Nederlands: Inzicht in het taalsysteem (B-ODISEE-OPS40A)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Nederlands) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Nederlands) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Nederlands: Inzicht in het taalsysteem (B-ODISEE-OPS43a)




Inhoud
We behandelen
- Zinnen: de enkelvoudige zin en de samengestelde zin.
- Woorden: de woordsoorten.
- Nadenken over taal: taalbeschouwelijke topics, inspelend op de actualiteit.
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
Doceermomenten en interactie met de studenten wisselen elkaar af. Het cursusmateriaal is dusdanig ontwikkeld dat de student ook bij de hoorcolleges actief betrokken is. De student bereidt zich op de hoorcolleges voor door opgegeven oefeningen te maken. In de cursus zijn bovendien tal van oefeningen opgenomen die de student de gelegenheid biedt zijn syntactische kennis ook op zelfstandige basis te verdiepen. De leerstof woordsoorten wordt hoofdzakelijk door zelfstudie verworven. We gaan ook aan de slag met de methodes Nederlands van de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs.
Evaluatieactiviteiten
Nederlands: Inzicht in het taalsysteem (B-ODISEE-O73853)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- Tussentijds toetsmoment: 20 punten
- Presentatie woordsoorten: 10 punten
- Schriftelijk examen: 70 punten
De aanwezigheid van de student in de lessen is verplicht en een voorwaarde om voor dit opleidingsonderdeel te kunnen slagen. Het is met andere woorden niet mogelijk om enkel en alleen examen af te leggen, in welke examenperiode ook.
Toelichting bij herkansen
Schriftelijk examen, op 100 procent.