Geschiedenis: Historische methodiek, prehistorie en Nabije Oosten (B-ODISEE-OPS26A)

6 studiepuntenNederlands48 urenEerste semesterEerste semester
De Smet Toon (coördinator) |  De Smet Toon
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende  leer- en vakgebieden  te beschikken (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

De docent wenst ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:

  • Een ruime belangstelling voor het verleden aan de dag leggen.
  • Interesse tonen voor de actuele wereld en actualiteit volgen.
  • Het Nederlands voldoende beheersen.
  • Beschikken over voldoende leesvaardigheid.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Geschiedenis: Historische methodiek, prehistorie en Nabije Oosten (B-ODISEE-OPS26a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht48 urenEerste semesterEerste semester
De Smet Toon
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

In het onderdeel historische mehtodiek komt de historische discipline en inzonderheid de historische kritiek aan bod.

Verder biedt het OPO een overzicht van de grote ontwikkelingslijnen van de evenementiële, institutionele, sociaal-economische en culturele geschiedenis van de prehistorie en het oude nabije oosten.

 

Historische methodiek:

  • Wat is geschiedenis?
  • Historische kritiek
  • Heuristiek en gebruik van de bibliotheek
  • Bibliografische verwijstechnieken
  • Synopsis van de westerse geschiedschrijving

Prehistorie:

  • Inleiding op de prehistorie
  • Noties van de evolutietheorie in functie van het begrip van de menselijke evolutie en van de prehistorie
  • Menselijke evolutie: ontstaan en evolutie van de mens
  • De prehistorie van de archaïsche homininen
  • Het onstaan van de 'moderne wereld'
  • Het einde van de laatste ijstijd en de neolithische landbouwrevolutie
  • Het neolithicum in Europa: sedentaire steentijdgroepen in Noordwest-Europa
  • Protohistorie: De bronstijd
  • Protohistorie: De vroege ijzerijd: Hallstattperiode
  • Protohistorie: De late ijzertijd: La Tèneperiode - De Kelten

Oude Nabije Oosten:

  • Bronnenmateriaal en geografische aspecten
  • Chronologische benadering
    • Het ontstaan van de beschavingen in Mesopotamië en Egypte
    • De vroege bronstijd
    • De middenbronstijd
    • De late bronstijd
    • De vroege ijzetijd in het Oude Nabije Oosten: de Levant en Egypte
    • Het Oude Nabije Oosten tot Alexander
    • Het Oude Nabije Oosten na Alexander
  • De Mesopotamische samenleving en cultuur in vogelvlucht: een thematische benadering
  • De oud-Egyptische samenleving en cultuur in vogelvlucht: een thematische benadering

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35902

Klassikaal onderwijs: hoorcolleges.

Maken van examentaken m.b.t. de prehistorie en oude nabije oosten.

Evaluatieactiviteiten

Geschiedenis: Historische methodiek, prehistorie en Nabije Oosten (B-ODISEE-O73782)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Mondeling examen:

  • De leerinhoud wordt geëxamineerd op het einde van het semester.
  • Het examen zal bestaan in het mondeling beantwoorden van open vragen over de verschillende leerstofonderdelen na een voorbereidingstijd van 30 minuten.
  • Bij het beantwoorden van de vragen zal de student(e) worden gevraagd inhoudelijke gegevens uit verschillende hoofdstukken te verwerken.

Examentaken:

  • De examentaken worden verrekend voor 20 % van het evaluatiecijfer.
  • De concrete uitleg over de examentaken wordt gegeven tijdens de lesmomenten en kan de student terugvinden op Toledo.
  • De taken en opdrachten vormen een essentieel onderdeel van de eindbeoordeling van de student(e). Indien een examentaak ontbreekt, wordt het examen als onvolledig beschouwd en leidt dit automatisch tot NA.
  • De inleveringstermijn voor opdrachten moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Taken die laattijdig worden ingediend (max 1 week te laat): hiervan wordt de score met 50% verminderd.

 

De aanwezigheid tijdens de contacturen is verplicht! Systematische afwezigheid leidt tot NA.

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.

De student dient telkens de begeleidende docent te contacteren bij het behalen van NA of een tekort, teneinde informatie te verzamelen over de evaluatiemodaliteiten in de derde examenperiode.

Een NA te wijten aan afwezigheid tijdens de contacturen is niet herkansbaar.

Een tekort of NA te wijten aan onvoldoende voor examentaken of het mondelinge examen is herkansbaar in de derde examenperiode.

Het mondelinge examen wordt opnieuw afgelegd in de derde examenperiode. Examentaken die een tekort of NA opleverden dienen opnieuw gemaakt te worden en worden ingediend voor aanvang van de derde examenperiode.