Engels: Taalkennis 1 (B-ODISEE-OPS24A)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Engels) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Engels) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Engels: Taalkennis 1 (B-ODISEE-OPS24a)




Inhoud
- In de sessies grammatica verwerft de student een grondig inzicht in die grammaticale items die de student perfect dient te beheersen met het oog op de eigen onderwijspraktijk. De volgende items komen aan bod: nouns and articles; possessives, pronouns and quantifiers; prepositions; adjectives and adverbs.
- In de lessen uitspraakleer is er aandacht voor de zuivere en correcte productie van de spraakklanken, het spreekritme en de intonatie.
- De student oefent en optimaliseert de eigen kennis van de Engelse spellingregels zowel op zelfstandige basis als aan de hand van spellingsoefeningen in de les.
- De student breidt de eigen kennis van elementaire, praktische woordenschat uit op zelfstandige basis.
Toelichting werkvorm
- Grammaticale items worden kort geïntroduceerd door middel van een korte (spel-)activiteit die demonstreert hoe je dergelijke grammaticale items kan inoefenen met de eigen leerlingen. De items worden ingeoefend via oefensessies. De studenten bekijken voor de eigenlijke les grammar videos en maken aan de hand van een self-assessment remediërende oefeningen.
- Spelling wordt ingeoefend aan de hand van dictees of andere spellingsgerichte werkvormen.
- Uitspraak wordt ingeoefend via klassikale en individuele werkvormen.
Evaluatieactiviteiten
Engels: Taalkennis 1 (B-ODISEE-O73768)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het schriftelijke examen toetst grammatica-, woordenschat- en fonetiekkennis via gesloten en meerkeuzevragen. Spelling wordt geëvalueerd door middel van een dictee.
Woordenschatkennis wordt getest door middel van drie tussentijdse toetsen. Deelname aan deze toetsen is verplicht. De student(e) krijgt score nul voor de toetsen waaraan z/hij niet heeft deelgenomen. De testen kunnen enkel worden ingehaald bij gewettigde afwezigheid. Vanaf een gemiddelde score van 60% wordt de student vrijgesteld van het woordenschatdeel van het schriftelijke examen.
Het mondelinge examen toetst de uitspraakvaardigheden van de student. De student leest een stuk tekst voor waarin enkele typische uitspraakproblemen aan bod komen.
De puntenverdeling is als volgt:
- grammaticakennis (schriftelijk examen): 50%
- woordenschatkennis (toetsen tijdens de lessen en/of examen): 25%
- spelling (dictee tijdens schriftelijke examen): 15%
- fonetiek en uitspraak: 10%
- Belangrijke opmerking!
Er wordt automatisch een zware onvoldoende (7 of minder) toegekend voor het geheel van dit opleidingsonderdeel in de volgende gevallen: de student(e) haalt een nul voor één van de genoemde onderdelen (woordenschat, grammatica, uitspraak, spelling) OF de student(e) haalt een zware onvoldoende (7 of minder) voor twee van deze genoemde onderdelen OF de student(e) haalt een onvoldoende (8 of 9) voor drie van deze genoemde onderdelen.
Toelichting bij herkansen
Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
Het schriftelijke examen bestaat uit een schriftelijk grammaticaexamen, een schriftelijk woordenschatexamen, een dictee en een mondeling uitspraakexamen. Hier gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd.
Belangrijke opmerking!
Er wordt automatisch een zware onvoldoende (7 of minder) toegekend voor het geheel van dit opleidingsonderdeel in de volgende gevallen: de student(e) haalt een nul voor één van de genoemde onderdelen (woordenschat, grammatica, uitspraak, spelling) OF de student(e) haalt een zware onvoldoende (7 of minder) voor twee van deze genoemde onderdelen OF de student(e) haalt een onvoldoende (8 of 9) voor drie van deze genoemde onderdelen.