Project Kunstvakken: Kunsteducatie drama (B-ODISEE-OPS38B)

Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek
Doelstellingen
k toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Project kunstvakken) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Project kunstvakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project Kunstvakken: Kunsteducatie drama (B-ODISEE-OPS40b)
3 studiepunten
NederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht
16 uren
Eerste semester
De Vos Liesbet




Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek
Inhoud
- De studenten krijgen dramalessen, waarin we ons vooral concentreren op 'individueel spel' en 'samenspel', zowel op non-verbaal als op verbaal niveau. De studenten leren zich inleven in een rol en personage en durven zich met een expressieve mimiek en lichaamstaal present stellen voor een groep medestudenten.
- De studenten maken kennis met de bouwstenen van drama-activiteiten, gebaseerd op de didactiek van 'De grote Zeppelin. Didactiek voor kunstzinnige vorming in het secundair onderwijs' van Koen Crul.
- De studenten wonen een theatervoorstelling bij, bestemd voor leerlingen van de derde graad van de lagere school, en/ of de eerste graad van het secundair onderwijs. We zoomen in op het schrijven van een recensie.
- De studenten maken bovendien kennis met een beknopt overzicht van het hedendaagse Nederlandstalige (jeugd)theaterlandschap.
Toelichting werkvorm
Interactievormen
De contacturen worden ingevuld als actieve werkmomenten.
Evaluatieactiviteiten
Project Kunstvakken: Kunsteducatie drama (B-ODISEE-O74015)
Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De details van deze opdrachten zijn terug te vinden op Toledo.
Gespreide evaluatie
Workshop theater voor middelbare scholieren /80
Recensie en interpretatie van één bezochte theatervoorstelling (16+) op professioneel niveau (in het kader van de theoretische achtergrond en de actualiteit) + mondelinge reflectie, bedenkingen, hersenspinsels,... /20
Toelichting bij herkansen
De student wordt tijdens de nabespreking verwacht, zodat kan bekeken worden welke onderdelen al dan niet opnieuw moeten worden afgelegd.