R.K.-Godsdienst: Zin- en levensbeschouwing op school (B-ODISEE-OPS44B)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Rooms-Katholieke godsdienst) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Rooms-Katholieke godsdienst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. R.K.-Godsdienst: Zin- en levensbeschouwing op school (B-ODISEE-OPS46b)




Inhoud
Volgens Gert Biesta is de school een ‘vrijplaats’. Hij beschouwt de school als een plaats waar leerlingen voldoende luwte wordt geboden om aan te komen in de wereld van morgen. Hij laat zich in zijn denken over de school als vrijplaats inspireren door het concept ‘inspiratie’. Wat is eigenlijk inspiratie? Welke rol speelt ze of zou ze kunnen spelen in onderwijs? Wat maakt geïnspireerd goed onderwijs mogelijk en wat zit het in de weg? Welke thema’s komen in beeld wanneer we het gesprek over geïnspireerd goed onderwijs willen voeren en gaande willen houden?
De student zet zowel in op het bekwamen van zichzelf om de persoonlijke levensbeschouwelijke identiteit te laten sporen met de professionele identiteit als leerkracht en met de institutionele identiteit van de school als op het zich engageren voor het opvoedingsproject van een katholieke dialoogschool.
De student analyseert met het oog op de onderwijssetting van het katholiek secundair onderwijs actuele opvoedingsprojecten van een katholieke dialoogschool op zodanige wijze dat zichtbaar wordt wat dit betekent voor de klas- en schoolwerking en het schoolteam.
De student reflecteert over, dialogeert over en engageert zich in de opdracht(en) van een katholieke secundaire school
Toelichting werkvorm
Blended learning waarbij een combinatie gebruikt word van campusonderwijs en e-learning:
Hoorcollege, leergesprek, groepsgesprek, individuele en/of groepsbegeleiding.
Evaluatieactiviteiten
R.K.-Godsdienst: Zin- en levensbeschouwing op school (B-ODISEE-O74021)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Verdeelsleutel:
1. Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 60%
2. Opdrachten en presentatie: 40%
3. Logboek: pass or fail
Toelichting
1. Het mondeling examen bestaat uit drie vragen
De schriftelijke voorbereiding dient enkel als een hulpmiddel voor de student. Bijkomende vragen kunnen gesteld worden om verder te peilen naar de grondigheid waarmee de student inzichten heeft verworven in gerelateerde of andere gedeelten van het studiemateriaal.
2. Opdrachten worden op voorhand ingediend (uitgeprint en via e-mail). De beschrijving voor de opdrachten en de deadlines zijn te vinden op Toledo. Indien de opdracht niet tijdig ingediend is, krijgt de student een '0' voor de opdracht.
Plagiaat mogelijk maken (door bijvoorbeeld je opdracht (deels) door te geven aan een medestudent) heeft als gevolg dat je voor de desbetreffende opdracht je punt halveert. Plagiaat plegen (door bijvoorbeeld niet te refereren naar de gebruikte bron(nen)) of een (deel van de) paper over te nemen) heeft als gevolg dat je voor het OPO een 'F' behaalt.
Aandachtspunten en evaluatiecriteria
Het mondeling examen en de opdrachten beoordelen de mate waarin de student zich de basisbegrippen heeft eigen gemaakt en daarmee creatief en kritisch mee in het gesprek kan treden. Belangrijke kwaliteiten zijn: volledigheid, nauwkeurigheid, structuur, inzicht, verbanden kunnen leggen, kritische zin en de eigen positie kunnen beargumenteren.
Toelichting bij herkansen
Geen wijzigingen