Project Kunstvakken: Project (B-ODISEE-OPS40B)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Project kunstvakken) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Project kunstvakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project Kunstvakken: Project (B-ODISEE-OPS42b)




Inhoud
Studenten starten ervaringsgericht met het onderzoeken van hun artistieke praktijk, interesse binnen de werking en artistieke mogelijkheden van de studio's van Art Basics for Children (ABC-huis). Daarnaast maken studenten kennis met de doelgroep (OKAN) jongeren binnen de werking van Groep Intro. Studenten onderzoeken de missie en visie van beide organisaties en ontwerpen een studio op maat voor de doelgroep waarna ze dit onderzoek ook de praktijk aftoetsen. Studenten gaan verdiepend aan de slag en ondersteunen jongeren richting nieuwe leerkansen via kunstzinnige invalshoeken.
Studiemateriaal
- Handboek: Crul K. (2020). De grote Zeppelin. Pelckmans.
- Zie Toledo.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Feedback - Oefeningen/opdrachten - Reflectie - Werkplekleren
- Deel 1: Studenten gaan experimenterend op zoek naar hun persoonlijke artistieke taal en talent binnen de studio’s van het ABC-huis en maken hierover een artistiek product (artistieke opdracht).
- Deel 2: studenten bereiden een samenwerkingstraject met de externe organisaties, Groep INTRO en Art Basics for Children (ABC huis) en medestudenten voor. Studenten verdiepen zich (schriftelijk) in de werking, missie en visie van beide organisaties. Naast de contacturen observeren en participeren studenten aan de studio's van ABC huis en bij de doelgroep van de gekozen partnerorganisatie. De resultaten hiervan worden verzameld in een onderzoeksverslag.
- Deel 3: Het onderzoek wordt tijdens het laatste contactmoment getoetst aan de praktijk. Studenten ontwerpen en begeleiden een kunstzinnig atelier, geïnspireerd door hun onderzoek binnen het ABC huis.
Het individuele leerproces en de samenwerking worden besproken en ondersteund tijdens actieve reflectie- en werkmomenten (soms op locatie) zowel door externe medewerkers als de PKV docent (coaching). Aanwezigheid en medewerking tijdens de contacturen en afgesproken momenten zijn noodzakelijk om te kunnen slagen in dit opleidingsonderdeel.
Evaluatieactiviteiten
Project Kunstvakken: Project (B-ODISEE-O74017)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Gespreide evaluatie met deelcijfers:
- Artistiek product (/15)
- Onderzoeksverslag (inclusief observatieverslag en reflecties) (/30)
- Uitvoering atelier/studio (/30)
- Schriftelijke ontwerp atelier/studio (/15)
- Medewerking tijdens contactmomenten en coaching (/10)
Opmerkingen:
- Aanwezigheid is verplicht. De student neemt bij afwezigheid vooraf contact op met de docent en de contactpersoon van de organisatie.
- Studenten die ongewettigd afwezig zijn tijdens contactmomenten en/of tijdens de uitvoering van hun studio, kunnen niet slagen voor dit OPO.
- Studenten die gewettigd afwezig zijn bij een van de drie lessen of de uitvoeringen van de studio’s, kan in overleg met ombudsdienst en de betrokken docent bekijken hoe dit binnen haalbare tijd tijdens het academiejaar kan ingehaald worden.
Details van de opdrachten en leermaterialen zijn terug te vinden via Toledo.
Toelichting bij herkansen
- De student neemt autonoom contact op met de docent voor 1 juli van het geldende academiejaar.
- Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat.
- De beschikbaarheden van de doelgroepen worden besproken met de docent (en partnerorganisaties).
- Presentatiemoment tijdens een mondeling examen.