Plastische opvoeding: Atelier 2 (B-ODISEE-OPS42A)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (basis).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Plastische opvoeding) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Plastische opvoeding) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. Waarneming 2 (B-ODISEE-OPS45a)




Inhoud
Waarnemingstekenen is een onderdeel van de totale vakkennis van de leerkracht PO. Het is de taak van een leerkracht PO om leerlingen de taal van het beeld vanuit de verschillende domeinen van de plastische kunsten te leren kennen, hanteren en beschouwen. In het opleidingsonderdeel waarnemingstekenen wordt het tweedimentionale aspect van de beeldtaal vanuit verschillende invalshoeken bestudeerd, onderzocht en uitgewerkt; met het oog op het leren kennen en hanteren van de beeldelementen en technieken.
De leerinhouden komen niet cursorisch aan bod, maar worden thematisch verwerkt.
Waarnemingstekenen is een onderzoek naar de diverse beeldaspecten, beeldelementen, materialen, gereedschappen, hanteringswijzen en technieken.
Waarnemen en tekenen naar de natuur: objecten, stilleven, mens, dier en omgeving.
Analytisch schetsen en ruimtelijke inzicht: verhoudingen, richtingen, lijnvoering, licht-donker, volume, vorm en restvorm... perspectief- en ruimteweergave.
Ontwikkelen van een eigen beeldtaal: perceptie, expressie en motoriek.
Ruimte voor experiment en avontuur.
Toelichting werkvorm
Waarnemingstekenen is een onderzoek van de diverse beeldaspecten, materialen, technieken, hanteringswijzen, dragers en presentatievormen. Waarnemingstekenen is experimenteren, onderzoeken, tekenen en actief werken.
Elke opdracht uit zich in een aantal gepresenteerde werken voorafgegaan door schetsen en experimenten.
Naast het schetsen en experimenteren tijdens de contacturen oefent de student thuis deze vaardigheden verder in.
Omwille van het procesmatige leerproces is de aanwezigheid tijdens de onderwijsactiviteiten verplicht.
2 sp. 2D 1 (B-ODISEE-OPS46a)




Inhoud
De leerinhouden komen niet cursorisch aan bod, maar worden afgestemd op de actualiteit. De opdrachten worden geformuleerd met het oog op kennismaking en uitbreiding van:
- De kennis over toepassingen binnen de typografie, het grafisch ontwerp, de illustratie, de vrije grafiek en de schilderkunst;
- Het experiment en de toepassingsmogelijkheden van technieken en materialen;
- De verkenning en uitbreiding van de eigen beeldtaal;
- Het herkennen, benoemen, verkennen en integreren van beeldaspecten in artistieke producten;
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36424
Toelichting werkvorm
Theoretische benaderingen rond een probleem met nadien praktische toepassingen en zelfstandige opdrachten.
Elke opdracht bestaat uit een aantal gepresenteerde werken voorafgegaan door schetsen en experimenten.
Er wordt verwacht dat de studenten zelfstandig initiatief nemen om aangereikte inhouden te verbreden en te verdiepen. Dit zowel op artistiek als op theoretisch gebied. Dit onderzoek wordt gedocumenteerd in een schetsboek/procesportfolio (kunstenaars, begrippenkader, technische omschrijving van materialen en technieken, experimenten, voorstudies, ....).
Indien de student niet deelneemt aan alle onderwijsactiviteiten zal dit beschouwd worden als een onwettige afwezigheid en zal dit opleidingonderdeel als onvolledig worden beschouwd.
De student neemt na een gewettigde afwezigheid zelf het initiatief om gemiste praktijkactiviteiten in te halen.
Het Toledo platform wordt gebruikt om te communiceren met studenten. Studenten dienen dit platform op geregelde tijdstippen te raadpleg
Evaluatieactiviteiten
Plastische opvoeding: Atelier 2 (B-ODISEE-O73855)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OPS45a - Waarneming 2 | 1-20/20 puntenschaal |
OPS46a - 2D 1 | 1-20/20 puntenschaal |
Procesevaluatie:
Alle oefeningen worden individueel en/of klassikaal besproken, zowel tijdens als na het creatieproces .
Het doel is dat de student als ontwerper zijn eigen kunnen en tekorten kan inzien en leert kritisch te staan tegenover zijn/haar eigen werk.
De student moet zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedragen als een toekomstig leraar. Een correcte attitude is vereist:
Beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit.
Omdat de belangrijkste doelstellingen vooral afhangen van de kwaliteit van het proces, is de studenten aanwezig op alle onderwijsactiviteiten. Indien gewettigd afwezig zorgt de student voor een doktersattest en haalt hij de gemiste leerstof zelfstandig in.
Eindevaluatie (jury):
Op het einde van het semester worden alle opdrachten en het schetsboek (procesportfolio) gepresenteerd .
De student toont aan dat hij beschikt over :
- voldoende kennis van materialenen & technieken (vaardigheden)
- presentatievaardigheden
- reflectievaardigheden m.b.t. artistieke proces
- theoretische achtergrondkennis m.b.t. inhoud / techniek / materiaal / beeldaspecten / kunstgeschiedenis
- kennis van termen en vakjargon
Bij het behalen van een F ( score < 8) op één van de delen ( waarneming, 2D of 3D) wordt de F behouden als eindresultaat. M.a.w. een groot tekort op één van de delen resulteert in een tekort voor het gehele OPO.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OPS45a - Waarneming 2 (binnen en over academiejaar)
- OPS46a - 2D 1 (binnen en over academiejaar)