R.K.-Godsdienst: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS46B)

3 studiepuntenNederlands10 urenEerste semesterEerste semester
Vanspeybroeck Kris (coördinator) |  Vanspeybroeck Kris
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden  te beschikken (doorgroei).

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenreglement

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. R.K.-Godsdienst: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS48b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht10 urenEerste semesterEerste semester
Vanspeybroeck Kris
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Deel 1. LEERPLAN GODSDIENST

Aan de hand van het leerplan de christelijke ingrediënten met de ingrediënten van de pluraliteit en de ingrediënten van de identiteit van de leerling met elkaar in verband brengen.

De eigen spiritualiteit met betrekking tot de aangereikte terreinen verhelderen en verrijken.

Deel 2. GODSDIENSTDIDACTIEK

A. Vakdidactische concepten

  • Mystagogisch-communicatief leren
  • Van elemantariseren naar leeromgevingen ontwerpen
  • Leren door dialoog
  • Narratief levensbeschouwelijk onderwijs
  • Het didactische model van Clive Erricker
  • Exposeren doet je leren

B. Leeractiviteiten en werkvormen

  • Dialogisch schrijven
  • Differentiëren
  • Digitale didactiek
  • Beelddidactiek
  • Werkvormen

Deel 3. GODSDIENSTHANDBOEKEN

  • Vergelijkende studie en kritische reflectie

 https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36441

Tijdens de colleges zal er aan de slag worden gegaan met didactische methodes en lesvoorbereidingen.

Zodoende zullen didactische vaardigheden ingeoefend worden.

  • Onderwijsleergesprekken
  • Coaching
  • Doe-opdrachten
  • Groepswerk
  • Individueel werk
  • Filosoferen en theologiseren
  • ...

Evaluatieactiviteiten

R.K.-Godsdienst: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-O74025)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Verdeelsleutel:

1. Mondelinge toetsing met schriftelijke voorbereiding: 50%

2. Opdrachten en presentatie: 50%

Toelichting

De schriftelijke voorbereiding bij de mondelinge toetsing dient enkel als een hulpmiddel voor de student. Bijkomende vragen kunnen gesteld worden om verder te peilen naar de grondigheid waarmee de student inzichten heeft verworven in gerelateerde of andere gedeelten van het studiemateriaal.

Opdrachten en presentatie worden op voorhand ingediend (uitgeprint en via e-mail). De beschrijving voor de opdrachten en de deadlines zijn te vinden op Toledo. Indien de opdracht niet tijdig ingediend is, krijgt de student een '0' voor de opdracht.

Plagiaat mogelijk maken (door bijvoorbeeld je opdracht (deels) door te geven aan een medestudent) heeft als gevolg dat je voor de desbetreffende opdracht je punt halveert. Plagiaat plegen (door bijvoorbeeld niet te refereren naar de gebruikte bron(nen)) of een (deel van de) paper over te nemen) heeft als gevolg dat je voor het OPO een 'F' behaalt.

Lesvoorbereiding conform de richtlijnen vanuit de hogeschool

Aandachtspunten en evaluatiecriteria

De opdrachten en de toetsing beoordelen de mate waarin de student zich de basisbegrippen heeft eigen gemaakt en daarmee creatief en kritisch mee in het gesprek kan treden. Belangrijke kwaliteiten zijn: volledigheid, nauwkeurigheid, structuur, inzicht, verbanden kunnen leggen, kritische zin en de eigen positie kunnen beargumenteren.

Geen wijzigingen