Nederlands: Taal en identiteit (B-ODISEE-OPS29B)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Nederlands) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Nederlands) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Nederlands: Taal en identiteit (B-ODISEE-OPS29b)




Inhoud
In het OPO komen de volgende inhouden aan bod:
Ontstaan en toekomst van het Nederlands
- enkele belangrijke mijlpalen in het ontstaan van het Standaardnederlands
- Standaardnederlands versus dialecten en tussentaal
- het Nederlands in Europa/de wereld
Taal in evolutie
- Invloed van de tijd (of: historische variatie)
- archaïsch taalgebruik
- verdwijnwoorden (retrologismen)
- nieuwe woorden (neologismen)
- invloed van andere talen
- leenwoorden
- barbarismen
Taal en identiteit
- Taalvariatie
- sociale variatie (of: sociolecten)
- etnische variatie (of: etnolecten)
- Situationele variatie (of: formele en informele registers, eufemisme/dysfemisme/neutraal tg)
- Taal als element van je (culturele) identiteit
Talige diversiteit in Vlaanderen
- facts and figures
- taal- en leesbeleid (of: hoe scholen omgaan met talige diversiteit)
- functioneel meertalig leren (of: hoe leerkrachten kunnen omgaan met talige diversiteit)
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten
Begeleide zelfstudie
Een deel van de inhouden van Taal en identiteit moeten zelfstandig, ter voorbereiding van de contactmomenten op de campus, verwerkt worden. De student beschikt hiervoor over een set van vragen die beantwoord dienen te worden na lectuur van enkele hoofdstukken uit Taal op school. 75 vragen over taalbeleid in het secundair onderwijs. Op ULTRA vindt de student de planning van de lessen Taal en identiteit terug. Zo weet de student tegen welke datum iets voorbereid moet worden.
Contacturen
Tijdens de live lessen krijgt de student vooreerst de kans om zijn/haar vragen bij de zelfstudie en de opdrachten bij het OPO aan de docent voor te leggen. Nieuwe inhouden worden via onderwijsleergesprekken en concrete opdrachten en oefeningen aangebracht en ingeoefend. .
Zelfstandig werk, buiten de contacturen
Om de inhouden van het OPO in de vingers te krijgen, gaat de student er thuis verder mee aan de slag: via verdiepende lectuur, extra oefeningen en verwerkingsopdrachten.
- oefeningen: worden in ULTRA opgeladen (formatief en summatief)
- theoretische verdieping van een topic naar keuze: in overleg met de docent bepaalt de student in welk topic - gerelateerd aan de inhouden van Taal en identiteit, hij/zij/die zich wil verdiepen. Het resultaat van deze verdiepende lectuur stelt de student aan de medestudenten voor tijdens de examenperiode. De student(e) kiest zelf op welke manier hij/zij/die verslag wil uitbrengen (een poster, een PPT of Prezi, een informatief artikel, een kennisclip….)
- uitgewerkte werkvorm om met leerlingen aan de doelen rond taal en identiteit te werken
- verslag van en kritische reflectie op een gesprek met de taalbeleidscoördinator van een stageschool
Een student met een examencontract neemt contact op met de OPO-coördinator voor een aangepaste ECTS-fiche.
Evaluatieactiviteiten
Nederlands: Taal en identiteit (B-ODISEE-O74006)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het cijfer voor het OPO Taal en identiteit wordt op de volgende manier samengesteld
- 50 punten voor de oefeningen bij de inhouden, opgeladen op ULTRA doorheen het eerste semester en op het schriftelijk examen
- 20 punten voor het verslag en kritische reflectie van het gesprek met de taalbeleidscoördinator
- 20 punten voor de (mondelinge toelichting bij de) door de student uitgediepte leerinhoud
- inhoudelijke kwaliteit: diepgang
- presentatie: mate van afstemming op doelpubliek en van afwerking presentatievorm, mondeling taalgebruik
- 10 punten voor de uitgewerkte werkvorm rond taal en identiteit
Belangrijke opmerkingen
- Indien een student een opdracht niet indient, krijgt hij een sowieso een NA als eindresultaat.
- Indien een student een opdracht te laat indient, wordt het cijfer voor die opdracht met 10% van het totaal verminderd.
Toelichting bij herkansen
Tijdens de nabespreking van de examens informeert de docent de student over de te herwerken of in te dienen opdrachten voor de tweede zittijdkans.
De student legt het schriftelijk examen opnieuw af, indien hij daarvoor een onvoldoende behaalde.
De mondelinge toelichting bij de opdrachten gebeurt tijdens het door de hogeschool voorziene examenmoment.