Project Algemene Vakken: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS36B)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Project algemene vakken) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Project algemene vakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project Algemene Vakken: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS38b)




Inhoud
In dit OPO wordt een grondiger inzicht in de specifieke vakdidactiek van het onderwijsvak PAV nagestreefd.
Er zal extra aandacht worden geschonken aan:
- De leerplannen van de verschillende onderwijskoepels;
- Originele introductiefases;
- Begeleid Zelfstandig Leren (BZL);
- Differentiëren in het vak PAV;
- Het evalueren van vaardigheden in PAV.
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=1027
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36429
Toelichting werkvorm
Hoor- en werkcolleges
Evaluatieactiviteiten
Project Algemene Vakken: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-O74013)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Opdrachten:
1) De studenten ontwerpen een BZL-lessenreeks (60%) met een passende introductiefase (20%). Daarmee dient de student aan te tonen dat hij in staat is om met de opgedane didactische inzichten aan de slag te gaan. De introductiefase wordt geoefend tijdens de les als een vorm van microteaching.
2) De studenten houden een logboek bij waarin ze activerende werkvormen, ICT-tools en bruikbare bronnen voor het vak PAV verzamelen (20%).
De inleveringstermijn voor opdrachten moet te allen tijde gerespecteerd worden. Enkel in geval van overmacht - en mits de student de documenten ter wettiging ervan aan de docent bezorgt - kan hiervan afgeweken worden. De sanctie geldt ook wanneer een nieuw toegestane termijn niet wordt nageleefd.
Indien een student een opdracht laattijdig inlevert, dan wordt het cijfer voor deze opdracht met 20% van het maximum verminderd.
Indien een student een opdracht niet indient, leidt dit automatisch tot een ‘NA’ voor het volledige opleidingsonderdeel.
Ongewettigde afwezigheid op het moment van een les met permanente evaluatie leidt tot een NA op het volledige opleidingsonderdeel. Bij gewettigde afwezigheid wordt op initiatief van de student en in rechtstreeks overleg met de docent een inhaalmoment voorzien of een andere regeling getroffen. De student bezorgt hiervoor de documenten ter wettiging van zijn afwezigheid aan de docent.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
De student kan de opdrachten herwerken op basis van de gegeven feedback.
De introductiefase wordt tijdens het mondeling examen toegelicht.
Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.