Cocreatie(f) in de school (B-ODISEE-OPS51A)

Doelstellingen
Ik toon aan dat ik verbindend kan communiceren (niveau: gevorderd)
Ik werk samen met collega’s en externe partners om het leerproces van de lerenden te optimaliseren (niveau: gevorderd).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Cocreatie(f) in de school (B-ODISEE-OPS55a)




Inhoud
In dit OPO wordt ingegaan op de gedeelde verantwoordelijkheden van leerkrachten binnen een schoolteam. Het gaat hierbij om
- inzicht in de structuur van en hoe om te gaan met de sleutelcompetenties, in het bijzonder de SC die niet gebonden zijn aan één bepaald onderwijsvak (bv. SC Burgerschap, SC Cultureel bewustzijn, SC Ondernemingszin...) of die gekoppeld zijn aan verschillende leerdomeinen (geletterdheid)
- inzicht in de onderwijsvernieuwing van het secundair onderwijs
- inzicht in actuele onderwijskundige- en pedagogische vraagstukken in het onderwijs
- inzicht in factoren die tot duurzaam of dieper leren van de lln leiden
Deze kennis en inzichten moeten de studenten helpen flexibel om te gaan met uiteenlopende uitdagingen waarmee een schoolteam geconfronteerd wordt. Tijdens de (reflectie)sessies worden tools ontdekt en experimenteert de student met tools die een aspirant-leerkracht helpen zich veranderingsbekwaam op te stellen in een breder schoolteam.
Toelichting werkvorm
Reflectie - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Werkplekleren
In het eerste semester worden 20CU georganiseerd om het werkplekleren van het tweede semester exemplarisch voor te bereiden.
- In de eerste lesblokken gaan de studenten na in hoeverre zij op de hoogte zijn van recente onderwijsvernieuwingen en -noden, worden ze via gastsprekers uit het werkveld geconfronteerd met de complexiteit van het huidige onderwijsveld. en verkennen ze enkele pedagogisch-didactische kaders die frequent ingezet worden in de praktijk (executieve functies, zelfregulerend leren, co- en teamteaching, projectmatig werken...). De focus ligt op hoe scholen omgaan met de transversale eindtermen, doelen waarvoor leerkrachten als team verantwoordelijk zijn.
- Na deze inleiding in grote groep gaan de studenten in kleinere groepen aan de slag met enkele van de SC die niet aan één onderwijsvak gekoppeld zijn. Exemplarisch verkennen ze hoe die onderwijsdoelen gerealiseerd kunnen worden.
In het tweede semester werken de studenten in een klein groepje een concreet schoolproject uit. Ofwel tekenen ze in op een bestaand schoolproject, ofwel werken ze samen met de school (of enkele leerkrachten) een nieuw project uit. Tussentijds zijn er terugkomdagen om op nieuwe inzichten rond en/of uitdagingen bij het project in groep te reflecteren.
Evaluatieactiviteiten
Cocreatie(f) in de school (B-ODISEE-O73910)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het eindcijfer wordt op de volgende manier berekend:
Deel 1 (50%)
- actuamap (beoordeeld door de coaches) (40% van het deelcijfer)
- verzameling in kleine groepen
- individuele verdieping in en kritische reflectie op een van de actuele topics
- presentatie rond de exemplarische verkenning van sleutelcompetenties niet gebonden aan één leerdomein (beoordeeld door docententeam per thema) (60% van het deelcijfer)
- formatieve peer- en co-feedback rond de samenwerking in groep (begeleid door de coaches)
Deel 2 (50%)
- Project in samenwerking met het werkveld (beoordeeld door het werkveld) (40% van het deelcijfer)
- inhoudelijke kwalitatieve bijdrage
- overleg en samenwerking met het werkveld
- Beursmoment (beoordeeld door de coaches) (60% van het deelcijfer)
- Inhoudelijke kwalitatieve bijdrage (beurs op de hogeschool)
- Peer- en coassessment tijdens terugkomdagen (correctie van het eindcijfer, +2/ + 1 / 0 / -1 / -2)
- samenwerkingsproces (peer en co-assessment)
- Individuele bijdrage
Toelichting bij herkansen
De modaliteiten van de tweede zittijd zijn dezelfde als tijdens de eerste zittijd, tenzij anders wordt meegedeeld tijdens het door de hogeschool bepaald nabesprekingsmoment van de examens.