Lichamelijke Opvoeding: Inspanningsfysiologie en trainingsleer (B-ODISEE-OPS25B)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Lichamelijke opvoeding) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Lichamelijke opvoeding) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Lichamelijke Opvoeding: Inspanningsfysiologie en trainingsleer (B-ODISEE-OPS25b)




Inhoud
Deel 1: Inspanningsfysiologie
- Herhaling: De botten, gewrichten, spieren en hun bewegingen (kinesiologie)
- De bouw van de skeletspier
- Aanpassingen van de skeletspier aan krachttraining
- Energiebronnen en energiesystemen
- Aanpassingen van de bloedsomloop
- Trainingsparameters bepalen op basis van inspanningstest
- Herstel na inspanning
- Regeling van de lichaamstemperatuur
Deel 2: Trainingsleer
1. Inleiding
2. Basisstructuur van het trainingsproces
3. Training van de lichamelijke basiseigenschappen
- uithouding
- kracht
- snelheid
- lenigheid , warming-up , cooling-down
- techniek en coördinatie
- planning en periodisering van de training
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36360
Er wordt ook studiemateriaal ter beschikking gesteld op Toledo.
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges en begeleide practica met ondersteunend didactisch materiaal: cursus, slides, figuren, video's
Evaluatieactiviteiten
Lichamelijke Opvoeding: Inspanningsfysiologie en trainingsleer (B-ODISEE-O73993)
Toelichting
Inhoud: deel Inspanningsfysiologie, deel Trainingsleer
Duur van het examen: 3 uur
Deelpunt Trainingsleer op 20 punten
Deelpunt inspanningsfysiologie 20 punten
Bepaling eindpunt OPO:
Inspanningsfysiologie (deelpunt op 20), Trainingsleer (deelpunt op 20)
Indien nergens een tekort: gewogen rekenkundig gemiddelde.
Vb. Inspanningsfysiologie 18/20 en Trainingsleer 10/20 = 28/40 = 14/20
Indien één of meerdere tekorten: kijken of compensatie mogelijk is. Elk negatief punt kan gecompenseerd worden met 2 positieve punten om zo tot een 10/20 te komen. Enkel dan is compensatie mogelijk.
Situatie 1: Er zijn na compensatie geen buispunten meer: rekenkundig gemiddelde van de punten na de compensatie.
Vb1. Inspanningsfysiologie 14/20 en Trainingsleer 8/20. De 2 negatieve punten van Trainingsleer kunnen gecompenseerd worden met 4 positieve punten van Inspanningsfysiologie. Inspanningsfysiologie wordt dan 10/20 en Trainingsleer 10/20. Het eindpunt wordt 20/40, dus 10/20.
Vb2. Inspanningsfysiologie 8/20 en Trainingsleer 16/20. De 2 negatieve punten van Inspanningsfysiologie kunnen gecompenseerd worden met 4 positieve punten van Trainingsleer. Inspanningsfysiologie wordt dan 10/20 en Trainingsleer 12/20. Het eindpunt wordt 22/40, dus 11/20.
Situatie 2: Compensatie is niet mogelijk: het eindpunt op het OPO wordt het laagste punt. Vb. Inspanningsfysiologie 14/20 en Trainingsleer 5/20. De 5 negatieve punten van Trainingsleer kunnen niet gecompenseerd worden met de 4 positieve van Inspanningsfysiologie. Het eindpunt wordt dan het laagste punt, in dit geval 5/20.
Toelichting bij herkansen
Examen:
De student moet de delen (Inspanningsysiologie en/of Trainingsleer) waarvoor hij/zij een punt <10/20 behaalde opnieuw afleggen
Duur: 3 uur
Bepaling eindpunt OPO: idem eerste examenkans