, fysiologische experimenten).
• De leerinhoud wordt gedoceerd, geschematiseerd en geïllustreerd met onder meer handboeken, audiovisuele middelen en internet.
• Alle proeven ter visualisatie van de biologische verschijnselen worden zelfstandig uitgevoerd onder begeleiding van de lector en didactisch besproken.
Evaluatieactiviteiten
Biologie: Levende en niet levende natuur 3 (B-ODISEE-O73913)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Mondeling eindexamen met schriftelijke voorbereidingstijd: 3 hoofdvragen verspreid over de gehele cursus (75% eindbeoordeling), een vierde vraag waarin een blinde tekening moet worden beschreven (10% eindbeoordeling) en een vijfde vraag waarin vijf begrippen bondig moeten worden beschreven (15% eindbeoordeling), gekozen uit de cursusdelen die niet aan bod komen in de hoofdvragen.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.