R.K.-Godsdienst: Op ontdekkingstocht in het Oude Testament (B-ODISEE-OPS43B)

3 studiepuntenNederlands20 urenEerste semesterEerste semester
Vanspeybroeck Kris (coördinator) |  Vanspeybroeck Kris
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (doorgroei).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Een credit verworven hebben voor 'Op ontdekkingstocht in het Nieuwe Testament vormt een goede uitgangspositie.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. R.K.-Godsdienst: Op ontdekkingstocht in het Oude Testament (B-ODISEE-OPS45b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht20 urenEerste semesterEerste semester
Vanspeybroeck Kris
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Dit opleidingsonderdeel is bedoeld om studenten zich een diepere kennis en begrip van het Oude Testament eigen te maken, met nadruk op de historische, antropologische en spirituele dimensies van de teksten.

De student …

  • … verkent de dynamiek van o.m. Bijbelse verhalen
  • … verwerft antropologische en historische inzichten in verband met de joods-christelijke traditie.
  • … theologiseert rond actuele thema’s (zoals schepping en sabbat, machtsmisbruik en onrechtvaardigheid, duurzaamheid, lijden en God, leefregels, vreemdelingen en gastvrijheid, wijsheid,…) vanuit het lezen van enkele sleutelverhalen uit het Oude Testament.
  • … is verhalenverteller van Bijbelse verhalen.

 https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36436

Blended learning waarbij een combinatie gebruikt word van campusonderwijs en e-learning:

• Onderwijsleergesprek: de contacturen leiden in en nodigen uit tot een verdere persoonlijke leer- en leefstudie

• Begeleid zelfstandig leren en/of in groep leren

• Individuele papers

* Groepswerk

Evaluatieactiviteiten

R.K.-Godsdienst: Op ontdekkingstocht in het Oude Testament (B-ODISEE-O74020)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Verdeelsleutel:

1. Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 80%

2. Opdrachten en presentatie: 20%

Toelichting

1. Het mondeling examen bestaat uit vier vragen:

  • Vraag 1 uit het theoretische gedeelte van de cursus (20/70)
  • Vraag 2 uit het theoretisch gedeelte van de cursus (20/70)
  • Vraag 3 uit het theoretisch gedeelte van de cursus (20/70)
  • Vraag 4 uit de te kennen Bijbelverhalen (10/70)

De schriftelijke voorbereiding dient enkel als een hulpmiddel voor de student. Bijkomende vragen kunnen gesteld worden om verder te peilen naar de grondigheid waarmee de student inzichten heeft verworven in gerelateerde of andere gedeelten van het studiemateriaal.

2. Opdrachten worden op voorhand ingediend (uitgeprint en via e-mail). - De beschrijving voor de opdrachten en de deadlines zijn te vinden op Toledo. Indien de opdracht niet tijdig ingediend is, krijgt de student een '0' voor de opdracht.

Plagiaat mogelijk maken (door bijvoorbeeld je opdracht (deels) door te geven aan een medestudent) heeft als gevolg dat je voor de desbetreffende opdracht je punt halveert. Plagiaat plegen (door bijvoorbeeld niet te refereren naar de gebruikte bron(nen)) of een (deel van de) paper over te nemen) heeft als gevolg dat je voor het OPO een 'F' behaalt. 

Aandachtspunten en evaluatiecriteria

Het mondeling examen en de opdrachten beoordelen de mate waarin de student zich de basisbegrippen heeft eigen gemaakt en daarmee creatief en kritisch mee in het gesprek kan treden. Belangrijke kwaliteiten zijn: volledigheid, nauwkeurigheid, structuur, inzicht, verbanden kunnen leggen, kritische zin en de eigen positie kunnen beargumenteren.

Voorbeeld van examenvragen

  • Bespreek de periode 715-597 v.C. die Johan Leman benoemt als ‘De nationalistische ‘Eén JHWH – JHWH alléén’-ideologie en haar Wetboek’ met aandacht voor een historisch-antropologisch perspectief (a). Toon aan hoe je dit historisch antropologisch perspectief kan inzetten bij het lezen van een Bijbelverhaal naar keuze en in welke mate dit verrijkend is (b).
  • Hoe kunnen de Bijbelse scheppingsverhalen ons vandaag uitdagen in onze beeldvorming rond menselijke relaties (a), mens-zijn (b) en God (c)? Welke betekenis heeft de boom van goed en kwaad (d) en de zevende dag (e)? Hoe leest de pedagoog Biesta de scheppingsverhalen? Wat kan dit betekenen voor de leraar godsdienst? (f)
  • Vertel het Bijbelverhaal ‘tien broers op reis’ (a), ‘de roeping van Samuël’ (b) en vertel minimaal één Bijbelverhaal uit het Oude Testament bij het terrein ‘Pijn en lijden’ met aandacht voor het Bijbelverhaal en de doelgroep (leeftijd,…).

Geen wijzigingen