Lichamelijke Opvoeding: Doorgroeistage (B-ODISEE-OPS28B)




Doelstellingen
Ik evalueer kritisch mijn eigen functioneren en ik stuur zo nodig adequaat mijn handelen bij (niveau: doorgroei).
Ik breng de beginsituatie (breed en specifiek ) in kaart (niveau: doorgroei).
Ik ontwerp zelfstandig leer- en ontwikkelingsactiviteiten (van lessen tot leerlijnen tot geïntegreerd aanbod,…) vanuit de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: doorgroei).
Ik integreer brede vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en vaardigheden in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: doorgroei).
Ik integreer actuele en relevante bronnen, kennis en inzichten in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: doorgroei).
Ik wend de diversiteit van de groep aan als leer- en ontwikkelkans (niveau: basis).
Ik realiseer zelfstandig gedurende een aaneengesloten en langere periode leer- en ontwikkelingsactiviteiten vanuit de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: doorgroei).
Ik geef diversiteitresponsief les (niveau: basis).
Ik evalueer zelfstandig tijdens en na de aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten de leerwinst van alle lerenden t.a.v. de beoogde leerdoelen en de kwaliteit van het onderwijsleerproces (niveau: doorgroei).
Ik herken leervragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: doorgroei).
Ik toon aan over (ped)agogische expertise te beschikken (niveau: doorgroei).
Ik creëer proactief een positief leef- en leerklimaat, doordat ik in mijn handelen laat zien dat ik gevoelig en receptief ben voor zaken die bevorderend en belemmerend zijn voor leren en ontwikkelen (niveau: doorgroei).
Ik neem leiding over het leer- en leefklimaat door in te spelen op gedragingen en groepsprocessen van de lerenden om het welbevinden en de leerkansen van alle lerenden te vrijwaren. In meer complexe situaties stem ik af met andere actoren (niveau: doorgroei).
Ik herken opvoedingsvragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: doorgroei).
Ik organiseer en voer relevante administratieve taken uit (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Lichamelijke opvoeding) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Lichamelijke opvoeding) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Lichamelijke Opvoeding: Doorgroeistage (B-ODISEE-OPS28b)




Inhoud
Bij elke stage wordt een dossier-en reflectieportfolio gemaakt. Opdrachten en inhoud zijn terug te vinden op de stagewebsite.
De student kiest de school voor de oefenlessen, doorgroeistage 1, 2 en 3. Het stageteam (stagevergadering) behoudt zich het recht om de stageplaats toe te wijzen aan de student.
Voor didactische practica is de student verplicht aanwezig op de hogeschool.
In het kader van de stagebegeleiding kan de student verplicht worden tot een aanvullende stage en/of een individueel aangepast traject met individuele begeleiding (vliegende coach). Dit wordt beslist door het stageteam. Een aangepaste ECTS-fiche wordt opgemaakt.
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=23400
Toelichting werkvorm
Stage LO - Portfolio: zie stagewebsite
De student met een flexibel traject krijgt van de stagecoördinator een aangepaste ECTS-fiche.
Evaluatieactiviteiten
Lichamelijke Opvoeding: Doorgroeistage (B-ODISEE-O74003)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EERSTE ZITTIJD:
De stage -en contractuele verplichtingen zijn bepaald in het onderwijs-en examenreglement, de stagewebsite, de stageovereenkomst en de ECTS-fiche. Deze moeten worden nageleefd. Bij het niet naleven kan de stage voortijdig afgebroken worden. De eindverantwoordelijkheid voor de stage van de stagiair ligt bij de opleidingsinstelling. Indien de stageplaats of de stagiair de verplichtingen van deze overeenkomst niet naleven, zal de andere partij de stagecoördinator hiervan op de hoogte brengen. Noch de opleidingsinstelling, noch de stageplaats, noch de stagiair kan de stage zonder overleg éénzijdig voortijdig afbreken. Bij betwistingen wordt in onderling overleg tot een oplossing gekomen.
