R.K.-Godsdienst: Christelijke traditie (B-ODISEE-OPS47A)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student beschikt over voldoende kennis en vaardigheden van het Nederlands.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Rooms-Katholieke godsdienst) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Rooms-Katholieke godsdienst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. R.K.-Godsdienst: Christelijke traditie (B-ODISEE-OPS51a)




Inhoud
Inleidend vertrekken we vanuit de vragen: Wat is een levensvisie?, Wat zijn aspecten van geloofsbeleving bij jongeren?, Wat is theologiseren met jongeren? ...
We maken gebruik van het kader van religiewetenschapper Ninian Smart om de zeven dimensies van de christelijke traditie te begrijpen en verkennen.
Deze zeven dimensies zijn: de rituele of praktijkdimensie, de ervaringsgerichte of emotionele dimensie, de narratieve of verhalende dimensie, de conceptuele of filosofische dimensie, de morele en ethische dimensie, de sociale en structurele dimensie en de materiële of symbolische dimensie.
Deze dimensies omvatten de verschillende aspecten die samen ook de kern van een christelijke traditie vormen.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten
Blended learning waarbij een combinatie gebruikt word van campusonderwijs en e-learning:
Hoorcollege, leergesprek, groepsgesprek, individuele en/of groepsbegeleiding
Evaluatieactiviteiten
R.K.-Godsdienst: Christelijke traditie (B-ODISEE-O73878)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Verdeelsleutel:
1. Mondelinge toetsing met schriftelijke voorbereiding: 50%
2. Opdrachten en presentatie: 50%
3. Logboek: pass or fail
Toelichting
De schriftelijke voorbereiding bij de mondelinge toetsing dient enkel als een hulpmiddel voor de student. Bijkomende vragen kunnen gesteld worden om verder te peilen naar de grondigheid waarmee de student inzichten heeft verworven in gerelateerde of andere gedeelten van het studiemateriaal.
Opdrachten worden op voorhand ingediend (uitgeprint en via e-mail). - De beschrijving voor de opdrachten en de deadlines zijn te vinden op Toledo. Indien de opdracht niet tijdig ingediend is, krijgt de student een '0' voor de opdracht.
Plagiaat mogelijk maken (door bijvoorbeeld je opdracht (deels) door te geven aan een medestudent) heeft als gevolg dat je voor de desbetreffende opdracht je punt halveert. Plagiaat plegen (door bijvoorbeeld niet te refereren naar de gebruikte bron(nen)) of een (deel van de) paper over te nemen) heeft als gevolg dat je voor het OPO een 'F' behaalt.
Aandachtspunten en evaluatiecriteria
De opdrachten en de toetsing beoordelen de mate waarin de student zich de basisbegrippen heeft eigen gemaakt en daarmee creatief en kritisch mee in het gesprek kan treden. Belangrijke kwaliteiten zijn: volledigheid, nauwkeurigheid, structuur, inzicht, verbanden kunnen leggen, kritische zin en de eigen positie kunnen beargumenteren.
Toelichting bij herkansen
Geen wijzigingen