Wiskunde: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS48B)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Wiskunde) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Wiskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wiskunde: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS50b)




Inhoud
Bouwstenen:
- Relevante voorkennis activeren: hoe motiveer/ activeer ik leerlingen voor het vak wiskunde?
- Duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie geven: hoe breng ik een wiskundig bewijs aan?
- Gebruik van voorbeelden: hoe kan ik ICT implementeren in mijn les?
- Woord en beeld combineren: hoe maak ik een les wiskunde aanschouwelijk?
- Leerstof actief laten verwerken: hoe ontwerp ik zelf een wiskundige spelvorm?
Doorheen de lessen is er aandacht voor TOL: doornemen en bestuderen van artikels uit tijdschriften zoals Uitwiskeling, Pythagoras, Klasse, ...
Toelichting onderwijstaal
Van de student wordt een grondige beheersing van het Nederlands gevraagd, evenals voldoende taal- en leesvaardigheid.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege en vijf opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
Wiskunde: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-O74027)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelscores:
- Opdracht rond het activeren van relevante voorkennis (20 %)
- Opdracht rond bewijzen in de wiskundeles (20 %)
- Opdracht rond educatieve spelvormen in de wiskundeles (20 %)
- Opdracht rond BZL (20 %)
- Opdracht rond het uitwerken van een presentatie over een zelf te kiezen wiskundig artikel (20 %)
Bij de eerste examenkans gebeurt de mondelinge nabespreking tijdens de contacturen, bij de tweede examenkans gebeurt de mondelinge nabespreking tijdens de examenperiode (op afspraak met de docent).
In geval van een zwaar tekort (minder dan 8/20) op één van de opdrachten wordt volgende uitzonderingsregel toegepast: de behaalde score op deze opdracht wordt de totaalscore voor het volledige opleidingsonderdeel.
Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
Voor opdrachten waarop de student niet geslaagd is, wordt een nieuwe opdracht ingediend bij het begin van de derde examenperiode.
De inleveringstermijn voor opdrachten moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Enkel in geval van overmacht - en mits de student de documenten ter wettiging ervan aan de docent bezorgt - kan hiervan afgeweken worden. De sanctie geldt ook wanneer een nieuw toegestane termijn niet wordt nageleefd.
Indien een student een opdracht laattijdig inlevert, dan wordt het cijfer voor deze opdracht met 20% van het maximum verminderd.
Indien een student een opdracht niet indient, leidt dit automatisch tot een ‘NA’ voor het volledige opleidingsonderdeel.
Ongewettigde afwezigheid op moment van de mondelinge nabespreking leidt tot een NA op het volledige opleidingsonderdeel. Bij gewettigde afwezigheid wordt op initiatief van de student en in rechtstreeks overleg met de docent een inhaalmoment voorzien of een andere regeling getroffen. De student bezorgt hiervoor de documenten ter wettiging van zijn afwezigheid aan de docent.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.