De student moet alle onderdelen van het opleidingsonderdeel volledig afleggen om een eindpunt te behalen.
Indien één of meerdere stages (met indienen portfolio) niet werden uitgevoerd omwille van een gewettigde afwezigheid (= attest bij ombudsdienst), wordt een regeling getroffen samen met de student, stagebegeleider, stagecoördinator én ombudsdienst.
De student die geen goedgekeurde stage-overeenkomst heeft kan geen stage doen.
Bij afwijkingen aan de inhoud, leertraject of de onderwijsmethode, de evaluatiemodaliteit, of het studiemateriaal wordt een aanvraag afwijkingen van de ECTS-afspraken ingediend.
Studenten met een flexibel traject nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste afwijkingen ECTS-fiche.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste afwijkingen ECTS-fiche.
In het kader van de stagebegeleiding kan de student verplicht worden tot een aanvullende en /of aangepaste stage. Dit wordt beslist door het stageteam.
Voor de eindcode ‘veldwerk’ kan een onvoldoende voor beroepshoudingen corrigerend optreden.
Voor de eindcode ‘verslag’ kan een onvoldoende voor taalvaardigheid corrigerend optreden.
De student dient het portfolio in volgens de richtlijnen van de stagewebsite
Bij het niet indienen van het portfolio voor een stagedeel wordt het deelpunt van het stagedeel gelijkgesteld met NA.
Bij te laat indienen van een taak / lesvoorbereiding wordt de gegeven code verminderd tot één code lager. Bij het niet indienen van een taak / lesvoorbereiding voor de oefenlessen en voor didactische practica wordt de code voor deze opdracht: O.
De evaluatie gebeurt op basis van permanente evaluatie:
Evaluatie van de uitgevoerde stage-opdrachten, evaluatie bij stagebezoek, evaluaties van de stagementor(en), het portfolio en andere voor het syntheserapport relevante informatie.
Evaluatie van doorgoeistage 1, 2 en 3, oefenlessen en didactische practica
De stagementor(en) en de stagebezoeker evalueren de student aan de hand van het evaluatieformulier én het document beroepshoudingen:
- Stagementor(en): Beide documenten worden door de stagiair aan de stagementor(en) bezorgt via mail of op papier (volgens afspraak met de mentor). De stagementor bezorgt beide ingevulde documenten "rechtstreeks" via mail aan de stagebegeleider met de stagiair in copy. De mail van de mentor, doorgestuurd aan de stagebegeleider, staat gelijk aan een gehandtekende versie van een geschreven document. Indien de documenten op papier worden ingevuld scant de stagiair deze volledig in (met handtekening mentor) en plaatst deze in zijn digitaal verslag.
- Stagebezoeker: Beide documenten worden digitaal ingevuld door de stagebezoeker en na het stagebezoek in de map van het digitale portfolio 2LO: 'evaluatie' geplaatst.
Na de oefenlessen, doorgroeistage 1, 2 en 3: Het schriftelijk syntheserapport wordt door de stagebegeleider na elke stage in het digitaal portfolio geplaatst. Tijdens de mondelinge bespreking wordt de toekenning van de codes en het punt verder toegelicht door de stagebegeleider. De student is verplicht aanwezig op de bespreking. Indien de student niet aanwezig is op het supervisiegesprek kan een O voor beroepshoudingen worden gegeven voor deze stage. De student handtekent het syntheserapport.
Het eindpunt voor L.O. (/60):
Het punt is samengesteld uit de volgende deelpunten van de stages: oefenschool, didactische practica, doorgroeistage1, 2 en 3
1. Oefenschool: /10. Het punt wordt gevormd door de stagebegeleider en is gebaseerd op de tussentijdse feedback die gegeven wordt door de stagementor, de stagebegeleider, de medestudenten, de student zelf, eventueel de vliegende coach. Deze feedback wordt gegeven op de lesvoorbereidingen, lesgeefmomenten, de opdrachten voor, tijdens en na de oefenlessen.
