Biologie: Levende en niet levende natuur 3 (B-ODISEE-OPS53A)

6 studiepuntenNederlands34 urenEerste semesterEerste semester
Hempen Bart (coördinator) |  Hempen Bart
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: gevorderd).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Om dit (opleidingsonder)deel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de volgende (delen van) opleidingsonderdelen van de opleiding, actief kan inzetten.

De docent wenst ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:
Voldoende motivering, een ruime belangstelling en de juiste attitude voor exacte wetenschappen vormen de beste garantie tot slagen. Dit veronderstelt nauwkeurigheid, een goed observatievermogen, een zekere hand- en onderzoeksvaardigheid en een kritische ingesteldheid.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Biologie: Levende en niet levende natuur 3 (B-ODISEE-OPS57a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht34 urenEerste semesterEerste semester
Hempen Bart
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Endocrien stelsel:
- bouw en functies van verschillende endocriene klieren bij de mens

Zenuwstelsel:
- bouw en werking van het zenuwstelsel bij de mens

Zintuigen:
- bouw en werking van huid-, reuk-, smaak-, gezichts-, gehoor- en evenwichtszintuigen
- practicum: dissectie kalfsoog

Microbiologie:
- bacteriën en virussen

Genetica:
- Mendeliaanse overerving
- Chromosomale basis van overerving
- Bijzondere gevallen van overerving
- Gekoppelde genen, crossing-over en genenkaart
- Voorbeeld van gekoppelde genen en crossingover bij de mens
- Geslachtsgebonden overerving
- Modificatie en mutatie
- Oorzaken van mutaties
- Soorten mutaties
- Mutaties en het ontstaan van kanker

• Werkvormen: doceren, onderwijsleergesprek, zelfstandig werk, groepswerk, onderzoekende en illustratieve practica (observatie op levend materiaal, dissectie, microscopie, fysiologische experimenten).
• De leerinhoud wordt gedoceerd, geschematiseerd en geïllustreerd met onder meer handboeken, audiovisuele middelen en internet.
• Alle proeven ter visualisatie van de biologische verschijnselen worden zelfstandig uitgevoerd onder begeleiding van de lector en didactisch besproken.

Evaluatieactiviteiten

Biologie: Levende en niet levende natuur 3 (B-ODISEE-O73913)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Mondeling eindexamen met schriftelijke voorbereidingstijd: 3 hoofdvragen verspreid over de gehele cursus (75% eindbeoordeling), een vierde vraag waarin een blinde tekening moet worden beschreven (10% eindbeoordeling) en een vijfde vraag waarin vijf begrippen bondig moeten worden beschreven (15% eindbeoordeling), gekozen uit de cursusdelen die niet aan bod komen in de hoofdvragen.  

Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.