Project Kunstvakken: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS41B)

3 studiepuntenNederlands10 urenEerste semesterEerste semester
Pepermans Sofie (coördinator) |  Pepermans Sofie
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Project Kunstvakken: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS43b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht10 urenEerste semesterEerste semester
Pepermans Sofie
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Studenten gaan verdiepend en verbredend aan de slag met verschillende methodieken, bouwstenen en werkvormen om gestructureerd en doelgericht kunstzinnige activiteiten te ontwerpen en te begeleiden.

Studenten onderzoeken inhouden van een theatervoorstelling als basis voor het ontwerpen van een integratieactiviteit (cross-over) met beeld, dans, muziek of media.

Daarnaast maken studenten kennis met het inzetten van presentatievormen en reflectietools.

Handboek Koen Crul, De grote Zeppelin + zie Toledo. 

Begeleide zelfstudie - Feedback - Oefeningen/opdrachten - Portfolio

  • Studenten onderzoeken de inhouden van een theater- of dansvoorstelling, als basis voor het ontwerp van een kunstzinnige integratieactiviteit (cross-over) of atelier in een domein naar keuze (niet drama). Hierbij hebben studenten aandacht voor het coachend begeleiden, het presenteren van het proces/product van de deelnemers en reflectie. Studenten worden zowel intern als extern (CC/GC) ondersteund.
  • Studenten ontwerpen een stadswandeling met bijpassende kunstzinnige activiteiten. Zij selecteren hierbij een onderwerp gelinkt aan de grootstedelijke context (Brussel of Londen). Studenten voeren deze wandeling uit met peers volgens een gidsmethodiek en maken een exit ticket voor de deelnemers.
  • Daarnaast onderzoeken studenten hun artistieke en culturele interesse via een ‘kijk- en luisterportfolio' waarbij de persoonlijke beleving, het analyseren van bouwstenen en verbanden met kunstzinnig werken centraal staan. Het portfolio wordt in een actieve en originele presentatievorm gegoten.
  • Er wordt van de studenten een actieve en betrokken deelname verwacht. Dit vertaalt zich o.a. in het voorbereiden van opdrachten (zich inlezen in o.a. methodieken, het werk van kunstenaars en (sociaal) maatschappelijke thema’s, het bezoeken van tentoonstellingen en/of voorstellingen (buiten de contacturen), en research m.b.t. de onderwerpen en inhouden).
  • Kunstzinnig en innovatief durven vormgeven, kritisch durven reflecteren over de artistieke kwaliteit van de uitgevoerde opdrachten zijn hierbij enkele noodzakelijke grondhoudingsdoelen.
  • Studenten vragen zelf (verplicht) coaching aan.

Evaluatieactiviteiten

Project Kunstvakken: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-O74018)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

>> Details van de opdrachten zijn terug te vinden via Toledo.

1) Schriftelijke ontwerp van een gestructureerde kunstzinnige integratieactiviteit of creatief atelier bij podiumkunsten (atelier: niet drama). (/30)

  • Schriftelijk onderzoek inhoud en onderwerp voorstelling.
  • Uitwerking in 2 methodieken. 
  • Try-out en procesbespreking. 
  • Schriftelijke doelgerichte voorbereiding atelier met aandacht voor presentatie en reflectie. Didactisch materiaal in bijlage.

2) Schriftelijk ontwerp en uitvoering van een activerende, kunstzinnige stadswandeling. (/10)

  • Schriftelijk onderzoek onderwerp en inhouden stadswandeling.
  • Schriftelijke voorbereiding stadswandeling (met aandacht voor gidscompetenties). Didactisch materiaal in bijlage.
  • Actieve, constructieve bijdrage tijdens de uitvoering van de stadswandeling waarin diverse werkvormen worden geëxploreerd.
  • Schriftelijk ontwerp ‘exit- ticket’ + formuleren conclusie. 

3) Ontwikkeling en presentatie ‘kijk- en luisterportfolio’. (/10)

  • Gestructureerde presentatie portfolio: in kaart brengen persoonlijke beleving en groei.
  • Toepassing bouwstenen binnen 3 verschillende domeinen.
  • Kwalitatief kort beschouwend gesprek.
  • Ontwerpvoorstel voor 1 atelier.
  • Originele en actieve presentatie.

Opmerkingen:

  • De student neemt zelf contact op met de docent om het proces te bespreken (coaching).
  • Studenten die opdrachten niet/laattijdig indienen behalen NA voor dit onderdeel.  
  • Indien de student niet aanwezig is tijdens de stadswandeling, dient hij zelfstandig een stadswandeling voor te bereiden en uit te voeren met 5 studiegenoten. De student toont met videomateriaal aan hoe de kunst educatieve opdrachten werden gerealiseerd.
  • De keuze voor Brussel of Londen is afhankelijk van de vakkenstage PO/PKV/ENGELS die jaarlijks georganiseerd wordt.

Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

  • De student neemt zelfstandig contact op met de docent voor 1 juli van het geldende academiejaar.
  • Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
  • Voor opdrachten waarop de student niet geslaagd is, wordt een nieuwe opdracht ingediend aan het begin van de derde examenperiode.