Project Algemene Vakken: Wiskunde (B-ODISEE-OPS44A)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Project algemene vakken) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Project algemene vakken) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project Algemene Vakken: Wiskunde (B-ODISEE-OPS48a)




Inhoud
DIDACTIEK:
1. Leerplannen tweede en derde graad PAV - nieuwe eindtermen arbeidsfinaliteit
2. Ijsbergmetafoor - CSA-model
INHOUDELIJK:
1. Getallen: natuurlijke getallen, breuken, kommagetallen, percent, machten, verhoudingen, afronden.
2. Bewerkingen:
- Hoofdrekenen: precies rekenen, handig rekenen en schattend rekenen
- Problemen oplossen
- Vraagstukken opstellen
- Schematische voorstellingen
3. Metend rekenen: lengte, omtrek, massa, oppervlakte, volume, inhoud, schaal
4. Meetkunde: lijnen, hoeken, vlakke figuren en ruimtefiguren, spiegeling en symmetrie, aanzichten
5. Statistiek: grafieken, tabellen en soorten diagrammen, spreidingsmaten (gemiddelde, mediaan, variatiebreedte)
6. Data en onzekerheid: misleidende diagrammen, kansberekening, verband tussen variabelen
Studiemateriaal
Alle cursussen, ppt, ... worden op Toledo utra geplaatst.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
De belangrijkste leerinhouden worden in de lessen behandeld en begeleid ingeoefend. Daarnaast wordt er van de studenten verwacht om thuis oefeningen te maken en/of inhouden door te nemen alvorens naar de les te komen. Studenten moeten ook inhouden aan elkaar kunnen uitleggen.
Er wordt in de lessen aandacht besteed aan het vergelijken van en reflecteren over oplossingsmethoden. Samenwerken en samen leren wordt nagestreefd. Verschillende methodieken komen aan bod. De link met de meest gebruikte didactieken uit de basisschool wordt regelmatig gelegd.
Evaluatieactiviteiten
Project Algemene Vakken: Wiskunde (B-ODISEE-O73868)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het deelexamen rond hoofdrekenen vindt in één van de laatste lessen plaats. Afspraken hieromtrent worden gemaakt in de eerste les.
Het examen tijdens de examenperiode bestaat uit 2 delen:
1. Oefeningen basiskennis (75%). Voor de oefeningen geldt dat de studenten 75% moeten halen om te kunnen slagen op dit deel. De oefeningen worden gewogen volgens de formule: formule: gewogen % = (reëel % - 50 %) x 2.
2. Didactische en theoretische achtergronden (25%)
Studenten met een examencontract nemen contact op met de docent voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Het examen in EP 2 bestaat uit:
- Hoofdrekenen
- Deel theorie en didactiek
- Deel oefeningen
Studenten die een onvoldoende behalen op het examen in EP 1 maar minstens 60% behalen op het deel 'didactische en theoretische achtergronden' kunnen hiervoor vrijgesteld worden in EP 2. Studenten nemen hiervoor het initiatief en nemen contact op met de docent.