R.K.-Godsdienst: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS46B)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenreglement
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Rooms-Katholieke godsdienst) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Rooms-Katholieke godsdienst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. R.K.-Godsdienst: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS48b)




Inhoud
Deel 1. LEERPLAN GODSDIENST
Aan de hand van het leerplan de christelijke ingrediënten met de ingrediënten van de pluraliteit en de ingrediënten van de identiteit van de leerling met elkaar in verband brengen.
De eigen spiritualiteit met betrekking tot de aangereikte terreinen verhelderen en verrijken.
Deel 2. GODSDIENSTDIDACTIEK
A. Vakdidactische concepten
- Mystagogisch-communicatief leren
- Van elemantariseren naar leeromgevingen ontwerpen
- Leren door dialoog
- Narratief levensbeschouwelijk onderwijs
- Het didactische model van Clive Erricker
- Exposeren doet je leren
B. Leeractiviteiten en werkvormen
- Dialogisch schrijven
- Differentiëren
- Digitale didactiek
- Beelddidactiek
- Werkvormen
Deel 3. GODSDIENSTHANDBOEKEN
- Vergelijkende studie en kritische reflectie
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36441
Toelichting werkvorm
Tijdens de colleges zal er aan de slag worden gegaan met didactische methodes en lesvoorbereidingen.
Zodoende zullen didactische vaardigheden ingeoefend worden.
- Onderwijsleergesprekken
- Coaching
- Doe-opdrachten
- Groepswerk
- Individueel werk
- Filosoferen en theologiseren
- ...
Evaluatieactiviteiten
R.K.-Godsdienst: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-O74025)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Verdeelsleutel:
1. Mondelinge toetsing met schriftelijke voorbereiding: 50%
2. Opdrachten en presentatie: 50%
Toelichting
De schriftelijke voorbereiding bij de mondelinge toetsing dient enkel als een hulpmiddel voor de student. Bijkomende vragen kunnen gesteld worden om verder te peilen naar de grondigheid waarmee de student inzichten heeft verworven in gerelateerde of andere gedeelten van het studiemateriaal.
Opdrachten en presentatie worden op voorhand ingediend (uitgeprint en via e-mail). De beschrijving voor de opdrachten en de deadlines zijn te vinden op Toledo. Indien de opdracht niet tijdig ingediend is, krijgt de student een '0' voor de opdracht.
Plagiaat mogelijk maken (door bijvoorbeeld je opdracht (deels) door te geven aan een medestudent) heeft als gevolg dat je voor de desbetreffende opdracht je punt halveert. Plagiaat plegen (door bijvoorbeeld niet te refereren naar de gebruikte bron(nen)) of een (deel van de) paper over te nemen) heeft als gevolg dat je voor het OPO een 'F' behaalt.
Lesvoorbereiding conform de richtlijnen vanuit de hogeschool
Aandachtspunten en evaluatiecriteria
De opdrachten en de toetsing beoordelen de mate waarin de student zich de basisbegrippen heeft eigen gemaakt en daarmee creatief en kritisch mee in het gesprek kan treden. Belangrijke kwaliteiten zijn: volledigheid, nauwkeurigheid, structuur, inzicht, verbanden kunnen leggen, kritische zin en de eigen positie kunnen beargumenteren.
Toelichting bij herkansen
Geen wijzigingen