De voorwaarden om een punt te krijgen: 100% actieve en constructieve deelname is vereist. Elke afwezigheid moet geduid en gecompenseerd worden. De student neemt zelf zo snel mogelijk contact op met de docent om te bespreken op welke wijze compensatie mogelijk is. Het niet compenseren leidt tot een NA voor dit deel.
2. Didactische practica: /10
Permanente evaluatie aan de hand van opdrachten (lesvoorbereidingen, les geven aan medestudenten, ...).
De voorwaarden om een punt te krijgen: 100% actieve en constructieve deelname is vereist. Elke afwezigheid moet geduid en gecompenseerd worden. De student neemt zelf zo snel mogelijk contact op met de docent om te bespreken op welke wijze compensatie mogelijk is. Het niet compenseren en/of ongewettigd afwezig zijn leidt tot een NA voor dit deel.
3. Doorgroeistage 1: /10.
Het punt wordt gevormd door de volgende codes:(zie ook stagewebsite)
Verslaggeving: 1 hoofdcode gevormd uit de volgende codes:
- Vorm en taal: 1 code
- Reflectieverslag: 1 code
- Lesvoorbereidingen: 1 code
Veldwerk: 1 hoofdcode gevormd uit de volgende codes:
- Mentor: 2 codes
- Stagebezoeker: 2 codes
4. Doorgroeistage 2 en 3: /30
Het punt wordt gevormd door de volgende codes
Verslaggeving: 1 hoofdcode gevormd uit de volgende codes
- Vorm en taal: 1 code
- Reflectieverslag: 1 code
- Lesvoorbereidingen: 1 code
Veldwerk: 1 hoofdcode gevormd uit de volgende codes:
- Mentor: 2 codes
- Stagebezoeker: 2 codes (stagebezoek wordt georganiseerd vanaf week 2)
De stagementor(en) en de stagebezoeker evalueren de student aan de hand van het evaluatieformulier LO én het document beroepshoudingen (tussentijds en eindevaluatie):
- Stagementor(en): Beide documenten worden door de stagiair aan de stagementor(en) bezorgd via mail of op papier (volgens afspraak met de mentor). De stagementor bezorgt beide ingevulde documenten "rechtstreeks" via mail aan de stagebegeleider met de stagiair "in copy. De mail van de mentor staat gelijk aan een gehandtekende versie van een geschreven document. Indien de documenten op papier worden ingevuld scant de stagiair deze volledig in (met handtekening mentor) en plaatst deze in zijn digitaal verslag.
Na week 1 (doorgroeistage 2) wordt een tussentijds begeleidingsverslag ingevuld door de mentor. De student kan ter bespreking een tussentijds supervisiegesprek aanvragen met de stagebegeleider.
- Stagebezoeker: Beide documenten worden digitaal ingevuld door de stagebezoeker en na het stagebezoek in de map van het digitale portfolio 2LO: 'evaluatie' geplaatst.
Na doorgroeistage 2 en 3: Het schriftelijk syntheserapport wordt door de stagebegeleider na elke stage in het digitaal portfolio geplaatst. Tijdens de mondelinge bespreking wordt de toekenning van de codes en het punt verder toegelicht door de stagebegeleider. De student is verplicht aanwezig op de bespreking. Indien de student niet aanwezig is op het supervisiegesprek kan een O voor beroepshoudingen worden gegeven voor deze stage. De student handtekent het syntheserapport.
De verplichte deelname aan 1 sportdag: het attest deelname sportdag , wordt ten laatste op het einde van de eerste week van juni van het betreffende academiejaar afgegeven aan de stagebegeleider.
Het eindpunt van het OPO is het rekenkundig gemiddelde van alle stageonderdelen.
Het globale punt wordt steeds herleid tot een punt op /20.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Er is geen tweede examenkans.