Nederlands: Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-OPS31B)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: gevorderd).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Nederlands) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Nederlands) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Nederlands: Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-OPS31b)




Inhoud
In dit OPO bestuderen we de kenmerken van verschillende teksttypes en tekstsoorten. Het gaat hierbij zowel om mondelinge als schriftelijke teksttypes. Niet alleen worden de tekstsoorten en teksttypes theoretisch benaderd, maar de studenten bekwamen zich ook in het doelgericht (mondeling en schriftelijk) communiceren op eigen niveau én in hoe ze als leerkracht leerlingen kunnen vooruithelpen in hun communicatie- en informatievaardigheden.
Inhoud cursus
- Inleiding
- Algemeen: strategisch communiceren
- Lees- en informatievaardigheid
- Spreek-, luister en gespreksvaardigheid
- Schrijfvaardigheid
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten
De inhouden worden in de vorm van blended learning aangeboden. Dit betekent dat een deel van de inhouden zelfstandig, ter voorbereiding van de contactmomenten op de campus, verwerkt moeten worden. Het betreffen vooral inhouden rond taalvaardigheidsonderwijs De docent biedt hiervoor naast de cursus en de verplichte handboeken ook studiemateriaal aan via ULTRA (lesmodellen en praktijkvoorbeelden, extra informatieve teksten, PPT...). Op ULTRA vindt de student de planning van de lessen terug. In die planning is duidelijk te zien welk onderdeel van de cursus op voorhand doorgenomen en verwerkt moet worden en tegen welke datum.
Tijdens de contacturen op de campus krijgt de student vooreerst de kans om vragen bij de zelfstandig doorgenomen teksten aan medestudenten en aan de docent voor te leggen. Daarnaast voorziet de docent gerichte vaardigheids- en/of didactische oefeningen. Deze vormen de basis voor het nadenken over de vakdidactische principes van goede vaardigheidslessen.
Buiten de contacturen
- werkt de student de in de les opgestarte vaardigheidsopdrachten af;
- verwerkt de student de verworven vakdidactische inzchten in eigen lesmodellen. Hij kan daarvoor rekenen op de begeleiding van de docent (via online vragenuurtjes via TEAMS).
Evaluatieactiviteiten
Nederlands: Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-O74008)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het cijfer voor dit OPO is op de volgende manier samengesteld:
Werkstukken (80 punten)
- bewijs van vakdidactisch inzicht (gewicht 40): lesvoorbereidingen, feedforward op lesmodellen van medestudenten
- bewijs van vaardigheidsniveau (gewicht 40): vaardigheidsopdrachten
Presentatie (20 punten)
- de student schetst op een heldere, concrete en bondige manier op welke manier hij/zij/die de reflectiecyclus doorliep.
- feed-up: welke zijn belangrijke aandachtspunten inzake de eigen taalvaardigheid en welke zijn de leernoden rond taalvaardigheidsonderwijs aan de start van het semester?
- feedback: welke inzichten verwierf hij doorheen de stages, de lessen en de begeleide oefeningen? Welke ervaringen, oefeningen zorgden daarvoor?
- feedforward: welke aandachtspunten (voor de eigen vaardigheden of de lespraktijkd) neemt de student mee naar de volgende opleidingsfase?
Belangrijke opmerkingen
Het niet indienen van een van de verplichte vaardigheidsopdrachten of lesmodellen betekent automatisch een NA voor dit OPO;
Een student met een examencontract neemt contact op met beide docenten van het OPO.
Toelichting bij herkansen
Dezelfde evaluatiemodaliteiten. De presentatie reflectiecyclus verloopt via TEAMS op een gezamenlijk afgesproken tijdstip.