Plastische opvoeding: Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-OPS35B)

3 studiepuntenNederlands10 urenTweede semesterTweede semester
Langenbick Carla (coördinator) |  Langenbick Carla
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: gevorderd).

'De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling'

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Plastische opvoeding: Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-OPS37b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht10 urenTweede semesterTweede semester
Langenbick Carla
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

In dit OPO leren de studenten een traject en een jaarplan opstellen. Ze gaan de evaluatie van een creatief proces dichter bekijken en vormen een eigen visie op het vak, gebaseerd op wat zij te bieden hebben vanuit hun kernkwaliteiten.
Door middel van praktische oefeningen, praktijksituaties en micro-teaching trainen ze de vaardigheden die nodig zijn voor het opzetten van een krachtige leeromgeving.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36427 

Cursusmateriaal en powerpoint zie Toledo 

  • De student is aanwezig op alle onderwijsactiviteiten ( atelier, vakkenstage PO ,museumbezoeken,...)  Indien de student niet deelneemt aan alle onderwijsactiviteiten zal dit beschouwd worden als een onwettige afwezigheid en zal dit opleidingonderdeel als onvolledig worden beschouwd.        
  • De student verwittigt, in geval van afwezigheid, zo snel mogelijk de verantwoordelijke lector.        
  • De student neemt na een gewettigde afwezigheid zelf het initiatief tijdens de eerstvolgende les om de betrokken lector te contacteren en afspraken te maken om gemiste praktijkactiviteiten in te halen.       
  • De student informeert zich over de afspraken, contactmomenten en nodig materiaal of documenten.        
  • De student moet zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedragen als een toekomstig leraar.        
  • De student is verplicht tot deelname aan studie-uitstappen die voor dit studieonderdeel worden georganiseerd. 
  • Studie-uitstappen op zelfstandige basis waaronder filmvoorstellingen, theaterbezoeken, museabezoeken e.a. in binnen- en buitenland worden aangemoedigd en tonen de extra motivatie en inzet van de student.     
  • Het Toledo platform wordt gebruikt om te communiceren met studenten. Studenten dienen dit platform op geregelde tijdstippen te raadplegen.
  • Er wordt verwacht dat de studenten zelfstandig initiatief nemen om aangereikte inhouden te verbreden en te

Evaluatieactiviteiten

Plastische opvoeding: Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-O74012)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Opdrachten permanente evaluatie:

1/ Visietekst: Waarom kunsteducatie op school? Hoe zie jij jezelf en jouw talenten in deze visie?  

2/ Lessenreeks: 5 lessenplan waarin je doelen ordent of één doel/techniek/onderwerp verder uitspit 

3/ Evaluatieformulier opmaken in functie van je lessenreeks 

4/ Didactisch spel 
 

---

Belangrijke opmerkingen

Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

De student moet zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedragen als een toekomstig leraar.

De student is aanwezig op alle onderwijsactiviteiten en dit met het oog op permanente evaluatie.

Het niet of te laat indienden van opdrachten leidt automoatisch tot een NA voor

De opdrachten voor herkansing worden besproken op de dag van examenevaluatie. De student neemt persoonlijk contact op.