Project Algemene Vakken: Wiskunde (B-ODISEE-OPS44A)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Heremans Annika (coördinator) |  Heremans Annika
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).

 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Project Algemene Vakken: Wiskunde (B-ODISEE-OPS48a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Heremans Annika
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

DIDACTIEK:

1. Leerplannen tweede en derde graad PAV - nieuwe eindtermen arbeidsfinaliteit

2. Ijsbergmetafoor - CSA-model

 

INHOUDELIJK:
1. Getallen: natuurlijke getallen, breuken, kommagetallen, percent, machten, verhoudingen, afronden.

2. Bewerkingen: 

  • Hoofdrekenen: precies rekenen, handig rekenen en schattend rekenen
  • Problemen oplossen
  • Vraagstukken opstellen
  • Schematische voorstellingen

3. Metend rekenen: lengte, omtrek, massa, oppervlakte, volume, inhoud, schaal

4. Meetkunde: lijnen, hoeken, vlakke figuren en ruimtefiguren, spiegeling en symmetrie, aanzichten

5. Statistiek: grafieken, tabellen en soorten diagrammen, spreidingsmaten (gemiddelde, mediaan, variatiebreedte)

6. Data en onzekerheid: misleidende diagrammen, kansberekening, verband tussen variabelen

 

 

Alle cursussen, ppt, ... worden op Toledo utra geplaatst.

Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

De belangrijkste leerinhouden worden in de lessen behandeld en begeleid ingeoefend. Daarnaast wordt er van de studenten verwacht om thuis oefeningen te maken en/of inhouden door te nemen alvorens naar de les te komen. Studenten moeten ook inhouden aan elkaar kunnen uitleggen.

Er wordt in de lessen aandacht besteed aan het vergelijken van en reflecteren over oplossingsmethoden. Samenwerken en samen leren wordt nagestreefd. Verschillende methodieken komen aan bod. De link met de meest gebruikte didactieken uit de basisschool wordt regelmatig gelegd.

 

Evaluatieactiviteiten

Project Algemene Vakken: Wiskunde (B-ODISEE-O73868)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het deelexamen rond hoofdrekenen vindt in één van de laatste lessen plaats. Afspraken hieromtrent worden gemaakt in de eerste les.

Het examen tijdens de examenperiode bestaat uit 2 delen:
1. Oefeningen basiskennis (75%). Voor de oefeningen geldt dat de studenten 75% moeten halen om te kunnen slagen op dit deel. De oefeningen worden gewogen volgens de formule: formule: gewogen % = (reëel % - 50 %) x 2.
2. Didactische en theoretische achtergronden (25%)

 

Studenten met een examencontract nemen contact op met de docent voor een aangepaste ECTS-fiche. 

Het examen in EP 2 bestaat uit:

  • Hoofdrekenen
  • Deel theorie en didactiek
  • Deel oefeningen

Studenten die een onvoldoende behalen op het examen in EP 1 maar minstens 60% behalen op het deel 'didactische en theoretische achtergronden' kunnen hiervoor vrijgesteld worden in EP 2. Studenten nemen hiervoor het initiatief en nemen contact op met de docent.