Project Kunstvakken: Kunsteducatie drama (B-ODISEE-OPS38B)

3 studiepuntenNederlands16 urenEerste semesterEerste semester
De Vos Liesbet (coördinator) |  De Vos Liesbet
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

k toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Project Kunstvakken: Kunsteducatie drama (B-ODISEE-OPS40b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht16 urenEerste semesterEerste semester
De Vos Liesbet
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

  • De studenten krijgen dramalessen, waarin we ons vooral concentreren op 'individueel spel' en 'samenspel', zowel op non-verbaal als op verbaal niveau. De studenten leren zich inleven in een rol en personage en durven zich met een expressieve mimiek en lichaamstaal present stellen voor een groep medestudenten.
  • De studenten maken kennis met de bouwstenen van drama-activiteiten, gebaseerd op de didactiek van 'De grote Zeppelin. Didactiek voor kunstzinnige vorming in het secundair onderwijs' van Koen Crul. 
  • De studenten wonen een theatervoorstelling bij, bestemd voor leerlingen van de derde graad van de lagere school, en/ of de eerste graad van het secundair onderwijs. We zoomen in op het schrijven van een recensie. 
  • De studenten maken bovendien kennis met een beknopt overzicht van het hedendaagse Nederlandstalige (jeugd)theaterlandschap.  

Interactievormen

De contacturen worden ingevuld als actieve werkmomenten.

Evaluatieactiviteiten

Project Kunstvakken: Kunsteducatie drama (B-ODISEE-O74015)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De details van deze opdrachten zijn terug te vinden op Toledo.

Gespreide evaluatie

Workshop theater voor middelbare scholieren /80

Recensie en interpretatie van één bezochte theatervoorstelling (16+) op professioneel niveau (in het kader van de theoretische achtergrond en de actualiteit) + mondelinge reflectie, bedenkingen, hersenspinsels,... /20

De student wordt tijdens de nabespreking verwacht, zodat kan bekeken worden welke onderdelen al dan niet opnieuw moeten worden afgelegd.